Як стати бортпровідником

plane1

Раніше я думала, що робота в небі – це лише романтика: красивим дівчатам потрібно просто посміхатися і подавати їжу й напої. Та коли моя подруга почала працювати в одній з авіакомпаній, її розповідь розвіяла для мене всі міфи. Хочу поділитися!

Де шукати?

Якщо ти відчув(-ла) бажання спробувати себе в авіації, то відразу відправити своє резюме до омріяної компанії не вийде. Потрібно уважно стежити за анонсами відборів на навчання. Зазвичай їх активно рекламують на Facebook-сторінках, в Instagram, на офіційному сайті авіакомпанії.

Зазвичай основні вимоги – це знання англійської мови, зріст, який дозволить діставати до верхніх багажних полиць літака, вища освіта, комунікабельність і чудова фізична форма. Проте залежно від авіакомпанії вони можуть різнитися. Занадто великий зріст теж може стати на заваді. А якщо податися на роботу хочеться відразу по закінченні школи, то можливо знайти компанії, які це дозволяють.

Обираючи іноземні авіалінії, май на увазі, що, скоріш за все, доведеться переїхати в іншу країну. Також залежно від культури різняться вимоги до зовнішності. Особливо строго до цього ставляться в арабських країнах: перешкодою стають шрами і навіть родимки. Якщо в одному місці дозволять працювати в окулярах, то в іншому попросять повернутися після корекції зору. Кожна компанія прописує власні стандарти: зачіски, довжина й колір волосся, манікюр і розмір нарощених вій. Однак пріоритетом для всіх є класичний стиль.

Реклама

Етапи відбору

Вони теж не однакові в різних авіакомпаній. Абсолютно неможливо дізнатися, що саме відбуватиметься, і підготуватись заздалегідь. Впевненим(-ою) можна бути лише в тому, що співбесіда проходитиме англійською: це дозволяє перевірити рівень володіння мовою і не витрачати часу на складання додаткових тестів.

Конфіденційність зумовлена тим, що на майбутнього бортпровідника хочуть подивитися в умовах стресової ситуації. Можна легко підготуватись та успішно пройти конкурс, але ціннішим буде працівник, який вміє орієнтуватися в нових умовах і швидко адаптуватися до викликів.

Співбесіду проводять керівники. Для максимальної чесності запрошують третю особу, наприклад, працівника цієї ж авіакомпанії з іншої країни. У випадку моєї подруги в кінці відбору оголосили імена шести людей, які його успішно пройшли. Але остаточну відповідь їм мали надіслати на пошту. І коли прийде лист, теж було невідомо. Його можна чекати кілька місяців або ж отримати наступного дня. Маєш бути готовим(-ою) зірватися на навчання в будь-який момент.

Втім, позитивна відповідь не означає, що вже завтра ти почнеш вчитися. Тебе можуть поставити в такий собі резерв, який зветься standby (англійською «режим очікування»). Скільки воно триватиме, достеменно не відомо. Моя подруга перебувала в режимі очікування десять місяців, паралельно працюючи й далі навчаючись в університеті.

Якщо відповідь негативна, можна пробувати знову безліч разів або йти на відбір до іншої авіакомпанії, але причину відмови на будь-якому з етапів ніхто не пояснює.

Після того як приходить офіційне запрошення, починається, мабуть, найважчий період – навчання.

Це приблизно місяць теоретичних занять, які проходять від ранку до вечора шість днів на тиждень. За цей час у твою голову має поміститися купа нової інформації і термінології. Навчання безкоштовне. Єдине, за що доведеться заплатити, – це медогляд.

Матеріал подають тільки англійською мовою. Вивчають будову конкретної моделі літака, у якому ти виконуватимеш свою роботу. Не можна так просто піти працювати на інший тип літака: для цього потрібно пройти новий курс навчання та атестацію.

plane2 (1)Майбутніх бортпровідників знайомлять з інформацією про обладнання, розповідають про частоти, на яких працюють передавачі, як активувати той чи інший прилад і надавати першу медичну допомогу. Однак здебільшого розглядають надзвичайні ситуації, обмірковують причини після перегляду документальних відео, обговорюють, якими способами можна евакуюватися, як сповістити про своє місцезнаходження після падіння, вчать виживати в джунглях і пустелі.

Для кожної конкретної теми запрошують нового спікера. Це людина, яка працює в авіації і достатньо досвідчена. Крім цього, всі матеріали доступні електронно у форматі презентацій, а на кожному занятті проводять проміжний тестовий контроль.

З досвіду моєї подруги: в цей період на інші справи просто немає часу. В ідеалі ти маєш вести конспект, повторювати його після лекції і додатково переглядати онлайн-матеріали вдома. Та реально сил на це не вистачає. Існує загальний посібник для бортпровідників: це книга на п’ятсот сторінок, у якій зібрано всю потрібну інформацію. Своєрідна фахова Біблія виручає за відсутності конспектів.

За цей період ти починаєш розуміти, чи готовий(-а) до цієї роботи. Ти не бачитимеш друзів, не матимеш часу на серіали й меми в соцмережах. На цьому етапі відсіюють багато претендентів. Пропуск хоча б одного заняття означає кінець твоєї участі в цьому відборі.

Background check («перевірка даних»)

Цей етап триває в період навчання і передбачає перевірку інформації про наявність судимості, справжності документів про освіту та характеристики з попереднього місця роботи.

Цим займається інша, незалежна компанія. Учасник сам заповнює анкету, яка проходить детальну інспекцію. Тому вказати свого друга як колишнього начальника, який може дати бездоганну характеристику, не дуже вдала ідея. На попереднє місце роботи моєї подруги надіслали офіційний запит. Звіряли всі дані про керівника і просили його пройти опитування. Ще й постійно відправляли нагадування.

Атестація

Після вивчення теорії – два іспити в один день: внутрішній і зовнішній. Внутрішній – екзамен авіакомпанії. Зовнішній – незалежний європейський іспит, що його складають бортпровідники всіх авіакомпаній, які працюють на території Європи. За словами моєї подруги, як не дивно, внутрішній тест був важчим і містив більше складних запитань. Неможливо щось списати чи підглянути: по-перше, це буде коштувати тобі роботи, а по-друге, всі екрани комп’ютерів спеціально обладнані. Якщо спробуєш підглянути до сусіда, то побачити там нічого не вдасться. На більшій відстані чи під іншим кутом зору все зображення видається чорним.

Також обов’язково потрібно вміти надувати рятувальний жилет і транспортувати людей у воді. Цей екзамен схожий скоріше на тренінг. Не скласти його можна, лише якщо ти взагалі не вмієш плавати.

Далі за планом екскурсія на літак, курс самооборони і найцікавіше – симулятори. Це ряд тренінгів, під час яких бортпровідників вчать, як діяти в надзвичайних ситуаціях. Вони відбуваються в досконало скопійованих моделях літаків з максимально реалістичним змоделюванням усіх небезпек: пожежі, несправності приладів, падіння. Усі варіанти евакуації відточуються на практиці. На все це разом із екзаменами йде приблизно тиждень.

Якщо не вдається пройти тестування з першого разу, є ще друга спроба, а от третя вже буде платною. Якщо не скласти його взагалі й відмовитися від роботи, то доведеться сплатити штраф. Це приблизно тисяча євро, яку компанія витрачає на навчання, переліт (якщо він потрібен) і проживання під час екзаменів.

plane3 (1)

Практика

Коли атестацію успішно пройдено, про що свідчить відповідний сертифікат, з’являється час на невеличкий відпочинок. Далі тебе чекає перший стажувальний політ, під час якого новий бортпровідник пасивно спостерігає за роботою колег. Потім іде цілий ряд лайн-тренінгів, на кожному з яких новачок займає певну позицію на борту і виконує відповідні завдання. Інструктор завжди поруч: допомагає в усьому зорієнтуватися та аналізує помилки.

Потім від офіційної роботи тебе віддаляють лише два рейси, що мають назву final check (тобто остаточна перевірка). Під час них інструктор лише спостерігає, як працює майбутній бортпровідник, і проводить оцінювання, результати якого дають право приступити до роботи. Це підтверджує вже другий сертифікат – Aircraft Type Qualification, документ, що надає дозвіл працювати в літаку конкретного типу. Пізніше додаткового підвищення кваліфікації не потрібно. Сертифікат дійсний протягом усього життя та анулюється лише у випадку п’ятирічної відсутності польотів.

Робота

Насамперед бортпровідник несе відповідальність за безпеку пасажирів на борту, а обслуговування людей – це найменша частина його діяльності. Перед кожним рейсом екіпаж збирається для того, щоб розподілити обов’язки і ще раз проговорити всі правила та інструкції. Старший бортпровідник проводить опитування, перевіряючи теоретичні знання молодших колег, і розподіляє між ними зони, за які вони відповідатимуть під час польоту.

А статись може що завгодно. Хтось із пасажирів порушує безпеку, курячи в туалеті чи розпиваючи алкогольні напої. Дехто відмовляється сидіти на відповідних місцях чи відкриває аварійний вихід, коли літак у повітрі. Потрібно знати, як діяти в будь-якій ситуації: від скарг на крик немовляти до смерті пілота під час польоту.

Навіть двері літака, якщо їх неправильно зачинять бортпровідники, можуть спричинити розгерметизацію середовища, що загрожує безпеці та здоров’ю пасажирів і членів команди. Крім цього, ти маєш слідкувати, чи достатньо оснащення до і після рейсу. Частенько люди хочуть привласнити собі на пам’ять щось із обладнання, навіть не уявляючи, яку роль воно відіграє. Відсутність чи несправність хоч однієї кисневої маски в умовах зниженого тиску призведе до фатальних наслідків.

У кожній авіакомпанії максимальна кількість годин, проведених у небі, відрізняється, але до графіка завжди ставляться дуже відповідально, адже понаднормова робота негативно впливає на здоров’я. Вихідні бувають двох типів: власне вихідний і день у режимі очікування. Тобто є дні для повноцінного відпочинку і дні, коли треба бути в повній готовності замінити колегу. Якась непередбачувана ситуація – і ти маєш встигнути зібратися й прибути до аеропорту.

Фізично ця робота також нелегка: на це впливає сам факт перельотів, а іноді доводиться власноруч справлятися з важким розвантаженням продуктів харчуванням. До того ж при собі бортпровідник зобов’язаний носити чималу валізу з необхідними речами.

Тож, якщо ти задумуєшся про кар’єру в авіації, потрібно проаналізувати свою готовність і серйозність намірів. Адже це не лише подорожі та розваги, а й відповідальність за чуже життя й складне навчання, яке змушує на деякий час повністю випасти із соціуму. Втім, нові можливості, неймовірні враження та цікавий досвід однозначно варті всіх зусиль. Ніякі труднощі не можуть стати на заваді твоїй мрії!

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus