Як війна змінила книжкові смаки українців

книги

Український читач подорослішав. Виявилось, що війна зробила українську книгу значно популярнішою та суттєво збільшила попит на літературу в цілому. Окрім дитячої.

Найбільша мережа книжкових магазинів «Книгарня «Є» проаналізувала продажі в рік до повномасштабного вторгнення, та за рік після нього.

Як повідомляє «STUDway», дитяча проза була найбільш популярною категорію в 2021 році. Тоді як минулого року в лідери вийшла зарубіжна проза. При цьому українські автори не сильно поступились своїм іноземним колегам – 6,3% до 8,2% в загальній кількості продажів.

Як не дивно, проте найпопулярнішим автором в 2023 році стала Агата Крісті. Її книжок купили майже вдвічі більше, ніж, наприклад, Стівена Кінга чи Джорджа Орвелла. В порівнянні з кількістю продажів в 2021 році, популярність англійських детективів зросла в вісім разів. Тоді як попит на книги Кінга збільшився втричі, а на антиутопії Орвелла – вчетверо. Війна привернула більше уваги і до творів Ремарка – продажі його творів злетіли всемеро.

Серед українських авторів найбільшим попитом користувались книги Сергія Жадана, Макса Кідрука та Ілларіона Павлюка. Всі троє увійшли в топ-10 авторів в 2023 році. Тоді як в десятку 2021 року входило лише дві українські письменниці – Юлія Ярмоленко та Галина Вдовиченко. При цьому, українці стали купувати суттєво більше наших класиків, а багато хто відкрив для себе і нові імена серед них. Так, попит на твори Івана Багряного зріс в 12 разів, Підмогильного – в десять разів, Винниченка – вдев’ятеро, Симоненка – в вісім разів. Книги Тараса Шевченка, Івана Франка та Лесі Українки минулого року купували в 2-3 рази частіше, ніж до повномасштабного вторгнення.

книги
Фото – Книгарня Є

Категорією, що також суттєво зросла після початку повномасштабної війни, стала «Сучасна українська поезія». Зазвичай, вірші мало приваблюють українського читача. Проте Жадану, Вишебабі, та іншим авторам вдалось це змінити, піднявши продажі категорії в чотири рази.

Відзначається також відчутне зростання попиту на літературу іноземними мовами. Так, в 2023 році книжки англійською купували майже вдвічі частіше, ніж в 21-у році. А загалом англомовна книга зайняла приблизно 2% від всіх продажів.

Що стосується дитячої книги, то це найбільш «просівша» категорія. Якщо в кількості продажів зміни несуттєві, то враховуючи значне зростання загального попиту на книжки, у відсотковому значенні дитяча література значно втратила в популярності. Так, «Дитяча проза», яка була найпопулярнішою категорією в 2021 році з показником 10,6%, в 2023 році опустилась на третє місце з 7% від загальних продажів. Категорія «Казки» зменшилась з 3,8% у 2021 році до 1,4% в 2023. Категорія «Для наймолодших» тепер займає лише 1,7% в продажах, проти 3,3% двома роками раніше. А частка шкільних підручників впала з 2,4% до 1,4%. При цьому категорія «Авторські казки» навпаки зросла – з 4,1% до 5% в загальному розрізі продажів.

Вірний навігатор Studway, який об'єднує нашу команду та визначає шлях для створення інноваційного та впливового контенту для наших читачів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *