Чи достатньо бути креативним, щоб отримати роботу в рекламі?

illustration_myroslava_shevchenko

Як зрозуміти, що робота в рекламному агентстві саме для тебе? Чи обов’язково здобувати вищу освіту, які курси проходити, як створити портфоліо і де шукати роботу? Своїм досвідом поділилися стратеги Banda Нікіта і Юля та арт-директор «R Agency» Мирослава. Для когось це був довгий, тернистий шлях, а хтось отримав пропозицію роботи зовсім неочікувано. Відповідь на питання, як почати працювати у сфері реклами, знаходь у їхніх коментарях.

Юля Ширяніна, стратег у Banda

yuliaНа кого ти навчалася? Як думаєш, чи обов’язково закінчувати заклад вищої освіти, якщо хочеш працювати у креативній сфері?

«Коли я навчалася в школі, мені вбили в голову, що обов’язково треба закінчити університет. Інакше ти не влаштуєшся на роботу. Коли я вступала, у мене був вибір: піти в КНЕУ на маркетинг або у Могилянку на фінанси. Я віддала перевагу не факультету, а вишу, і вступила до Києво-Могилянської академії. Про що жодним чином не пошкодувала. Навчання в нашому університеті – це можливість отримати навички виживання. У мене була група, де треба було боротися за бали на семінарах. Там я навчилася виплутуватися зі складних ситуацій, домовлятися і конкурувати. Спочатку я була впевнена, що вступлю на магістратуру, але потім зрозуміла, шо це просто буде відтягнення пошуку себе. Мені хотілося визначитися, що мені подобається, адже ще на 2 курсі я зрозуміла, що фінанси – це не моє. У Могилянці складно поєднувати роботу з навчанням.

Якщо ти хочеш піти в креативну сферу, я думаю, диплом не обов’язковий. Проте все залежить від того, чим конкретно ти хочеш займатися. Якщо хочеш працювати маркетологом у великій корпорації, як-от L’Oréal, Pepsi, Nestlé, туди не візьмуть без освіти бакалавра. А якщо ти хочеш працювати у їхніх філіях за кордоном, то туди тебе не візьмуть без диплома магістра.

Для мене як для стратега не обов’язково було отримувати диплом. Я чула від своїх друзів, які вивчали маркетинг і рекламу в університеті, що їм давали знання, які не актуальні».

Як почати свій шлях у рекламі ще в студентські роки?

«Десь із 2 курсу я відвідувала різні студентські конференції, пов’язані з маркетингом. Так я потрапила на івент від AISEC, де виступав Єгор Петров, один зі співзасновників креативного агентства Banda. Ще тоді я зрозуміла, що хотіла б працювати там.

Я всім раджу брати участь у різноманітних конкурсах від брендів. Наприклад, я брала участь у діджитал-грі від L’Oréal. Потрібно було працювати над певним кейсом. Ми з командою пройшли у другий тур і посіли призове місце. Це дуже надихнуло мене продовжувати розвиватися в цьому напрямку. Ці конкурси прокачують твій мозок, і ти починаєш вірити у свої сили».

Які курси можеш порадити тим, хто хоче розвиватися в рекламі?

«Можна піти на профільні курси в KAMA, Bazilik, Projector, проходити онлайн-навчання. Особисто я раджу 301.School – це лекції, які читає Ярослав Сердюк, директор зі стратегії в Banda, та Олег Томін, креативний директор BART&FINK. Кожна лекція коштує 301 грн. Є онлайн-курс на LABA, який читає Олексій Максименко, креативний директор агентства Grape. Також раджу курс «Creative copywriting» Ані Гончарової на Skvot і «Brand strategy» на Projector від Михайла Траверсе, директора зі стратегії в ISD Group».

Розкажи, які курси ти пройшла? Що можеш про них розповісти?

«Я пройшла курс Strategy в KAMA. Багато хто говорить, що це місце, де можна потусуватися, а не отримати знання. Проте я так не вважаю. Усе залежить від мотивації самої людини. Наприклад, я на курси назбирала сама. Для мене це був важливий крок для пошуку себе. Спочатку було складно розібратися, чим саме хочу займатися в рекламі. Я вмію вигадувати сенс ідеї, а не надавати їй форму, як це роблять дизайнери або копірайтери. А знаходити сенс – це про стратегію, що я зрозуміла в КАМА».

Яким було твоє навчання в КАМА?

«Упродовж навчання я працювала в команді над проєктами для реальних клієнтів. Після презентації кейсу отримуєш фідбек від кураторів і замовника. У цьому головна перевага курсів офлайн. По-перше, під час практики ти максимально вмикаєш мозок і одразу застосовуєш свої знання. По-друге, ти вчишся працювати в команді з різними людьми, знаходити з ними спільну мову і переконувати у своїй думці. Плюс ти заводиш нові контакти, що допоможе влаштуватися на роботу».

Яким був твій перший досвід роботи в рекламному агентстві?

«Якщо ти хочеш потрапити в рекламу без досвіду, не треба бути перебірливим(-ою). Ти можеш одразу влаштуватися в агентство мрії, а можеш і ні. Важливо почати працювати у цій сфері. Потім тобі буде набагато легше рости.

Мій перший досвід роботи стратега був в агенстві «Сохо». Зараз воно вже закрилося. Щойно я почала працювати, звідти пішов головний стратег, тому вся робота була на мені. У мене не було досвіду і людини, до якої я могла б звернутися за порадою. Тому я вирішила піти на курси КАМА вдруге. Цього разу на копірайтера. І це було найкраще рішення. Це можливість працювати над проєктами і нічим не ризикувати. Також я могла радитися з лекторами щодо реальних питань, з якими стикалася в агентстві».

Як ти потрапила в Banda?

«Після того, як я вдруге пройшла навчання в КАМА, зрозуміла, що треба рухатися далі. Робота в «Сохо» була гарним досвідом. Проєкти треба було робити в максимально короткі терміни, і це було складно. Але я була суперумотивована. Мені було важливо, щоб потім це до чогось привело.

Потім я відправила тестове в Banda. Мені ніхто не відповідав, і я влаштувалася в Grape. Там моя робота стала системнішою та організованішою. Улітку я випадково зустріла head of strategy Banda Настю на «НЕКАКТУСІ». Виявилося, що моє тестове ніхто не бачив, бо на той момент вони просто не шукали стратегів. Я відправляла його ейч-ару. Але якщо ти хочеш, щоб твоє тестове побачили якомога раніше, то краще написати стратегам, які там працюють. Потім Настя запросила мене на співбесіду, яка, мені здалося, пройшла успішно. Я сподівалася, що мене скоро запросять на стажування, але відповіді не було. Через три тижні я написала Насті. Вона відповіла, що стажування для стратегів планується не раніше вересня, але мене обов’язково покличуть. В результаті на стажування я вийшла на початку листопада».

Як шукати роботу в рекламі людині без досвіду?

«Якщо ти навчаєшся на профільних курсах, то краще почати пошук роботи ще в процесі їх проходження. Поки ти ще впевнений(-а) у своїх знаннях. Бо далі починаєш сумніватися в собі, а інформація поступово забувається.

Потрібно знати, де шукати роботу. На сайтах типу Work.ua і HeadHunter ти навряд чи знайдеш вакансії в цій сфері. Треба підписатися на сторінки соціальних мереж агентств, які тобі цікаві. Вони часто постять у себе вакансії. Лайкай їх, щоб вони тобі потрапляли у стрічку частіше. Також можна підписатися на Telegram-канал «Діджитал-масони» і моніторити інформацію у Facebook-групах, як-от «Работа для креативщиков».

Дізнавайся про відкриті вакансії у знайомих. Пройти перший відбір легше через людей. Ходи на конференції і заводь знайомства там. Також можеш написати hr-менеджерам, а ще краще – стратегам в агентстві. У рекрутерів зазвичай багато резюме, і твоє можуть просто не помітити.

Особисто я не раджу робити дивних речей, типу постукати у двері офісу й попроситися на роботу. Це скоріше не сміливий, а відчайдушний крок.

Перш ніж писати в агентства і відправляти резюме, потрібно створити якісне портфоліо. Своє я зробила за 2 тижні, але вдосконалювала ще пів року. Мені здавалося, що воно недостатньо гарне.

Не роби портфоліо в Power Point. Я рекомендую зробити його у форматі сайту на Tilda, Wix або Readymag і адаптувати під мобільну версію. Це досить легко, ти можеш зробити це без допомоги айтішників. Достатньо подивитися відео на YouTube.

У портфоліо ти можеш додати ті проєкти, які створював(-ла) під час навчання на курсах. Якщо ти пройшов(-ла) онлайн-навчання, ти можеш зробити реальний кейс для свого улюбленого бренда. Не варто додавати всі проєкти. Обери тільки найкращі.

Коли тебе запросять на співбесіду, до неї потрібно правильно підготуватися. Придумай всі питання, які тобі можуть поставити, і будь готовий(-а) на них відповісти. Важливо знати, чим саме ти можеш стати корисним команді. Одягайся зручно, щоб не відволікатися на свій зовнішній вигляд. Будь відкритим(-ою), але не намагайся здаватися кращим(-ою). Розказуй про себе реальні, а не надумані речі.

Ні в кого не буде часу навчати тебе з нуля, якщо ти нічого для цього не зробив(-ла), а просто виявив(-ла) бажання. Тому створи свій кейс, а вже потім пропонуй свою кандидатуру».

Три правила про пошук роботи від Юлі

«Не варто йти з роботи, а потім шукати нову. Коли я йшла з роботи в нікуди, була в дуже депресивному стані, мені хотілося піти на будь-яку іншу, тільки б влаштуватися. Коли на тебе давить те, що ти в пошуках і тобі треба на щось жити, ти менше прислухаєшся до себе. Ти впадаєш у відчай і починаєш погоджуватися на всі можливі варіанти.

Якщо ти розумієш, що це не твоє – іди далі, не тримайся за це. Особливо якщо тобі 22. Що раніше, то краще.

Якщо робота складна, але тобі подобається – це виклик, і треба продовжувати».

Реклама

Мирослава Шевченко, арт-директор в «R Agency», дизайнер-фрилансер

myroslavaДе ти навчалася? Чи обов’язково закінчувати університет, якщо ти хочеш працювати в рекламі?

«Я вступила на програміста в Харківському авіаційному університеті. З креативною сферою це ніяк не пов’язано, але мені подобалося навчатися. Ці знання стали мені у пригоді. Зараз я використовую програмування, коли створюю анімації для своїх дизайнів. Важливо також те, хто тебе навчає. У мене були викладачі, які максимально любили те, що роблять. Вони надихали, радили, могли займатися безкоштовно. А такий підхід допомагає розкрити талант. Проте мені здається, що в нас немає такого вишу, де б ти навчився креативу. Я б не радила йти конкретно на рекламу чи дизайн. Це пов’язано з тим, що в університеті є багато додаткових предметів, які обов’язкові, але не потрібні».

Як ти зрозуміла, що хочеш розвиватися в креативній сфері?

«Коли в університеті ми створювали сайти, я завжди була відповідальною за дизайн. Ніхто не хотів братися за це, а мені навпаки подобалося. А саме в рекламу я потрапила завдяки КАМА, де пройшла курс Art Direction».

Як ти дізналася про КАМА?

«Я взяла участь у конкурсі для дизайнерів і фотографів. За друге місце я виграла приз – навчання в КАМА. Так я переїхала з Харкова до Києва і зрозуміла, що можу творити у сфері реклами».

Яким було твоє навчання в КАМА?

«Спочатку мені було страшно захищати проєкт, але я навчилася презентувати свою роботу. Коли в мене запитують, чи порадила б я курси в КАМА, я відповідаю, що все залежить людини. Ніхто не змушуватиме тебе навчатися, якщо ти не хочеш вмикатися в роботу. Плюс навчання на курсах у тому, що ти постійно отримуєш фідбек. Так ти починаєш розуміти, що у тебе виходить. Відразу після захисту першого проєкту для благодійного фонду «Таблеточки» Паша Вржещ, креативний директор Banda, запропонував мені роботу. Але потім сам же відмовив і порадив працювати на фрилансі».

У чому відмінність роботи дизайнера на фрилансі та арт-директора в агентстві?

«Коли ти працюєш на фрилансі, можеш брати різні проєкти. Я пішла в агентство, коли мені захотілося спробувати щось нове. В «R Agency» мене запросили ще пів року тому, а нещодавно сказали, що їхня пропозиція досі в силі. Я подумала, що це дуже вчасно, хоча не була впевнена, чи сподобається мені. Я не хотіла займатися нудними проєктами. Якщо бути арт-директором, то тим, хто виконує, а не просто придумує ідеї і роздає завдання іншим дизайнерам. Мені важливо реалізовувати те, що я придумую.

В агентстві я працюю вже 2 місяці. У мене такі ж цікаві і масштабні проєкти. Але тепер я працюю в команді, виконую свою роботу в чіткіші строки і контактую із замовниками через менеджерів».

Як ти знаходила клієнтів, коли працювала на фрилансі?

«Клієнти мене знаходили самі. Про мої роботи дізнавалися сарафанним радіо. Я працювала дизайнером на ЮБК і малювала їм афіші, створювала постери для Good Wine. Ці роботи були у всіх перед очима. У нас не так багато ілюстраторів, тому мій стиль одразу помічають. Я навіть не пам’ятаю, коли востаннє відновлювала портфоліо. Жодного разу не було такого, щоб шукала проєкти. Я навіть мрію, щоб у мене закінчилися завдання і настав такий момент, коли нарешті відпочину».

Що робити, щоб про тебе як початкового дизайнера дізналися клієнти?

«Якщо ти хочеш, щоб про тебе дізналися, можеш створювати ілюстрації безкоштовно. Наприклад, я люблю малювати для музикантів. У них зазвичай не так багато грошей, щоб оплатити твою роботу, але вони їздять у тури, і твій брендинг побачить більше людей.

Важливо, щоб твої роботи мали якусь особливість. Я часто вставляю образи реальних людей у свої роботи. Це можуть бути мої друзі або абсолютно незнайомі люди з Instagram. Деякі навіть потім знаходять себе і відмічають на своїх сторінках».

Як створити своє портфоліо?

«У портфоліо мають бути такі роботи, які подобаються саме тобі. Якщо клієнт приймав роботу, але тобі хотілося ще щось додати, то варто це зробити. Якщо у тебе немає реальних кейсів, потрібно самому(-ій) вигадати собі цікаве завдання і виконати його».

Які поради можеш дати тим, хто хоче знайти роботу у сфері реклами?

«У креативі важливо дивитися ролики, переглядати іноземні кейси, надихатися картинками на Pinterest. Мені важливо постійно на щось дивитися. Я люблю ходити на фестиваль короткого метра, який періодично показують у кінотеатрі «Жовтень». Після цього у мене з’являються нові ідеї.

Якщо ти ходиш на курси, ти можеш знайти роботу в процесі навчання. Оскільки всі викладачі з креативної сфери і шукають собі працівників. Упродовж мого навчання багатьох забрали на роботу. Важливо проявляти себе, доводити свою ідею, активно брати участь у проєктах, не соромитися і спілкуватися з кураторами.

У креативній сфері можна і креативно влаштовуватися на роботу. Ти можеш оригінально оформити свій проєкт і надіслати в агентство, де хочеш працювати. Це точно вплине на вибір кандидата.

Не потрібно думати, що на курсах чогось навчать – потрібно самому(-ій) робити класні кейси і писати в агенства щодо працевлаштування. Навіть якщо вони не шукають зараз дизайнерів. Ходити на виставки, конференції і розповідати іншим людям про себе та показувати свої роботи. Брати проєкти на фриланс. Робити завдання круто, навіть якщо це буде безкоштовно».

Наскільки ринку зараз потрібні дизайнери?

«Дизайнери завжди потрібні. У мене постійно запитують, кого я можу порадити. У мене є знайомі дизайнери, які не розкручені, але створюють круті дизайни. Я завжди їх раджу своїм замовникам, коли сама не встигаю з проєктами. Мені здається, що не вистачає платформи, де були б розміщені контакти ілюстраторів поруч із їхніми роботами. Так би клієнтам було легше знаходити тих, з ким вони хочуть працювати. Не зважаючи на те, що дуже багато курсів, все одно гарних дизайнерів мало».

Нікіта Трегуб, креативний стратег у Banda

nikitaНа кого ти навчався? Як думаєш, чи обов’язково закінчувати заклад вищої освіти, якщо хочеш працювати у креативній сфері?

«Я закінчив факультет міжнародної економіки та менеджменту в Київському економічному університеті імені Вадима Гетьмана. Я навчався на міжнародній економіці та менеджементі. З 2 курсу я став помічником народного депутата, і мені більше подобалося працювати, ніж учитися. Не можу сказати, що в мене були гарні оцінки, я майже не ходив на пари. Пам’ятаю, коли на 4 курсі в мене з’явився предмет «Маркетинг». У цей час я вже стажувався в Banda і розумів, що інформація, яку дають викладачі, абсолютно відірвана від реальності».

Коли ти зрозумів, що хочеш працювати в рекламі?

«До 20 років я не думав працювати в рекламі. А коли я сходив на лекції Ярослава Сердюка, директора зі стратегії в Banda, дізнався про їхні проєкти, зрозумів, що хочу працювати разом із ними. Я писав Олегу Томіну і Ярославу Сердюку, чи можу я стажуватися в Banda. Мені тоді відповіли, що їм зараз не потрібні стратеги».

Як ти все-таки отримав пропозицію роботи в агентстві, куди мріяв потрапити?

«Це дуже незвичайна історія. Я ніколи не працював у маркетингу, і у мене не було жодного досвіду. Мені просто подобалася реклама, я спостерігав за тим, як її роблять у Banda і BART&FINK – з креативом і почуттям гумору.

Я підписався на акаунти агенств і людей, які працюють там. Одного разу Остап, стратег із Banda, запостив у Facebook пост: «Усі, хто любить пиво, поставте плюс». Я не подумав, навіщо він це запитує, але залишив коментар. Потім він мені написав, чи можна зі мною зідзвонитися. Я погодився і дав йому номер. Він ставив мені запитання, як цільовій аудиторії для проєкту. Він запитував про пиво, про бренди, які мені подобаються, загалом про мене, де я проводжу час, які відео дивлюся в YouTube, яких інфлюенсерів фоловлю. Наша розповідь зайняла десь півтори години. І він сказав, що зазвичай він так довго не розмовляє. Потім він написав мені вдруге, і ми поговорили десь стільки ж часу. Він сказав, що я підкинув класні ідеї і дуже допоміг. Згодом він запросив мене прийти на фокус-групу і поспілкуватися щодо того самого проєкту. Потім попросив, щоб я скинув 5 кліпів, які мені дуже подобаються в YouTube. Він переглянув і сказав, що це дуже круті референси. Можливо, таким чином він хотів перевірити мій смак. Так він запропонував мені роботу. Спочатку треба було зробити тестове. Я не знав, як правильно його виконати, але написав так, як думав. В агентстві сподобалося моє тестове, і мене покликали на співбесіду.

Дуже дивно було, коли я почав працювати з Ярославом, від якого пів року тому отримав повідомлення, що “ми не можемо взяти тебе на роботу”».

Як почати працювати в рекламі?

«Головне – бути рекламістом у душі. Тоді тебе помітять незалежно від того, у яке агентство ти потрапиш. Придумай рекламу для якогось бренда, буде це Nike чи житомирські шкарпетки. І якщо в тебе круті ідеї, то ти можеш відправити їх як резюме в агентство. Можна написати людям, які працюють там, запитати про можливість пройти стажування».

Що порадиш дивитися, читати, якщо хочеш працювати в рекламі?

«Я надихався лекціями і статтями Ярослава Сердюка. Вони про те, як легко можна описувати бренди і психологію людини. Також я раджу лекції 301.School. Лекції Паші Вржеща, Олега Томіна. Ти можеш ходити на курси, але не стати маркетологом, а можеш не ходити і стати. Усе залежить від того, яка ти людина, який у тебе смак».

До чого потрібно бути готовим(-ою), коли працюєш у рекламі?

«Треба бути мультифункціональним(-ою). Якщо ти стратег, маєш бути трохи дизайнером і копірайтером. Твоя презентація проєкту клієнтам має «завести» креатив, щоб люди, які дивляться, сказали «вау, круто» і побігли це робити. Не завжди клієнт зрозуміє твої ідеї. Тут усе залежить від того, як ти її презентуєш. Тож важливо ще вміти продавати і переконувати».

Ілюстрація: Мирослава Шевченко

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus