«90% людей працює у зоні комфорту» – Назар Білоус

На Kickstarterвстановили новий український рекорд. Належить він львівському стартапу LaMetric– мультифункціональному діодному дисплею. «Студвей» поспілкувався з виконавчим директором проекту Назаром Білоусом, щоб дізнатися, як повторити або навіть перевершити цей рекорд і чи може це зробити студент.

у_зоні_комфорту_1

– Що потрібно для запуску кампанії на Kickstarter?

– Є декілька важливих складових і насамперед – це професійна команда, її треба дуже довго збирати. Щоб запустити кампанію на Kickstarter, вам необхідно мати повний баланс компетенцій: професійні знання із галузей піару, створення веб-сторінок, електронного забезпечення та логістики.

Друге правило: якщо ви працюєте у галузі consumer electronics задля результату, то вам необхідно зробити хоча б один перший прототип. Ми створили приблизно п’ять прототипів за рік. Звісно, усе залежить від проекту.

Третє правило: ідеї. Звичайно, їх треба вигадати і головне – не копіювати. Історичний досвід показує: у тих, хто використовує чужу ідею, нічого доброго не виходить –вони просто не розуміють її суті. Вам потрібно вигадати щось нове або втілити так званий makeadifference–удосконалити уже наявне, привнести щось у цей світ. Якщо ви не працюєте із такою установкою, у вас також, мабуть, будуть невеликі шанси на перемогу. Усі ці правила не спрацюють, якщо ви будете рухатись із стратегією клонування та копіювання чужого.

Четверте правило: вам треба навчитись комунікувати з іншими задля кращого результату. Тобто спілкуватись не лише всередині команди, але й із зовнішніми партнерами та багатьма структурами: і вашими потенційними партнерами, і журналістами, і людьми з досвідом. Ніколи не можна вважати ваше рішення завжди правильним або остаточним. Воно може змінитись ще десять разів під впливом абсорбування інформації. Чим більше ви проаналізуєте, тим кращий результат отримаєте. Він ніколи не досягне ідеалу, проте може наближатися до нього.

 

у_зоні_комфорту_2

LaMetric, який встановив український рекорд на Kickstarter

– У чому успіх кампанії LaMetric?

– Було досить багато скептичних поглядів щодо нашої ідеї, але насправді це завжди трапляється із тими компаніями, які досягають успіху. Зрештою, я вже назвав фактори-причини нашого успіху, і не можна виділити єдиного. Це не випадковість – ми займаємося цим упродовж двох-трьох років, це певна закономірність послідовностей. Ми займались іншими продуктами до цього, але це наш перший успіх. Проте ми вчилися на помилках і робили висновки. Якщо виділяти певні принципи, то необхідно зазначити такі фактори: ніколи не зупинятись, не зазнаватись, вчитись на помилках, навіть якщо вони фатальні. Припуститись помилки можна раз, максимум двічі, але не тричі. Якщо це трапляється – ви не вчитесь.

– Чи може студент вийти зі своїм проектом на Kickstarter?

– Звичайно, може. Я не заперечую цього, але буде складно. Залежно від галузі, мабуть. Якщо це consumer electronics, якими займаються Google, Apple, то тут непросто. Але є чимало маленьких успішних компаній, та чи зможе студент це зробити? Думаю, що ні. Безперечно, самому буде складно, потрібна допомога людей із досвідом.

На жаль, система освіти зараз не готує таких спеціалістів. Тому доведеться або робити це в команді, або, можливо, краще вчитись цьому десь у світі, хоча я сумніваюсь. Система освіти у всьому світі доволі консервативна, і зараз тільки відбувається революція. Українська система освіти ще далеко позаду всесвітньої. На жаль, завжди існує дисбаланс між викликами надзвичайно конкурентного бізнесу і системою освіти, яка готує спеціалістів.

Нині існують спроби це змінити – наприклад, онлайн-курси Coursera. Загалом, ви можете дистанційно отримувати знання, необхідні для вирішення конкретної задачі. За власним досвідом скажу — я, виходячи із закладу освіти, безперечно, не зміг би запустити такий проект. Треба було пройти цей дев’ятирічний досвід, щоб досягти успіху.

Існує друга проблема – зона комфорту: більшість наших студентів у ній працює. Нині у нас не популяризують ідею працювати поза нею, але, наприклад, в азіатських країнах, у Штатах усіх мотивують вийти за зону комфорту. Чим людина старша, тим їй важче вийти за неї, молоді це зробити простіше. Проте, на жаль, 90% людей працює у зоні комфорту, і це треба теж змінювати.

зоні_комфорту_3

Поради для студентів

– Звичайно, я порадив би студентам відвідувати та долучатись до локальних конференцій та «мітапів», які уже створюються в Україні, зокрема у Києві, Львові, Рівному, Одесі та в інших містах. Потрібно не пропускати жодних конференцій, витрачати свій час і кошти саме на це. Необхідно знайомитись із людьми, серед них шукати свою команду.

Також я порадив би читати багато книжок в оригіналі, англійською мовою. Без знання мови досягти результатів теж неможливо. Потрібно його відшліфовувати, адже без нього – нікуди. Навчайтесь усюди: у школі, в університеті, на конференціях, у метро, ввечері вдома.

Період студентства надає найбільше часу для навчання, відкиньте усе другорядне та поставте це за головну мету ─ і ви досягнете висот.

Фото: особисті світлини героя.

Інфографіка: відомості автора за словами Назара Білоуса

 

 

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus