Про ізраїльську освіту очима української молоді

ual4

Ми хочемо жити в країні, де якісні не тільки дороги, а й медицина, освіта, соціальні послуги та підприємництво. Ми не раз чули, що країну творимо ми самі. Однак, шукаючи рішення проблем, варто не лише аналізувати власний досвід, а й переймати його в інших.

Серед держав, у яких варто повчитися, – Ізраїль. Саме цю країну ми, студенти Української академії лідерства, щороку відвідуємо під час свого навчання. Українська академія лідерства (або УАЛ) – це програма неформальної освіти для молоді віком 16 – 20 років, яка триває 10 місяців. Експедиція до Ізраїлю – один з елементів нашого навчання, коли ми вивчаємо Ізраїль зсередини, щоб отримані знання застосувати в Україні.

Чому Ізраїлю вдалося?

Ми навряд чи повноцінно дослідили б Ізраїль, якби завчасно не готувалися до експедиції – ми розпочали досліджувати історію, культуру, релігії та традиції Ізраїлю за кілька тижнів до виїзду. Неодноразово ставили собі те саме запитання – «Чому Ізраїлю вдалося?» Як народу, який майже дві тисячі років не мав власної землі й держави, який часто зазнавав утисків з боку сусідів та пережив спробу знищення, вдалося побудувати таку міцну державу? Чому Ізраїль зробив такий високий стрибок у розвитку за такий короткий період, зважаючи на те, що країна здобула незалежність у 1948 році? Ми так і не змогли виділити якусь одну думку, адже становленню Ізраїлю передувало багато взаємопов’язаних причин. У цьому разі перепони стали перевагою. Маленька територія, складні стосунки з країнами-сусідами, стан постійної війни – усе це загартувало ізраїльтян.

ual2Під час експедиції ми ще більше дізналися про становлення Ізраїлю як держави, досліджуючи освіту й виховання. У цьому нам допоміг наш гід, 27-річний студент бакалаврату Омер Ран. За його плечима п’ять із половиною років армії та менторство в закладі неформальної освіти для молоді.

Реклама

Школа як маркер ізраїльського суспільства

Дошкільна освіта в Ізраїлі, як і в Україні, обов’язкова. З трьох років кожна дитина має відвідувати дитячий садочок – муніципальний або приватний. Це допомагає дитині соціалізуватися в колективі, навчитися писати, читати, опанувати основи математики, вивчити іврит (в Ізраїлі для багатьох це друга мова) та англійську. Окрім цього, у дитсадку діти вивчають священні тексти.

Ізраїльські батьки проводять відносно мало часу в декретній відпустці – в середньому до пів року. Їхні діти вже із шести місяців перебувають у яслах або під опікою нянь. Натомість українська дитина проводить із батьками значно більше часу. Дуже часто декретну відпустку продовжують, допоки малюкові не виповниться три або навіть шість років. Упродовж цього періоду батьки самі можуть забезпечити потрібний рівень дошкільної підготовки. Водночас українські діти починають відвідувати підготовчі заняття зазвичай за рік до школи.

ual3В Ізраїлі навчання триває дванадцять років, школи можуть бути приватними, державними або муніципальними. Близько 75 % дисциплін обов’язкові, решта 25 % залежать від вибору школи, учнів і батьків. Існує декілька типів шкіл:

  • нерелігійні школи – немає акценту на жодній з релігій, хоча дотичні до неї предмети учні можуть вивчати;
  • напіврелігійні, де в основній програмі учні частково вивчають юдаїзм;
  • релігійні юдейські;
  • релігійні арабські.

Така система яскраво характеризує ізраїльське суспільство. Так, для євреїв важливим є своя віра й вивчення священних текстів, хоча є ті, хто не вважає себе представниками якоїсь релігії. Окрім цього, в Ізраїлі не без труднощів співіснують два різні релігійні світи – єврейський і мусульманський.

Як розповів наш гід Омер, різні типи шкіл ускладнюють простір для компромісів серед молодих людей через різні світогляди, які сформувалися у школі. «Варто уявити випускника-мусульманина, якому важко буде вступити до університету, якщо він гірше знає мову й мало знає Тору, чи учня юдейської релігійної школи, у якій приділяють мало уваги точним наукам, наприклад, математиці», – розповідає Омер.

Окрім цього, наш гід думає, що діти сильно залежні від учителя, менше комунікують зі своїми однолітками та не проявляють лідерських здібностей. Така форма навчання у школах є чимось, що радше зобов’язує учня, ніж заохочує та сприяє розвитку. Трохи нагадує українські школи, чи не так? Омер вважає, що якісною противагою такій формальній освіті є приватні навчальні заклади. Завдяки комерціалізації навчального процесу вчителі можуть застосовувати найкращі підходи, матеріали й інструменти для навчання. Головним методом навчання є об’єднання різних видів діяльності: інтелектуальної, творчої та практичної. Це сприяє розвитку потенціалу дитини та жодним чином не обмежує її фантазію. На думку Омера, майбутнє – за приватною освітою.

Мехіни – gap year по-ізраїльськи

Протягом останніх трьох років навчання учні визначають, які дисципліни вони хотіли би вивчати більш спеціалізовано надалі. Від цього залежить їхній вибір майбутньої професії. Приблизно у 18 років закінчують школи та мають обов’язково відслужити в армії. Однак до того молодь має gap year або «рік перерви» – податися в Шнат Шерут (Shnat Sherut) або навчатися в мехінах. Шнат Шерут дає змогу волонтерити приблизно впродовж року, проживаючи в групах із 8 – 10 людей. Натомість у мехінах студенти навчаються неформально, це дає змогу ізраїльським студентам краще пізнати себе, єврейську ідентичність і підготуватися до армії. Така програма триває від пів року до десяти місяців. Упродовж цього часу студенти живуть і навчаються разом, подорожують і здобувають лідерські якості. Навчання в мехінах платне, однак значну частину покриває держава. Українська академія лідерства є прообразом ізраїльських мехін, тому нам було дуже цінно дізнатися, чим їхнє навчання відрізняється від нашого та навпаки.

ual1Кожна мехіна по-своєму унікальна. Наприклад, в останній, де ми побували, навчаються євреї з різних куточків світу, навіть з Америки й Австралії. Студенти вивчають різні дисципліни та водночас у програмі роблять акцент на єврейській культурі, історії та способі життя. Заняття спортом – обов’язкове. Періодично з лекціями приїздять успішні діячі, які не просто навчають, а й діляться своїм досвідом. Залежно від мехін студенти можуть також впливати на формування програми. «Якщо вони хочуть вивчати щось, вони повинні вирішити, як це зробити – підібрати місце та лекторів», – розповів Омер. Одним з основних елементів навчання є експедиції. Студенти мехін самостійно організовують поїздки тричі на рік, щоб відчути й дослідити країну. Ще один важливий аспект навчання – волонтерство: на відміну від Шнат Шеруту, студенти волонтерять принаймні один раз на тиждень. Як і в УАЛ, у мехінах є багато збірок та обговорень – хеврут. На відміну від мехін, навчання в УАЛ не має релігійного підґрунтя. Однак ми популяризуємо традиції нашого народу. Так, важливим заходом для всіх студентів Української Академії Лідерства є «Вертеп-фест». який пройшов у Харкові на початку січня.

Армія як підготовка до життєвих викликів

Для студентів військова служба – це чудова нагода для того, щоб краще пізнати себе. У мехіні Ейн-Прат дуже здивувалися, що в Україні не всі служать в армії. В Ізраїлі чоловіки служать 32 місяці, жінки – 24. Дуже часто цей термін продовжують ще на певний час. Від обов’язкової військової служби звільняють арабів (але вони можуть вступити до лав армії добровільно) та ортодоксальних євреїв. Також учні релігійних шкіл отримують відстрочку від армії впродовж свого навчання. Вид підрозділу багато в чому залежить від стану здоров’я, розумових і фізичних здібностей. Наприклад, наш гід проходив військову службу в одному з підрозділів Особливого Повітряного Захисту (Special Air Force Service). Роботодавці цінують працівників, які служили в престижнішому підрозділі, оскільки вони більш вишколені й загартовані. Окрім цього, отриманий в армії досвід допомагає підготуватися до самостійного дорослого життя та визначитися з подальшими пріоритетами. Вибір університету й потрібної спеціальності – один із найважливіших для ізраїльтян. Зазвичай вони вступають до університетів у віці 20 – 21 року – коли це рішення є більш виваженим для них. Вдалий вступ до вишу залежить від балів атестату й екзамену. Держава субсидує більшу частину закладів, хоча студенти все одно мають сплатити певну частину від вартості. Вони можуть подаватися на гранти, які покривають необхідні витрати. Зазначимо те, що ізраїльські університети входять до рейтингу найкращих у світі.

Дослідження освіти в Ізраїлі стало для нас унікальним досвідом. Експедиція дала змогу не тільки досліджувати, а й порівнювати. Так, ми побачили, що хоча система освіти й виховання в Ізраїлі неідеальна, однак вона цілком доречна для Ізраїлю, зважаючи на ті умови, у яких країна перебуває сьогодні. Ні розмір держави, ні військові конфлікти із сусідніми країнами, ні інші чинники не впливають на віру ізраїльтян і їхнє натхнення розвивати свою державу. Саме на прикладі Ізраїлю ми переконалися, що варто перетворювати виклики на свої сильні сторони. Сьогодні в України багато викликів, і не тільки в системі освіти. Як їх подолати, знаємо лише ми.

Фото: Олександр Шарма

*Редакція «Студвею» не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку висловлює автор.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus