Як урятувати своє місто: практичний інструмент

odesa

Напевно, кожен стикається з людьми, які бідкаються, що влада погано виконує свої обов’язки і «от якби я був на їхньому місці…». І їм, мабуть, відказують: «Критикуєш – пропонуй». Адже є інструмент, який дозволить кожному реалізувати проєкт. Звичайно, якщо той є суспільно корисним, добре прорахованим та реалістичним. Це громадський бюджет.

Громадський бюджет, або бюджет участі, – це програма, завдяки якій місцеві громадяни можуть брати участь у розподілі частини міського бюджету. Щоб зробити це, насамперед потрібно мати ідею. Яку? Звісно, ту, що принесе користь не лише тобі, а якомога більшій кількості людей. Сфера неважлива: це може бути благоустрій району, освіта, спорт, туризм, довкілля, соціальний захист тощо.

Однієї ідеї, безумовно, мало. Якщо переможеш, треба буде й здійснити свій задум, а як це зробити без детального аналізу ситуації і плану дій? Тож потрібно зануритись в обрану проблему з головою і передусім дізнатись, чи не збирається хтось (наприклад, та сама міська влада) найближчим часом з нею розібратись. Якщо наразі ні в кого, крім тебе, руки й ноги не дійшли до цього питання, то чудово (хоч би як сумно це звучало), можна подавати заявку.

Предметом громадського бюджету може бути лише питання місцевого характеру, що стосується твого міста. Наприклад, якщо ти з Києва, не потрібно намагатись вирішити проблему довкілля на Закарпатті: краще подивись, як можна покращити екологію поруч.

Що ж конкретно потрібно зробити, якщо маєш хорошу ідею? Ось покрокова інструкція.

  1. Сформулюй ідею проєкту (що саме хочеш поліпшити і чому).
  2. Ретельно розрахуй бюджет.
  3. Заповни заявку на сайті громадського бюджету свого міста.
  4. Після того як проєкт приймуть, розповідай про нього всім! Бо що більше людей віддадуть свій голос, то більші шанси на перемогу!

Після цього залишається лише чекати, поки підіб’ють підсумки та оголосять переможців.

Наприкінці серпня міжнародна організація «Democracy Reporting International» («DRI») організувала в Одесі студентські дебати «Вирішуй для міста», головною темою яких був саме громадський бюджет. Чотири команди змагалися за право представити свої ідеї на фіналі змагань у Києві. Що ж це були за проєкти?

Проєкт «Натхнення» (Маріуполь)
Мета: залучити увагу людей до проблем Азовського моря і навчити їх цінувати його.
Спосіб вирішення: провести низку безкоштовних виставок для художників, на картинах яких зображене Азовське море.
Бюджет: 30 000 грн

Проєкт «Літня дебатна школа» (Одеса)
Мета: розвинути м’які навички та екологічну відповідальність у жителів і гостей міста.
Спосіб вирішення: щорічна тижнева школа, в рамках якої проводитимуться тренінги з критичного мислення, ораторського мистецтва, ефективних перемовин, а також спеціалізовані лекції з економіки, гендерної рівності, політичної обізнаності та інші; захід планують у стилі еко.
Бюджет: 650 000 грн

Проєкт «Маховик часів» (Одеса)
Мета: популяризувати знання з історії і дати спеціалістам змогу розвиватися в цій сфері.
Спосіб вирішення: створити відкритий лекторій з історії, а також сайт і мобільний додаток.
Бюджет: 260 000 грн

Проєкт «Моя зупинка» (Одеса)
Мета: модернізувати перехрестя, забезпечити благоустрій зупинок, замінити зливові стоки, підвищити рівень безпеки громадян.
Спосіб вирішення: створити нову зупинку біля Пересипського мосту, на якій буде Wi-Fi, розетки, зона відпочинку й туалет; перед встановленням відремонтують дорогу на зливові стоки.

kyivВладислав, член команди-переможця «Маховик часів»: «Про дебати з громадського бюджету я дізнався від колеги, яка збирала команду, з якою можна було б виступити.

Наш проєкт уже понад рік об’єднує більшу частину команди. Це проєкт із популяризації різних аспектів гуманітарного знання. Я мав нагоду багато разів на ньому виступати з темами, присвяченими історії, суспільствознавству і трохи філології. Також я був серед тих, хто намагався запустити ютуб-канал, але поки не вийшло. Мотивація подачі – розкрутити “Маховик” (тут це звучить удвічі метафорично): зробити хороший ютуб-канал, брати більші приміщення, оскільки нинішні не вміщують у себе всіх охочих.

Уперше сталося дебатувати в такому форматі. Досвід виявився дуже хорошим. Крім сильних і цікавих опонентів порадував колектив суддів, які в плані компетентності перевершили мої очікування. У багатьох з них є досвід формування реальних проєктів для громадських бюджетів Києва й Одеси. Їхні поради здаються нам дуже корисними».

Думаєш, ніхто не проголосує за таке? Чи побоюєшся, що недостатньо досвіду? Дивись приклади проєктів, поданих молоддю, які в процесі реалізації або вже втілені в життя.

У 2018 році створили високотехнологічну лабораторію в Київському політехнічному інституті для вивчення сучасної електроніки, досліджень, розробки проєктів, виготовлення прототипів винаходів, і вона відкрита для всіх, хто зацікавлений.

Триває створення безкоштовних інтерактивних скеледромів, що дозволять урізноманітнити дозвілля та ознайомити дітей зі скелелазінням у школах Києва. «12Climb Board» – це компактний болдеринговий тренажер зі встановленими зачіпками з підсвіткою. Користувач за допомогою мобільного додатка обирає трасу потрібного рівня з більш ніж 500 варіантів, яка візуалізується на тренажері. Кількість трас постійно поповнюється.

А в червні цього року у Львові відкрито перший в Україні йога-простір для природного оздоровлення жителів, куди входить галявина для занять йогою, йога-лавки, йога-гамаки, тематичний артоб’єкт і багато іншого.

З’явилась крута ідея? Не зволікай і подавай її у своєму місті, наприклад:

  • Львів (дедлайн 15.09.2019);
  • Чернівці (дедлайн 15.09.2019);
  • Хмельницький (дедлайн 21.09.2019);
  • Запоріжжя (дедлайн 31.12.2019).

Якщо ж термін подачі вже закінчився, то це ще краще: маєш час детально пропрацювати свою заявку, знайти помилки й виправити їх, декілька разів відмовитися від цього божевілля – і повертатися до нього знову й знову. Саме так народжуються ідеї, які змінюють звіт.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus