Що таке STEM-освіта та для чого вона Україні

thisisengineering-raeng-0gYq67rIK8s-unsplash (1)

Уже відомо, що з наступного року ЗНО з математики стане обов’язковим для випускників шкіл. Тим часом цьогоріч тест з предмету не змогли скласти 12,7% вступників.

Нині стосунки у багатьох школярів з точними науками доволі напружені, але в майбутньому ситуація може змінитися завдяки введенню нового STEM-орієнтованого підходу до навчання. Чим він корисний та які має перспективи – у матеріалі.

Система освіти STEM (science, technology, engineering, mathematics) поєднує вивчення природничих наук, технологій, інженерії та математики. Науково-технічна спрямованість цього підходу зумовлена стрімким розвитком технологій і тим, що найбільш затребуваними стали такі професії як IT-фахівці, інженери big data, програмісти.

Система освіти реагує на такий соціальний запит появою великої кількості гуртків робототехніки, програмування, моделювання. Водночас дедалі частіше лунає думка про те, що науково-технічних знань мало – потрібні ще й soft skills. Тож суть концепції така: ключовими навичками, які визначали грамотність в індустріальну епоху, були читання, письмо і арифметика.

У XXI столітті ж акценти зміщуються в бік вміння критично мислити, здатності до взаємодії і комунікації, а також творчого підходу до справи. Таким чином, сформувалися основні навички майбутнього – 4К:

  • Комунікація
  • Кооперація
  • Критичне мислення
  • Креативність

thisisengineering-raeng-F7v66RfronU-unsplash (1)

Ці навички не здобудеш лише в лабораторіях чи завдяки знанням певних математичних алгоритмів. Комунікацію і кооперацію розвивають, працюючи в команді, де діти вчаться домовлятися та об’єднувати зусилля для розв’язання складних завдань.

Щоб розвинути критичне мислення, школярам прищеплюють звичку спиратися на факти й перевіряти на практиці свої припущення: так формується навичка логічного мислення, що ґрунтується на знанні закономірностей.

Шлях до креативності – у правильних запитаннях: викладач має заохочувати дитину шукати різні способи розв’язування задач, виходячи за межі шаблонів. STEM-підхід дозволяє занурити дитину в розуміння самої суті конкретних речей, а також вміти застосувати їх на практиці.

STEM + A = STEAM

Варто також згадати про те, що існує доповнення до STEM-підходу. Літера A (Art) в абревіатурі відповідає за різні види мистецтв: гуманітарні науки, іноземні мови, живопис, музику, театр.

Таким рішенням країни, що ведуть роботи з впровадження цієї системи, підкреслюють важливість стику гуманітарних і природничо-наукових дисциплін. В майбутньому, на думку фахівців, цей напрямок матиме колосальну популярність.

Сучасна шкільна освіта спрямована переважно на успішне виконання тестів і підготовку до іспитів, у ній немає місця дослідженням та експериментам, які насправді є основним рушієм прогресу та відкриттів. Ідейним натхненником STEM-підходу можна вважати Леонардо да Вінчі.

Творець легендарної «Мона Лізи» також винайшов парашут, кулемет, водолазний костюм, повітряний гвинт і ще багато речей, що стали прототипами сучасних механізмів. Видатний інженер бачив взаємозв’язок у всьому і прагнув створювати моделі на стику різних областей.

Реклама

STEM в Україні

В Україні існує Коаліція STEM освіти – національна платформа для об’єднання компаній, навчальних закладів, асоціацій, експертних організацій, муніципалітетів та ЗМІ заради підвищення якості STEM-освіти в Україні.

Завданнями Коаліції STEM освіти є розробка рекомендацій для МОН України щодо викладання STEM-дисциплін; організація профорієнтаційних проектів для молоді; навчання вчителів та викладачів інноваційним підходам до викладання STEM дисциплін; проведення креативних заходів; створення інформаційних майданчиків для популяризації STEM-освіти; налагодження міжнародної співпраці.

Одним із пріоритетів платформи є укріплення зв’язків між компаніями та навчальними закладами, а саме, школами та університетами. Тому проєкт «STEM: Професії майбутнього» спрямований на підвищення поінформованості школярів про можливості кар’єри у технічній сфері. Учні 10-х класів відвідують інтерактивні заняття з інформатики, фізики, біології та хімії у компаніях-партнерах проєкту, а також ходять на екскурсії до компаній та їхніх наукових лабораторій.

thisisengineering-raeng-H4ClLKv3pqw-unsplash (1)

Проєкт реалізується у рамках програми європейської організації CSR Europe (Брюссель) – «STEM Agenda for Europe». За 2 роки існування проєкту 800 учнів Києва та 100 учнів м. Дружківка (Донецька область) відвідали заняття у компаніях. Партнерами проєкту були Melexis, Microsoft, SAP, Syngenta та UMG Holding.

Крім того, Коаліція STEM освіти активно залучає в науку жінок, адже сьогодні в Україні в STEM- галузях дівчат лише 21-23%, а на керівних посадах у компаніях їх ще менше. «STEM для дівчат» − серія заходів з метою популяризації інженерно-технічних професій та планування своєї кар’єри. За два роки 300 дівчат взяли участь у мотиваційних тренінгах і зустрічах з успішними жінками.

Проєкт «Inspiring Women in STEM» – також ініціатива, спрямована на те, щоб створити рольові моделі для дівчат в STEM-кар’єрі, привернути увагу до жінок, які досягли успіху та зробили вагомий внесок у розвиток технологій в Україні, створити майданчик для спілкування успішних жінок між собою та з молодим поколінням дівчат.

Ухвалений торік Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2024 передбачає розроблення та схвалення Концепції розвитку STEM-освіти. За ним скоро в усіх школах з’явиться сучасне мультимедійне обладнання, а для навчання вчителів створять центри професійного розвитку.

Зрозуміло, що STEM в молодшій, середній і старшій школі реалізовуватиметься відповідно до різного рівня знань і навичок учнів, але у кожному класі підхід має виконувати такі завдання, як підтримка і розвиток допитливості у дітей, демонстрація зв’язків між наукою, технологіями, інженерією і нашим повсякденним життям.

Нехай це будуть нескладні експерименти, створення сайтів, побудова роботів або створення мультфільмів – ключовим фактором тут є проєктна робота в команді. Кожна дитина буде розуміти важливість свого впливу на проєкт і встаратися більше, ніж якби вона робила завдання самостійно.

Для вишів Стратегічним планом Міносвіти поставлена амбітна мета: українські роботодавці мають довіряти системі вищої освіти в Україні. Тож тепер до науково-методичних комісій, що розробляють стандарти вищої освіти, залучать представників бізнесу. Крім того, Україна приєднається до міжнародних наукових програм та організацій, що відкриє для випускників нові великі можлвості.

У державному Інституті модернізації змісту освіти переконані, STEM-освіта змінить нашу економіку, зробить її більш інноваційною та конкурентоспроможною, адже залучення лише 1% населення до STEM- професій підвищує ВВП країни на $50 млрд.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus