Фламінго чи краби? Нетворкінг-аналіз твого оточення

khariv

Близькі друзі, родичі, просто знайомі – усі вони складають наше коло спілкування. Чи помічав(-ла) ти, коли хтось із них казав: «Навіщо тобі той Київ? У нашому містечку чудовий ЗВО!» або «Які танці? Тобі вже пізно починати». «Туди не йди, там складно», «Це не роби, у тебе все одно не вийде» – час від часу ти чуєш подібні фрази, коли хочеш змінитись / навчитись / прокачати скіли.

Просто знай, що в цей момент із тобою розмовляють не друзі, а їхній крабовий менталітет. Менталітет краба – це різновид егоїстичної поведінки, про яку ми розповімо далі. Тому, щоб уникнути образ і непорозумінь, краще вміти формувати оточення відповідно до цілей, які бажаєш досягти.

Чому наше оточення – це так важливо? За яким принципом його формувати? Як замінити крабів на фламінго (і чому фламінго)? Нам вдалося вияснити під час розмови з авторкою навчальних програм із нетворкінгу, телеведучою, викладачкою та ексрадницею президента України Людмилою Харів.

Детальніше про крабів

Крабів у людях уперше помітив американський дослідник Джон Ройек. Він навіть вивів свою «теорію відра з крабами». Саме вона описує таке явище, як менталітет краба. Якщо занурити багато крабів у відро, то хтось із них обов’язково захоче вибратись на волю. Однак інші краби не дадуть цього зробити і будуть затягувати його клішнями назад. Подібна поведінка дорівнює словам «У тебе нічого не вийде». Але якщо у відро занурити лише одного краба, то він із легкістю зможе вибратись.

Реклама

Детальніше про фламінго

Це вже авторська назва від Людмили Харів. Якщо Джон Ройек розповів про крабів, то ми вирішили, що мають бути й позитивні герої в нашому оточенні. Бажано, крилаті. Тому – фламінго. Це рідкісні й унікальні за багатьма ознаками птахи, що живуть колоніями і допомагають одне одному вижити в складних умовах. Якщо одній особині загрожує хижак – уся колонія здіймається в небо, дезорієнтуючи нападника. До того ж у рожевого фламінго нижня частина крил має чорне забарвлення, що додатково збиває з пантелику полювальника, коли перед його очима мерехтить миттєва зміна кольорів у такій кількості.

Життєвий успіх залежить від оточення

Якщо брати формулу успіху Томаса Леонарда, то він говорив: «На 10% наш успіх залежить від знань, на 40% – від способу мислення, як ці знання ми використовуємо в житті, і 50% залежить від нашого оточення». Якщо наше оточення тягне нас донизу, то успіху досягти буде дуже складно. Це ті самі краби, про яких ми говоримо.

Як замінити крабів на фламінго у своєму колі спілкування?

Насамперед, потрібно взяти на себе відповідальність і стати «причиною», а не «наслідком». Тобто перестати «потрапляти в оточення», а почати свідомо його формувати.

Ініціювати формування свого оточення краще за трьома принципами. У тебе мають бути спільні з оточенням мета, цінності й інтереси. Якщо є спільний культурний код, то оточення буде сприяти твоєму розвитку в тому напрямку, у якому ти бажаєш.

Також аналізуй, які емоції у тебе викликають люди, з якими ти спілкуєшся. Найкращий варіант – якщо відчуваєш «емоційне тріо»: симпатію, довіру й інтерес. Якщо чогось не вистачає, потрібно зробити висновки. Оточення має бути здоровим.

Типи людей у твоєму оточенні

Існує метод формування оточення, виведений психологами, і він свідчить про те, що нас оточує 3 хвилі людей.

Перша хвиля – це найближче оточення. Вона в нетворкінгу має назву «Велика сімка». Це ті люди, з якими ти спілкуєшся щодня. І тому, коли ти ставиш перед собою якусь амбіційну мету, перше, що слід зробити – це перевірити свою «Велику сімку». Чи вони в тебе вірять, надихають тебе? Адже саме вони мають на тебе найбільший вплив.

Друга хвиля – ТОП-25. Це ті люди, з якими ти бачишся час від часу, коли у вас є спільна мета. Коли мета досягнута, ТОП-25 змінюється. Це люди, які є для тебе партнерами, інвесторами, колегами. Люди, з якими ти робиш спільну справу. На відміну від «Великої сімки», яка тебе мотивує, ці люди допомагають досягти практичної цілі.

Третя хвиля – ТОП-100. Її складають ті, кого ти знаєш, але з ким дуже рідко спілкуєшся. Найімовірніше, вони є у твоєму записнику, соціальних мережах. Це люди, яким можна зробити за певних умов пропозицію, і вони ввійдуть у твій ТОП-25.

Люди, які тебе демотивують і забирають час та енергію, мають бути обмежені у твоєму спілкуванні. Треба вводити у «Велику сімку» тих, хто допомагає у твоєму розвитку, і ти у відповідь додаєш цінності їхньому життю.

Як бути, якщо крабами виявились родичі?

Треба зрозуміти причину, чому вони поводяться як краби. Головне – правильно аргументувати свою точку зору і досягти консенсусу. Твої родичі також мають аргументувати свої заперечення. Якщо вони турбуються за твою безпеку, то можна домовитися. Наприклад, якщо заперечення зумовлене переїздом до іншого міста, то можна дзвонити їм двічі на день або показувати середовище, у якому ти будеш проживати, задля їхнього спокою. Усе це можна обговорити і вирішити по пунктах, якщо правильно збудувати діалог.

Проте є такі найближчі родичі, що неаргументовано тебе затримують і забирають єдиний незворотний ресурс – час. З такими треба просто менше спілкуватися.

У який момент ми стаємо жертвами крабів?

У той самий, коли намагаємось вибратися зі спільного відра. Поки всі перебувають на одному рівні, люди, спілкуючись одне з одним, почуваються комфортно. Варто лише піднятися комусь на сходинку вище, інші будуть намагатися або наздогнати його за розвитком, або спустити назад до минулого рівня. Другий варіант завжди легший, бо таким чином не потрібно працювати над собою. Це і є причиною існування «теорії відра з крабами».

Але пам’ятай, що існують фламінго, які зустрінуть тебе, щойно ти досягнеш мети. Тому, вибравшись із того відра, не переймайся, що можеш залишитися без близького оточення.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus