Сертифікат ISO 9001 – документ, підтверджуючий, що система управління конкретної компанії відповідає міжнародним правилам як на документальному, так і на практичному рівні. Незважаючи на те, що в Україні сертифікація ISO 9001 не є обов’язковою, керівники великої кількості вітчизняних компаній вже підігнали свій бізнес під міжнародні вимоги.
Що таке ISO простими словами
ISO 9001 – найвідоміша категорія стандартів, що є базою для побудови правильної системи менеджменту. Цей стандарт був розроблений та введений у дію у 1987 році. Майже за 35 років існування стандарт коригувався вже 4 рази. Останні коригування було внесено у 2015 році.
Керівництво підприємства, яке планує пройти сертифікацію, має у майбутньому дотримуватися певних норм і правил організації технологічних і бізнес-процесів. Відповідність правилам гарантує, що продукція, яка випускається підприємством, завжди буде відповідати встановленим критеріям якості.
Важливо розуміти, що наявність сертифіката не говорить про високу якість продукції або послуги. Цей документ підтверджує, що налагоджена бізнес-стратегія забезпечуватиме випуск продукції однакової якості день у день та з року в рік. Саме з цією метою у сертифікованій компанії розробляються системи контролю якості.
Якість управління організацій зачіпає такі галузі:
- клієнтоорієнтованість,
- залучення персоналу, взаємодія з ним,
- лідерство, процесний підхід,
- постійне покращення управління,
- взаємовигідне партнерство з постачальниками,
- обґрунтовані рішення на основі фактів.
Правильно побудована система менеджменту – це інструмент для оптимізації фінансових показників компанії. Сертифікат менеджменту якості ISO 9001 насамперед підвищує рівень конкурентоспроможності компанії, як на вітчизняному, так і на міжнародному ринку.
Яким категоріям бізнесу варто пройти сертифікацію
Чинне законодавство України не містить норми, яка зобов’язує підприємців проходити сертифікацію. Однак, якщо компанія планує займатися міжнародним продажем або співпрацювати з іноземними контрагентами, її керівництво зобов’язане підтвердити якість системи управління.
Вихід на міжнародну бізнес-арену – не єдина причина отримання ISO 9001. Пройти сертифікацію також необхідно компаніям, які:
- бажають покращити якість своєї продукції та послуг;
- на перше місце ставлять інтереси клієнтів;
- хочуть взяти участь у державній програмі кредитування бізнесу;
- прагнуть довести партнерам надійність матеріально-технічної бази.
Стандарт ISO 9001 заснований на трьох основних принципах управління якістю: клієнтоорієнтованість, лідерство та системність.
Пройти сертифікацію менеджменту якості продукції і надання послуг може будь-яка компанія. Її сфера діяльності, організаційно-правова форма, чисельність штату та використовувана система оподаткування немає значення. Єдине, на що потрібно орієнтуватися керівництву – фінансова доцільність проведення процедури. Важливо розуміти, що для отримання сертифіката необхідно розробити та впровадити систему управління якістю. Тобто, спочатку власнику бізнесу необхідно підготувати пакет документів, розібратися з вимогами, скласти проект, навчити співробітників. Тільки після цього можна брати участь у процедурі сертифікації.
Переваги сертифікації
Більшість українських компаній, незважаючи на активну рекламу стандартизації, не до кінця розуміють, які переваги надає сертифікат. Керівники таких організацій впроваджують стандарти та проходять сертифікацію ISO 9001 тільки для того, щоб не виділятися серед конкурентів. Насправді цей стандарт надає підприємству низку додаткових інструментів підвищення рівня менеджменту:
- можливість використати спрощені схеми ліцензування;
- запровадження ефективного алгоритму дисциплінарної відповідальності працівників (зокрема і систему розподілу повноважень);
- підвищення ступеню довіри кінцевого споживача до продукції компанії та її послуг;
- мінімізація ризиків, пов’язаних із виробничими процесами на підприємстві;
- можливість вивести процес реалізації продукції за межі країни (співпраця з міжнародними та іноземними компаніями).
Виконання всіх перерахованих вище завдань істотно впливає на стабільність зростання прибутковості підприємства. Проте збільшення бюджету компанії та обсягу її оборотних коштів не є основною перевагою отримання сертифікату ISO 9001. Впровадження міжнародних стандартів насамперед впливає на рівень лояльності партнерів та клієнтів. Грамотний підхід до менеджменту якості збільшує кількість вигідних угод з вітчизняними та міжнародними контрагентами та значно розширює межі цільової аудиторії.
Умовно вигоду від впровадження на підприємстві системи менеджменту якості прийнято ділити на внутрішні (організаційні) та зовнішні (що відображаються у показниках доходів).
До внутрішньої вигоди належить:
- стандартизація та оптимізація робочих процесів;
- підвищення відповідальності працівників;
- залучення співробітників у роботу;
- визнання лідерства керівника.
Крім цього, наявність документа, що підтверджує систему менеджменту якості, можна розглядати як ефективний іміджевий інструмент: відповідність компанії міжнародним вимогам і стандартам підвищує її авторитет і позитивно впливає на репутацію.