Письмовий відгук з місця роботи чи навчання: навіщо потрібен і що з ним робити

Depositphotos_403211898_l-2015 (1)

ua.depositphotos.com / HayDmitriy

Життя може складатися досить неочікуваним сценарієм і про план Б завжди потрібно подбати. Це стосується і рекомендацій з місць роботи. Ніколи не знаєш напевно, коли вони знадобляться, але краще це врахувати ще працюючи у компанії чи навчаючись в університеті. Це чудово коли тебе хвалять за досягнення, але якщо ці позитивні оцінки не зафіксовані письмово, ти втрачаєш безліч можливостей: від безкоштовного навчання за кордоном до працевлаштування у міжнародну компанію.

Щоб мета не була «дійти до мети»

Першочергово потрібно зрозуміти мету для чого потрібен відгук. Варіанти її можуть бути наступні: фіксування факту роботи (стажування), волонтерства чи задокументоване підтвердження роботи над проєктом. Відгук може знадобитися, якщо плануєш перехід на іншу роботу, навчання чи навіть отримання візи. Взагалі ситуацій, коли він тобі знадобиться може бути безліч. Найкраще зробити його універсальним під всі можливі варіанти.

Універсальність заключається у тому, що відгук враховує твої сильні сторони, як командного гравця, описує твою індивідуальну особливість та пропонує подальші напрямки розвитку (як наприклад, під час співпраці ми помітили, що у нашого інтерна чудово виходить створювати відео і ми б порадили йому розвиватися у цьому напрямку).

Відразу враховуй такі нюанси: мову на якій написаний відгук та форма його подачі. Найуніверсальнішим варіантом вважається документ англійською мовою. Щодо самої форми відгуку, вона може бути на папері та віртуальна, як наприклад, у LinkedIn чи Facebook.

У міжнародних компаніях, як правило, є свої фірмові шаблони для ділової документації, від тебе потрібен лише текст на електронному носії. Коли у компанії не має фірмового шаблону, або рекомендації надає керівник твоєї дипломної роботи, найкраще, щоб шаблон був звичайним білим листом. Але у обох випадках є обов’язковим наявність підпису та печатки.

Реклама

Відгук це не однобічний рух

Звернення з проханням «Будь ласка, надайте мені позитивні рекомендації» не найкраще, аби розпочати розмову і попросити відгук. Воно навіть і не тактичне. Подумай про користь, яку ти можеш надати компанії чи своєму наставнику. Будь якому менеджеру буде не лише приємно, але і корисно отримати відгук про його менторську роботу. Більшість компаній активно працює над брендом роботодавця і мають для цього спеціальну сторінку у соціальній мережі. Саме з цього і почни своє прохання.

Чудово, коли до відгуку керівник додасть рекомендації, у якій галузі в подальшому тобі варто розвиватися і які моменти відкоригувати. У свою чергу ти можеш рекомендувати компанію чи стартап, як роботодавця, написавши віртуальні рекомендації і своє бачення «зсередини» у мережі, де компанія комунікує з кандидатами на відкриті вакансії. Попроси, щоб у рекомендаціях крім загальних фраз врахували твою відмінну особливість, яка характеризує тебе як працівника. Навіть, якщо це буде лише декілька речень, на кшталт «вдало підібрав шрифти на рекламні банери, які ми відразу сміливо відправили до друку і вчасно запустили рекламну кампанію. Результат – продажі підвищилися на 15%».

Зазвичай, компанії просять принести уже заготовлені варіанти відгуків, які вони підписують, тому уникай стандартизованих фраз на кшталт «відповідальний(на), трудолюбиви(а), швидко вчиться». Цим вже нікого не здивуєш. Натомість індивідуальність у майбутньому тобі допоможе вигідно виділитися серед інших кандидатів.

Чим більше різного рівня колег тебе готові рекомендувати, тим краще. Найкраще, щоб таких людей було 5 і більше.Частина з них може надати онлайн відгук, інша порекомендувати у телефонному режимі. Завжди попереджуй заздалегідь всіх людей, що тебе рекомендують, що їм можуть телефонувати і питай їхнього дозволу на те, щоб дати їхній номер телефону. Але не став собі за ціль отримати рекомендації від початку роботи чи стажування. Якісне виконання своїх обов’язків чи ініціативність та відповідальність у роботі – це те, що першочергово від тебе потрібно.

Зворотний зв’язок на папері і не тільки

Паперовий відгук зазвичай не перевищує однієї сторінки А4. Більший обсяг складніше читати.

У паперовому відгуку обов’язково повинні бути:

  • Назва компанії та ім’я і посада людини, яка його пише.
  • Твоє повне ім’я.
  • Зазначений період, коли ти працював(ла) у компанії чи стартапі.
  • Характеристика твоїх обов’язків з фактично досягнутим результатом. Наприклад «Займався(лася) впровадженням програмного забезпечення, розробив(ла) для двох вебінарів презентацію та матеріали. Вебінар відвідали 80 чоловік, з яких 58 почали використовувати у своїй щоденній роботі це програмне забезпечення».
  • Контактні дані компанії (електронна адреса, телефон).
  • Можливо навіть присвоєння відгуку номеру реєстрації.
  • Дата його надання.

Як приклад стандартної форми рекомендацій англійською мовою, бланки з платформи eForms.

Рекомендації також можна питати у клієнтів та партнерів компанії з якими ти працював(ла). Погляд з їхньої точки зору на рівень клієнтського сервісу, твої комунікативні навички та ставлення до роботи, особливо якщо він позитивний неоднократно стане твоїм великим плюсом.

Відгук також може мати креативніший варіант, наприклад, у форматі короткого відео. Якщо ти ведеш блог, що стосується твоєї професійної діяльності це найвдаліший варіант рекомендацій тебе як фахівця. Устні відгуки краще сприймаються роботодавцями, ніж письмові і вони дозволяють почути та побачити ставлення до тебе від твоїх колег.

Але в усіх випадках найкращим відгуком будуть справжні товариські відносини з колегами та керівництвом. Вони можуть стати у подальшому «сарафанним радіо» для пошуку нових вакансій. Підтримуй з ними контакти у соціальних мережах та ділися своїми професійними лайфхаками.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus