SMM, PR чи копірайтинг: що підійде інтровертам, екстравертам і впертим креативщикам?

pr

Найкращий спосіб розібратися у сфері, яка тебе цікавить – повністю зануритися в неї. І тут допоможуть першоджерела. Ними можуть бути не тільки книжки та статті, а й люди, професіонали своєї справи. Ми поговорили з PR-менеджером, SMM-фахівцем і копірайтером про їхню роботу і за що вони її так люблять. Якщо ти досі ставиш собі питання, яка ж різниця між смм-никами, піарниками і копірайтерами, читай їхні коментарі та дізнавайся, як відкрити свій потенціал у цих сферах.

Оля Третьяк, PR-консультант

olyaРозкажи, як ти почала займатися піаром?

«Я почала займатися піаром після закінчення PR-курсу в комунікаційній школі Bazilik. Піар-менеджер – це людина, яка відповідає за репутацію компанії та її комунікацію з громадськістю. Його основними завданнями є написання текстів, організація заходів і найголовніше – побудова стосунків з людьми».

Яким є твій улюблений проєкт?

«Мій найдовший і наймасштабніший проєкт – Smartass Club і Smartass Kitchen & Bar. Це комплекс у центрі Києва, який включає в себе 5 спортивних студій, ресторан і салон краси.

Ще один проєкт, який був нашою дипломною роботою в школі Bazilik – інтим-бутик Cok. І в перший, і в другий бренд я закохалася з першого погляду. А просувати те, що щиро любиш, завжди легко».

Що в роботі PR-менеджера найскладніше, а що тобі подобається найбільше?

«По-перше, потрібно постійно тримати руку на пульсі та стежити за всім, що відбувається на українському та західному ринках. Треба бути завжди на крок попереду та розуміти, що зараз у тренді і які інфлюенсери скоро стануть популярними.

По-друге, потрібно багато спілкуватися з людьми та відвідувати різні заходи. Це звучить весело, проте частіше втомлює. Інтровертам раджу декілька разів подумати, перш ніж іти працювати в піар. І звичайно, піарники мають ненормований робочий графік.

Мені подобається вигадувати креативні рішення до задач. Я вважаю, що кожна піар-ініціатива – стаття, подія, колаборація чи щось інше – має вирішувати конкретну проблему. Робити щось за принципом «А чому б і ні?» – це злив бюджету та розмиття картинки бренда».

Як отримати перший досвід у сфері PR? Де навчатися? Які курси проходити?

«В інтернеті зараз велика кількість курсів з піару. Найвідоміший – Full PR Course в Bazilik, який я і сама проходила. Також популярними є PR 2.0 у LABA і Global PR у Projector.

Якщо в когось із ваших друзів або знайомих є маленький бізнес, ви можете запропонувати допомогу в просуванні бренда. Або влаштуватися в компанію на стажування. Також часто отримують роботу через знайомих, що показує важливість нетворкінгу. А ще можна займати іншу позицію у вашій організації і паралельно брати на себе задачі, пов’язані з піаром. Або підглядати за піар-менеджерами у вашій компанії. Способів – достатньо. Потрібно лише мати бажання та знання і чітке розуміння, навіщо це вам потрібно.

Моя подруга нещодавно влаштувалася працювати кореспондентом 1+1 із нульовим досвідом роботи журналіста. Спочатку вона написала генеральному продюсеру і влаштувалася на безкоштовне стажування. Під час нього вона намагалася проявити себе максимально та допомагала колегам із будь-якими задачами. Після того, як вона попрацювала так місяць, її офіційно взяли в штат. Цей приклад надихає та показує, що все можливо. Будьте проактивні, це оцінять».

Реклама

Артур Фільченко, SMM-фахівець 8tag

arturРозкажи, як ти почав займатися SMM?

«Коли ще працювала соціальна мережа «ВКонтакте», я був підписаний на один паблік. Мені подобалося його читати щодня, але була також інформація, яку вони не постили і про яку я дізнавався з інших джерел. Я кидав пости в «предложку» (це коли ти робиш пост, адміністратор його бачить і вже сам вирішує, випускати його від імені пабліка чи ні). Таким чином я оформив декілька постів, і мені написали в особисті повідомлення з пропозицією писати пости від пабліка та модерувати його сторінку. Це було точкою неповернення».

Хто такий SMM-фахівець? Чим він займається?

«Інтернет говорить, що SMM-фахівець – це людина, яка відповідає за ведення соціальних мереж, розробку контент-плану, аналітику сторінок і роботу з рекламою. Насправді це поняття ширше. Починаючи від ком’юніті-менеджера, який знає, як можна і потрібно спілкуватися з людьми від імені пабліка, і закінчуючи головою відділу або компанії, який сам формує команду, веде переговори з клієнтом і скоріше керує, ніж просто веде соціальні мережі».

Яким є твій улюблений проєкт?

«SALAT. Це був мій перший «дорослий» проєкт, над яким я працював не один, а разом із командою – копірайтером, дизайнером, таргетологом, фотографами та відеооператорами. Найбільшу роль у цій любові зіграла команда. Тут зібрані максимально талановиті люди, які горять ідеєю, які щоразу ставлять нову планку якості та досягають її. Тут немає обмежень від замовника, немає рамок, тут навіть немає команди, а є маленька сім’я.

Звичайно, не можна не згадати про Atlas Weekend. Це дуже масштабний проєкт із професіоналами, з високим рівнем підготовки та взаємодії. У таких умовах ти сам ростеш і прокачуєш особисті скіли, отримуєш колосальний досвід і масу емоцій».

Що в роботі SMM-фахівця тобі подобається найбільше?

«Я з дитинства люблю споживати друковану інформацію. Спочатку це були книжки, потім – інтернет. У соціальних мережах ти отримуєш різну інформацію (починаючи з того, що твій друг прокинувся о 7 ранку, і закінчуючи останніми новинами із зовнішнього світу). Не тільки споживаєш, а й сам її викладаєш. Я страшний інтроверт. Спілкування через месенджери, а не наживо – моє все. Залишатися в соціальному полі, перевести спілкування в соціальні мережі, ділитися прикольними і красивими речами з людьми – це мені подобається найбільше».

Що найскладніше в роботі SMM-фахівця?

«Якщо у вас щось збилося в пості, це побачать тисячі підписників. Це потрібно виправити 2 хвилини тому. При цьому нервують усі: клієнт, маркетолог, проєкт-менеджер, дизайнер, акаунт-менеджер і голова компанії. А у вас сьогодні не лише цей пост, і загалом є інші проєкти і справи.

Інтернет не спить, не відпочиває. У нього немає вихідних. Ніколи. Це і є найскладніше. Вихідні без інтернету і телефона для мене – розкіш».

Де навчатися і як почати розвиватися в SMM?

«Я сам навчався методами спроб і помилок. Коли вже почав отримувати за це гроші, почав ходити на тренінги, інтенсиви та прокачувати потрібні професійні навички.

Усі починають із малого. Пошукайте на сайтах вакансії без досвіду роботи. Пробуйте. Попрацювали, засвоїли, навчилися – ідіть далі.

Дивіться, як ведуться соціальні мережі різних брендів. Зверніть увагу на контент, загальне оформлення, частоту, текст, звернення до підписників. Створіть собі по пабліку в Instagram, Facebook, Telegram. Подивіться, що і як працює, постіть там для себе. Видаліть. Поверніться до першого пункту і починайте постити вже для людей.

Я раджу читати, читати і ще раз читати. Обов’язково до прочитання такі книжки: «Пиши, скорочуй» Максима Ільяхова, «Код зламано, або Наука про те, що змушує купувати» Філа Бардена, «Психологія впливу» Роберта Чалдіні, «Дизайн для НЕдизайнерів» Робін Вільямс.

Вони не зроблять вас крутим фахівцем, але ваше життя стане легшим і цікавішим. Також раджу дивитися фільми з українським дубляжем. Там іноді проскакують цікаві слова, які можна використати у своєму проєкті».

Ксенія Деньга, копірайтер креативного агентства Grape

kseniaРозкажи, із чого почався твій шлях копірайтера? Ким ти працювала раніше, як отримала роботу в Grape?

«Я навчалася на журналістиці. На 4 – 5 курсі зрозуміла, що хочу займатися рекламою, але не знала, із чого почати.

Коли я переїхала до Києва, почала працювати в міжнародній компанії, яка організовує незвичні івенти. Це були виставки і конференції, присвячені 3D-друку, робототехніці та криптовалютам.

Я писала про це все, їздила до країн, де проводилися виставки, робила відеоогляди на них. Спочатку я нічого не розуміла у цих складних темах. Мені подобалося вникати в них і розбиратися. А ще було цікаво, пробувати картопляне пюре, роздруковане на 3D- принтері.

На одній із конференцій, присвяченій темі соціальних медіа, я дізналася про агентство Grape. Десь у цей час я вирішила змінити роботу, бо мені стало трохи нудно.

Я побачила вакансію senior creator у Grape. І тоді, ще й під впливом телесеріалу «Божевільні», я відгукнулася на оголошення. Написала, яка я суперкрута і як сильно хочу в них працювати. Через 5 хвилин від Юри (нашого СЕО) мені прийшло повідомлення: «Завтра в обід чекаю». Так я і потрапила в команду».

Хто такий копірайтер, чим він займається?

«Спочатку я виконувала всю брудну роботу: писала тексти для сайту, розсилок, медійних банерів. Потім мені дали частину великого проєкту. До нас прийшов новий креативний директор, і поступово я ставала повноцінним креатором (так у нас називають копірайтерів).

Креатор – це багатофункціональна машина. Він повинен уміти все. Але його головна функція – це генерування крутих ідей рекламних кампаній, роликів, візуалів, айдентик і їх продаж клієнту».

Що у твоїй роботі тобі подобається найбільше?

«Мені подобається, що сьогодні ти працюєш над ідеєю гейміфікації додатку для банку, завтра придумуєш ролик для кондиціонерів, а післязавтра розробляєш неймінг нового житлового комплексу.

Загалом я просто обожнюю різноманітність і різний масштаб усіх проєктів. Вважаю, що не буває нудних і ненудних проєктів. Усе залежить від твого підходу до задачі.

А ще я обожнюю зйомки і весь процес підготування до них. Спостерігати, як багато крутих людей реалізовують твою ідею – це просто кайф.

Ось тут можна переглянути мій перший знімальний проєкт.

А тут переглянути одні з останніх:

Де навчатися на копірайтера, які курси проходити?

«Я завжди за практику. Якщо хочеш працювати в рекламі – іди стажером або джуніором в агентство. Там швидко навчишся всього, що потрібно.

Щодо профільної освіти, можу порекомендувати курс лекцій на LABA від нашого креативного директора Олексія Максименка. Вони досить структурні, зрозумілі та цікаві. Також він буде читати лекції в Projector. Мені подобається підхід до навчання навчальної платформи Skvot та їхні лектори».

У чому складність і специфіка роботи копірайтера?

«Не люблю слова «складнощі», хотілося б, щоб його не існувало в моєму лексиконі. Іноді, як і кожна людина, можу сумніватися та боятися, що чогось не придумаю чи не зроблю. Але потім цей страх іде. І ти просто робиш те, що подобається, те, у що вірить команда».

Які поради можеш дати тим, хто хоче стати копірайтером?

«Дивитися гарні фільми, ходити в кіно, читати профільні медіа.

Постійно бути в курсі того, що відбувається у світі. Наприклад, ми в агентстві проводимо трендвотчинги (від англ. trend watching – дослівно «спостереження за трендами»), коли ми дивимося рекламні кейси з різних категорій, аналізуємо й обговорюємо їх.

Не думати, що реклама – це модна тусовочка. Реклама – це тусовка нервових і впертих. Загалом, люблю її і всім раджу.

Для прочитання раджу добірку від Олексія Максименка.

Читайте щодня, щоб дивитися на ринок під різними кутами очима інших фахівців.

Telegram-канал Поліни Забродської (тут можеш дізнаватися про роботу в креативній сфері. – Прим. Ксенії). Стартуйте із цієї публікації.

Telegram-канал Макса Бурцева, креативного директора Arriba.

Telegram-канал Вови Смирнова. Це колодязь усвідомленості в дизайні, креативі та житті взагалі.

Погляди, поради та думки цих трьох креативних (нехай Вова і екс) директорів десь доповнюють, десь суперечать одне одному, але загалом формують чудову картину і дають чимало тем для роздумів.

Додавайте закладки, щоб бути в курсі всіх світових змін

Telegram-канал Віталія Капустяна. Вивчайте індустрію в обличчях без платних архівів (тут щодня публікується нове портфоліо креативщиків з усього світу. – Прим. Ксенії).

Корисні посилання, де можна прочитати про рекламні новини та кейси:

Архів We Love Ad дає можливість налаштувати зручну розсилку за агентствами і брендами, які вас цікавлять. А ще вони самотужки складають і надсилають роботи переможців усіх основних міжнародних фестивалів. І все for free».

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus