Вчитися в Європі – стажуватися в Україні: досвід українських студентів

photo1

Ти знаєш, що за кордоном можна отримати якісну освіту, але працевлаштування залежить не тільки від знань. Важливішими є практика та досвід. Ми поспілкувалися з двома дівчатами з України, які навчаються у латвійському та французькому вишах.

Дізналися у них про те, яким є навчання за кордоном і як студенти здобувають перший досвід. Зараз дівчата проходять стажування в українській благодійній організації Klitschko Foundation. При цьому вони подавалися не за відбором, а за внутрішньою мотивацією – надіслали лист на електронну адресу фонду з проханням взяти їх на роботу. Чому вони захотіли працювати саме в українській команді та що думають про практику в Україні, дізнавайся у матеріалі.

Вступ за кордон

Чи складно було вступити в університет за кордоном?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: Я подавалась самостійно, без допомоги батьків чи певних організацій. Спочатку зробила аналіз бакалаврських програм в Європі, обрала декілька з них, а потім заповнювала документи і писала мотиваційні листи. У процесі підготовки мені допоміг онлайн курс від UGS на платформі Prometheus «Як вступити до найкращих західних шкіл та університетів». Усім, хто планує вступати за кордон, рекомендую його переглянути. Загалом, процес вступу має свої труднощі: і великий конкурс, і організаційні моменти, але все це досвід.

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Складність вступу залежить від багатьох аспектів: абітурієнта, його кваліфікації, рейтингу навчального закладу, спеціалізації, мови викладання тощо. Я пройшла довгий процес: від подання документів, надсилання резюме і мотиваційних листів до проходження тестів та співбесід. Спочатку я подала заявки у 3 вищі навчальні заклади у Франції. Пройшла у кожний з них за запропонованою стипендією. Обрала Grenoble Ecole de Management через найвищий рейтинг та інноваційне молодіжне місто.

Реклама

Навчання у європейському виші

Розкажи про своє навчання у Ризі: в якому університеті, на якому курсі і спеціальності навчаєшся?

shepetkoДаша Шепетько, студентка SSE Riga: У серпні я почну навчання на другому курсі у ризькому кампусі Стокгольмської школи економіки (скорочено SSE Riga) на трирічній бакалаврській програмі «Бізнесу та Економіки», яка повністю викладається англійською мовою. Згідно з рейтингом Financial Times 2020, SSE Group увійшла в топ 50 бізнес-шкіл та зайняла 19 місце поряд з Кебмбриджським та Чиказькими університетами, чим ми дуже пишаємось.

Оскільки SSE Riga – це бізнес-школа, то, на відміну від «класичних» університетів з безліччю факультетів. Тут пропонується лише одна бакалаврська програма, але на третьому курсі є можливість обрати дві спеціалізації з чотирьох: Економіка, Підприємництво, Фінанси та Менеджмент.

Які є плюси і недоліки навчання Ризькому виші? Чому ти обрала освіту за кордоном, а не в Україні?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: У SSE Riga мені дуже подобається шведський підхід до навчання та викладання: модульність системи, повністю анонімне оцінювання (кожен студент має свій номер, що дозволяє уникнути будь-якої упередженості в оцінюванні), ставлення до оцінок. Прохідний бал є достатньо високим, щоб підтримувати академічний стандарт SSE Group, але Fail сприймається, не як лузерство, а як можливість для розвитку та покращення свого результату.

Також мені подобається, що на першому курсі, кожному студенту дають академічного наставника (academic advisor), який допомагає адаптуватися до навчального процесу, з яким можна обговорити будь-які цілі або попросити поради. Я вважаю, що українським школам такого не вистачає.

До мінусів можна віднести незручний розклад з вікнами по 4 години, але я в цей час йду на тренування, тому і не бачу в цьому великої проблеми. Також університет є дуже маленьким (близько 700 студентів). Такий розмір закладу може не усім подобатися, тому для когось це може бути мінусом.

Розкажи про своє навчання у Франції: в якому університеті, на якому курсі та спеціальності навчаєшся?

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Я перейшла на другий курс Grenoble Ecole de Management – вищого навчального закладу, який входить в 1 % ВНЗ світу з 3 акредитаціями. Я вивчаю міжнародний бізнес справді в міжнародних умовах — професори та студенти приїжджають з усіх куточків світу. З України я єдина студентка в GEM.

Які є плюси та недоліки навчання у Французькому виші? Чому ти обрала освіту за кордоном, а не в Україні?

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Вважаю, що плюсами навчання у французькому виші є практичність освіти, активність студентського життя та варіативність та серйозність студентських асоціацій, цінність стажування під час канікул. Серед мінусів – мовний бар’єр, адже багато французів не володіють англійською; різний рівень мотивації та працелюбності студентів під час групових завдань – але цей недолік перетворюється на перевагу, враховуючи те, що групові завдання для проєктів спеціально імітують робоче середовище.

photo3

Студентське життя за кордоном

Яким є студентське життя у Ризі, ти активно долучаєшся до студентських організацій, розкажи чим ви займаєтесь там?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: Насправді під час вибору університету я не дуже звертала увагу на гасла про студентське життя, а більше аналізувала якість навчальної програми, подальші кар’єрні можливості. Але за період навчання я зрозуміла, що основною цінністю цього університету є close-knit community (тісна студентська спільнота). Наразі я є членом чотирьох студентських організацій. Протягом цього року я була активним студентським амбасадором: проводила презентації в школах Києва, організовувала вебінари про стипендіальні можливості, а також волонтерила при університеті асистенткою директорки по комунікаціям.

Окрім роботи в організації, наша студентська асоціація влаштовує тематичні вечірки, де можна не тільки відпочити, а познайомитися з випускниками, студентами інших курсів, та навіть з лекторами. Завдяки таким подіям, університет створює сімейну атмосферу, в якій кожен радий допомогти, дати пораду, поділитися досвідом.

Яким є студентське життя у Франції, чи долучаєшся ти до студентських організацій, якщо так, то розкажи чим займаєшся там?

malevkaДар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Я в захопленні від активного студентського життя. У моєму університеті є понад 20 студентських асоціацій на різні тематики: кулінарія, туризм, відеоігри, ООН, TEDx. Усього на рік лише в Grenoble Ecole de Managemnt проходить понад 700 заходів на рік, не кажучи вже про зовнішні заходи.

Я пройшла відбір в асоціацію GEM Entreprendre, яка займається різними аспектами підприємництва. Майже всі члени асоціації французи, тому вся комунікація французькою мовою. Мені, як іноземці було важче стати відібраною. Я закохалась не тільки у численні проєкти, організовані асоціацією, а й в дружні стосунки. Наприклад, щовівторка ввечері в нас проходить неформальний захід для членів асоціації, де ми спілкуємось та активно відпочиваємо разом.

Стажування

Як ти здобуваєш практичні знання, чи сприяє цьому виш?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: Графік в SSE Riga достатньо інтенсивний, тому на 1-2 курсі адміністрація радить не поєднувати навчання з роботою. Але стажування після першого та другого курсів є обов’язковим, таким чином університет створює баланс між академічним і практичним спрямуванням. У нас є спеціальний курс Business & Leadership, який включає 10 тижнів стажування та різноманітні лекції, як наприклад, тайм-менеджмент, бізнес етика, планування та досягнення цілей, написання резюме. Це єдиний курс, який проходить протягом усіх трьох років навчання, а не модулем. Крім цього, після кожного курсу ми заповнюємо evaluation forms, які потім використовують для покращення та оновлення курсів для наступних поколінь. Цього літа я стажуюсь у Klitschko Foundation.

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: На відміну від більшості теоретично-орієнтованих українських вишів, у бізнес-школі у Франції впорядкована комбінація теорії та практики. Починаючи від групових проєктів та завдань майже на кожному предметі ми розглядаємо case studies та приклади професорів, а потім можемо практикуватися в реальній компанії. Багато викладачів працюють в сфері, предмет якої викладають. Наприклад, професор з бізнес права працює як юридичний консультант для компаній у Франції, а професор з менеджменту викладає в учнів різних курсів у всіх філіалах Grenoble Ecole de Management. Тому, не є рідкістю постійно чути актуальні приклади професорів з реального життя та працювати над кейсами.

Чим ти займаєшся окрім навчання: працюєш, волонтериш, стажуєшся?

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Зараз проходжу стажування у відділі комунікацій Klitschko Foundation та в департаментах HR, продажу та логістики в Heidelberg Cement. Волонтерство полюбила ще під час програми обміну FLEX, коли посвятила йому понад 100 годин. Коли я повернулася в Україну стала представницею програми FLEX в Запоріжжі та області: організовувала освітні, екологічні, мовні та розвивальні проєкти. В університеті продовжую волонтерство. Наприклад, презентую Grenoble Ecole de Management для абітурієнтів.

Нещодавно під час проєкту Global Youth Entrepreneurs Online Innovation Bootcamp разом з командою українців та американців, ми заснували Youth Bringing Immigrants Together. Він розробляє програму менторства для молодих іммігрантів в Україні та США. Мета програми – допомоги іммігрантам акліматизуватися в новому місці, практикувати нову мову, знайти собі друга та ментора, поділитися різними культурам. Ти також можеш подати заявку для участі у цьому проекті.

Як у тебе з‘явилася ідея стажуватися у Klitschko Foundation? Звідки ти дізналася про цю можливість?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: На період карантину я повернулась в Україну і зрозуміла, що це крута можливість не втрачати зв’язки з рідною країною та познайомитися з однодумцями. Я давно захоплююсь роботою фонду, тому в травні порадила молодшій сестрі ознайомитися з проєктами фонду і сама прочитала новини на їхньому сайті. У мене постійно крутилося в голові «Які ж вони молодці!». Наступні декілька днів я декілька разів натрапляла на інформацію про фонд: гортала телеграм-канал «Можливості» і побачила пост про вебінар зі стажеркою фонду, далі зайшла на інстаграм фонду і впізнала на фото свою знайому. Поспілкувавшись з цими людьми, я захопилась ідеєю пройти стажування. І хоча фонд раніше не брав стажерів на літо, я вирішила спробувати їм написати, подала своє резюме та мотиваційний лист – ось так почалась моя історія з Klitschko Foundation.

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Раніше я співпрацювала з Klitschko Foundation – була спікеркою на локальному проєкті випускника «Школи Успіху», де розповідала про можливості для молоді, програми обміну та також була причетною до проєктів, пов’язаних з «Zero Waste School». Поштовхом до стажування слугувало знайомство з директоркою Фонду Аліною Носенко під час проєкту Global Youth Entrepreneurs Online Innovation Bootcamp. Її історія мене надихнула, тож я захотіла співпрацювати з фондом.

Чим займаєшся у Фонді, які завдання виконуєш? Чи пов‘язані вони зі сферою, у якій плануєш надалі розвиватися?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: У фонді я займаюсь комунікаціями та проєктним менеджментом. Завдання не обмежуються роботою з текстами, а включають емейл-маркетинг, розробку контенту та дослідження для створення нового проєкту фонду. У майбутньому я хотіла б створити свій проєкт, тож цей досвід мені знадобиться.

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Я працюю з текстами на різні теми, беру та редагую інтерв’ю, пишу пости для соціальних мереж фонду, залучена до проєктної діяльності фонду, комунікую з учасниками, створюю Google-форми з опитуваннями, беру участь в майстер класах, працюю з розсилкою електронних листів тощо. Мені подобається працювати у комунікаціях, тож я планую і надалі розвиватися у цій сфері.

Чи є схожі програми для молоді у Ризі? Чи проводять їх онлайн і чи брала ти у них участь?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: Так, в Ризі також є програми стажування для студентів у різних компаніях. Насправді, така практика у них значно поширеніша, ніж в Україні. Оскільки Латвія – це одна з країн, яка успішно впоралася з пандемією, більшість таких стажувань проходять оффлайн. Наприклад, багато моїх знайомих стажуються в банку SEB, який пропонує тримісячну програму для талановитих студентів. Також Латвія є місцем, де було засновано багато стартапів, які теж беруть студентів на стажування. Цікаво, що в Прибалтиці та Скандинавських країнах заведено починати працювати або проходити літнє стажування ще в старшій школі, тому у більшості моїх однокурсників вже був досвід роботи навіть до вступу.

Чому тому сподобалася стажування саме в українській організації?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: Існує така поширена думка, що українські компанії значно відстають у розвитку від європейських. Уже на першій зустрічі з командою та директоркою фонду я була вражена прогресивністю їхнього мислення, проактивністю підходу до роботи. Це той момент, коли люди, з якими ти працюєш тебе надихають, діляться цікавими інсайтами. Стажування мене зацікавило, бо мені близька місія фонду, я прагну розвивати освіту в Україні та поширювати інформацію про можливості для розвитку серед молоді.

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Я вирішила пройти 2 стажування цього літа в різних секторах, в організаціях різних типів та розмірів, на різних мовах – хотіла отримати найбагатший та різноманітніший досвід, включаючи українську компанію.

Чи хочеш після закінчення вишу повернутися в Україну і працювати тут?

Даша Шепетько, студентка SSE Riga: Я давно вже маю бажання застосувати в Україні ті знання, які здобуваю в Європі, оскільки я бачу в Україні багато можливостей. Саме після завершення бакалаврату я хотіла б постажуватися в європейських компаніях, щоб здобути більше професійного досвіду, дізнатися про сучасні підходи та практики, які використовують за кордоном. Проходження магістратури також є в моїх планах. У довгостроковій перспективі я бачу себе в Україні та хочу, щоб моя діяльність сприяла розвитку української економіки та освіти.

Дар’я Малевка, студентка Grenoble Ecole de Management: Я б хотіла застосувати свої знання, здобуті й під час програми обміну FLEX в Сполучених Штатах Америки, й під час вивчення міжнародного бізнесу у Франції для покращення своєї Батьківщини, адже дуже люблю Україну та вважаю це своєю місією. Тому я планую, як мінімум співпрацювати з українськими компаніями і сприяти розвитку економіки держави.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus