Чому це нормально – не любити сучасне мистецтво

фото 1 (1)


Митець Мауріціо Каттелан рік працював над новою творчою ідеєю. За його задумом, під певним кутом на стіні має висіти банан, прикріплений до неї скотчем. Він рік зволікав, чи робити його зі смоли чи бронзи. Зрештою, він сказав: «Банан має бути бананом». Він купив свіжий фрукт і відніс його на аукціон ArtBasel у Маямі. Того самого дня його витвір був куплений за 120 000 доларів. І того самого дня його здер зі стіни та з’їв один із гостей виставки, Девід Датуна.

фото 2 (1) (1)Яке варварство небачене із часів розгрому варварами Рима! На один банан стало менше.

Якщо сучасне мистецтво часто викликає в тебе відчуття «Зупиніть Землю, я зійду!» – не хвилюйся. Звісно, серед представників цього напряму є багато гідних митців. Але більшість слідує за хаосом ідей, які важко зрозуміти. І це нормально, якщо ти не бачиш у них сенсу.

Сальвадор Далі назвав сучасне мистецтво грандіозною трагедією, а Барнет Ньюман вважав, що єдина його ціль – це знищити красу. Ці коментарі стосувалися не всього мистецтва, яке виникло за наших днів. Під жорстку критику митців не потрапили ті, хто балансує сенс і форму та не зловживає шок-ефектом, щоб утримати увагу аудиторії.

Сучасне мистецтво (modern art) – це напрям мистецтва, який виник наприкінці XIX століття і заперечував традиційні форми, фокусуючи увагу на індивідуальних експериментах митця та його відчуттях. Шокувальний, інноваційний, неочікуваний ефект для митців цього напряму став важливішим за його форму та часто естетику.

Є велика кількість поціновувачів такого мистецтва. Вони ходять на виставки і публікують у соціальних мережах свої рефлексії. Проте часто і вони потрапляють у пастку свого інтересу. Тіджей Хаятан вирішив пожартувати з гостей однієї з виставок сучасного мистецтва. Обійшовши з друзями всі представлені об’єкти, він зняв і поклав на підлогу свої окуляри. Через певний час навколо них почали збиратися групки людей, які жваво обговорювали концепцію лежачих на підлозі окулярів так, ніби якийсь митець справді так задумав. 

фото 3 (1)5 причин чому сучасне мистецтво часто стає приводом для приколів:

Митцем вважається будь-хто. І це не є демократичний заклик зняти із себе ланцюги усталених норм і творити. Це реальність, за якої в цю сферу йдуть люди як з ідеями, так і без них. Якщо раніше на витвори мистецтва стояли фільтри певних вимог до змісту й форми чи естетики – для сучасного мистецтва це не пріоритет. Інтернет стає платформою для публікації будь-якої інформації, яка має потенціал зібрати аудиторію. А галереї та аукціони сучасного мистецтва відкриті до найдивніших ідей. І вже кількість схвальних або обурених відгуків стає показником популярності, незалежно від того, чи в ідеї була естетична цінність. 

Емма Скулковітц, яка стала відома як «Дівчина з матрацом», тривалий час носила із собою на пари в університеті матрац. Вона називала цей перформанс «Носи цей тягар». Дівчина запевняла, що була зґвалтована на цьому матраці іншим студентом. Багато медіа звернули на неї увагу, а юнак, проти якого вона виступала, зазнавав утисків від активістів. Зрештою, вчинок юнака не було доведено. Попри те, що своїм перформансом дівчина зменшила довіру людей до жертв зґвалтування, деякі досі вважають її митцем.

«Світ мистецтва – це найбільший жарт сьогодення… Ніколи не існувало так багато людей, які використовували таку кількість предметів, щоб сказати такий мізер» (Бенксі).

фото 4 джерело - USA Today (1)Параноя передбачуваності. Це стосується не тільки ідей, як-от згаданий матрац, а й матеріалів. Так, у 2010 році митець Чжу Ченг (Zhu Cheng) із допомогою своїх учнів створив копію Венери Мілоської з екскрементів панди. Люди, які бачили статую здалеку, не бачили в ній нічого особливого, допоки вони не підходили прочитати опис.

Для представників класичних напрямів мистецтва не було ганебним використовувати знайомі матеріали, змальовувати життя людей, портрети чи інші речі. У їхніх творах цінувалася здатність майстерно використати всі ці інструменти й пробудити в уважному глядачеві певні емоції. Для сучасного мистецтва притаманне протилежне.

«Інший гнітючий елемент у сучасному мистецтві – це спільний симптом незрілості, страх зробити щось, що до тебе зробив хтось інший» (Едіт Вортон).

фото 5 джерело - LOLwot (1)Відсутність сенсу – як особливий сенс. Якщо прогулятися галереями сучасного мистецтва, то можна суттєво втратити впевненість у своїх інтелектуальних здібностях. Більшість митців намагається подати свою ідею так таємниче і неочікувано, що подеколи це перетворюється на повний абсурд.

Один із таких митців, Мартін Крід, створив інсталяцію, яку назвав «Робота № 227». Це була пуста кімната, де кожні 5 секунд вмикається і вимикається світло. Інший митець Фелікс Гонзалес-Торрез серед усіх своїх інсталяцій мав такі: купа воскових олівців у кутку кімнати, фотографія зім’ятого ліжка на білборді, пуста кімната з гірляндами.

«Сучасне мистецтво не важко зрозуміти. Якщо воно висить на стіні – це картина, якщо ти можеш його обійти – це скульптура» (Том Стоппард).

Шокувати за будь-яку ціну. Оскільки митців цього напряму доволі багато, між ними є велика конкуренція за увагу аудиторії. А аудиторія, свідок сотень абсурдних інсталяцій, стає дедалі вимогливішою до того, що бачить. Тимчасом як класичні напрями мистецтва закликають людину думати над побаченим, шляхом символізму, образів, особливих композицій або відчути певну емоцію, сучасне мистецтво прагне спіймати увагу якомога швидше. Для цього митці не нехтують будь-якими засобами, щоб викликати сильну емоцію: обурення, шок, огиду, здивування. Подібні емоції викликає часто те, що суперечить цінностям чи моралі людей.

Тому один митець викрав прах жертв голокосту і намалював ним картину, інший – помістив трупи тварин у формальдегід, ще один прив’язав до стіни голодну живу собаку, яка перебувала в музеї щодня по 9 годин. Собаку зрештою врятували від цієї виставки, але ефект від своєї ідеї митець мав вельми негативний.

«Більшість творів сучасного мистецтва спрямована на те, щоб опустити поріг жахливого. Вони примушують нас звикати до того, що ми раніше не могли чути або бачити, тому що це було надто шокуюче, болюче, соромливе. Мистецтво міняє моралі» (Сьюзан Сонтаг).

фото 6, напис - Ти те що ти бачиш - з виставки про собаку (1)Навіщо навички, якщо є уява? Творчість не має меж і кордонів свого прояву. Проте певні норми й вимоги гарантують, що витвір матиме певну естетичну цінність. Для митців сучасного мистецтва це часто зайва справа. Вони вважають майже будь-яку свою ідею ідеальною, бо інакше хіба вони би виставляли це на публіку? Так, Марсель Дюшан виставив пісуар, який придбав у магазині. Після того в інших галереях сучасного мистецтва почали з’являтися інші пісуари, які мистецька спільнота сприйняла як «репліки» уринальні Дюшана.

Трейсі Емін, у боротьбі проти стереотипізації жінок, виставила інсталяцію свого ліжка з пожмаканою ковдрою, пустою пляшкою алкоголю, сигаретними пачками, серед яких лежали капці. Проте чи справді така інсталяція може допомогти жінкам – знає лише сама Трейсі.

«Навички без уяви – це ремесло, яке створює для нас багато потрібних речей, як-от кошики для пікніків. Проте уява без навичок – це сучасне мистецтво» (Том Стоппар).
 
Сучасне мистецтво істеричне, голосне та непередбачуване. Попри те, що більшість його проявів примушує робити гучний фейспалм, існують ті представники цього напряму, які варті уваги. Зрештою, як казав Мілан Кундера, ми нічого не розумітимемо в мистецтві, якщо не побачимо цінність у своїй уяві. І є шанс цю цінність знайти, проте доведеться її шукати в завалах пандячих фекалій, купи воскових олівців і серед голодних собак.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus