Як критикувати з турботою – поради від Netflix

sei_2310580

Критика допомагає стати кращим – про це знає кожен працівник компанії Netflix. Ідея проста: якщо часто давати зворотний зв’язок, то продуктивність у команді зростає, а люди навчаються швидше.
Критикувати складно, сприймати критику також, але, як показує досвід Netflix – це навик, який можна розвинути.
Ми прочитали книгу «Ніяких правил» від засновника Netflix Ріда Хастінгса та бізнес-консультантки Ерін Маєр і розповідаємо, як звичка давати зворотний зв’язок допоможе студентам краще працювати та вчитися.

Як критикувати?

Уяви, що тебе попросили створити сайту університету. Ти отримуєш технічне завдання від команди, але ідея тобі не подобається – майбутній сайт буде нудним та незручним. Щоб уникнути суперечок, ти кажеш «ОК» і починаєш верстати.

Команда презентує сайт керівнику кафедри, але він просить змінити вигляд головної сторінки. Його ідея не дуже, але ніхто не протестує, як і ти. Чому?

Маєр називає декілька причин:

  • Ти думаєш, що твою ідею не підтримають.
  • Ти не хочеш, щоб усі думали, що з тобою складно працювати.
  • Ти не хочеш сперечатися.
  • Ти не хочеш засмучувати колег, які довірили тобі роботу.
  • Ти не хочеш, щоб інші думали, що ти не командний гравець.

У Netflix страх критикувати – це прояв нелояльності до компанії. Адже коли працівник мовчить, він не допомагає проекту, а сповільнює роботу і погіршує результат.

Як треба критикувати? Netflix каже з турботою: щоб допомогти, а не розчарувати. У компанії прийнято давати зворотній зв’язок усім – стажерам, колегам, керівникам. Новачкам це допомагає вчитися, а керівництву – управляти ефективніше.

Згадай історію Ганса Крістіана Андерсена про голого короля: правитель ішов по місту без одягу, переконаний, що на ньому найкрасивіший костюм. Король би міг уникнути насмішок, якби хоч хтось із підданих сказав про невидиме «вбрання».

«Чим вищий у тебе статус, тим менше тебе критикують, і тим більша вірогідність прийти на роботу “голим”», – каже Хестінгс.

Критикувати можна не лише результат роботи, а й поведінку. Наприклад, у Netflix нормально сказати, що під час зустрічі Майкл був надто пасивним, а Саманта не вислуховувала інших – це засмучувало команду і негативно впливало на роботу.

Якщо вказати Майклу та Саманті, як почували себе колеги через їхню поведінку, то наступного разу зустріч пройде краще, – вважають у Netflix.

Давати негативний зворотний зв’язок ризиковано – ніколи не знаєш, яка реакція буде у відповідь. Але більш ризиковано отримати поганий результат.

Як сприймати критику?

Згідно з опитуванням, яке у 2014 рік провела компанія Zenger Folkman – вона консультує керівників бізнесів у США – 72% працівників погоджуются, що обґрунтована критика покращує результат.

Незважаючи на користь зворотного зв’язку, люди не люблять, коли їх критикують. Мозок сприймає критику, як фізичну загрозу: у крові зростає рівень адреналіну та цукру, тиск збільшується, серце починає битися швидше, м’язи готуються до дій. Типова реакція людини – бийся або біжи.

Для працівників, які хочуть навчитися критикувати та сприймати критику у компанії існують правила 4-ох «А»:

Aim to assist (намагайся допомогти). Критикуй з хорошим наміром, а не з ціллю принизити чи засмутити. Поясни, як зміни у поведінці чи підході до роботи іншої людини, допоможуть команді чи компанії в цілому.

Не варто казати: «Усіх дратує, як ти хрустиш пальцями під час зустрічі команди». Краще: «Якщо ти перестанеш хрустіти пальцями під час зустрічі, усі менше відволікатимуться на це і ми закінчимо швидше».

Actionable (закликай до дій): Критика повинна закликати людину, яка її отримує, робити щось по-іншому.

Якщо сказати: «Ти був нетолерантний» – це нічого не змінить. А якщо: «Під час презентації ти вислуховував лише чоловіків, але часто перебивав жінок, тому вони були незадоволені виступом. Спробуй наступного разу давати слово кожному» – це позитивно вплине на результат.

Appreciate (цінуй): Типова реакція на критику – атакувати або виправдовуватися. Замість цього варто запитати себе: «Що корисного я можу взяти для себе, якщо вислухаю уважно?»

Accept or discard (прийняти або відхилити): Тебе критикуватимуть часто – на роботі, вдома, в університеті. Але лише тобі вирішувати, чи змінювати поведінку, чи ні.

І тим, хто критикує, і тим, хто відповідає на критику, Netflix радить готуватися до відвертості – вибирати слова та аналізувати свої зауваження. Також у Netflix є правило: позаочі можна говорити лише те, що не побоїшся сказати у вічі.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus