Хто такий «ментор» і де його шукати

mentor

Тобі потрібен наставник? Ми знаємо, де його знайти

Явище менторства серед українців лише набирає популярності, хоча співпраця такого формату є справді корисною, і не тільки для молоді, що шукає підтримки й допомоги в досвідченіших колег.

Раніше ми вже писали про п’ять обраних нами курсів для розвитку soft skills, доступних на сайті освітньої платформи #YouthEmpowered Digital Hub від «Кока-Кола Беверіджиз Україна». Та крім цього, кожен учасник цього проекту може обрати для себе наставника й спілкуватися з ним через вебінари та Q&A-сесії: так робота над собою стане продуктивнішою. Розповідаємо про менторство: що це таке і для кого воно корисне.

Новий формат професійних відносин

Попри те, що в менеджменті явище менторства з’явилося відносно недавно, формат таких відносин мав прихильників ще в античні часи. Суть наставництва полягає у двосторонній співпраці ментора, тобто більш досвідченого фахівця, і менті – молодої людини, що планує рухатись в аналогічному напрямі діяльності. Це особливий вид партнерства, який не є формальним і передбачає постійну комунікацію.

Найчастіше під менторством розуміють два типи відносин: з індивідуальною або бізнес-метою. Суть індивідуального наставництва полягає в наданні досвіду й знань ментора задля особистого чи професійного розвитку підопічного. Така співпраця може не стосуватися конкретного проекту й зачіпати кілька сфер, які хоче розвинути менті.

Бізнес-наставництво – це коли ментор допомагає новачкові розвинути підприємницьку ідею, вказує на недоліки й попереджає про можливі ризики. У такому разі наставник інколи може розраховувати на фінансову винагороду за свою допомогу або навіть на частку майбутніх доходів.

workspace

Реклама

Чим і для кого наставництво буває корисним

Може здатися, що співпраця у форматі менторства дає переваги тільки новачкові. Насправді плюсів для останнього є чимало. Завдяки наставництву молода людина має можливість:

  • отримати знання досвідченого фахівця, який набув їх протягом своєї професійної діяльності;
  • почути об’єктивну оцінку свого проекту чи загалом професійного напряму;
  • дізнатися про типові помилки, яких можна уникнути на своєму шляху;
  • покращити самоорганізованість завдяки зустрічам, що передбачають обмін новинами про успіхи чи труднощі;
  • розширити коло ділових знайомств із допомогою наставника;
  • знайти мотивацію: ці відносини не тільки про реальну допомогу, а й про моральну підтримку.

Однак потішитися перевагам наставництва може й ментор:

  • отримати новий кейс для роздумів: звичайно, кожен приклад професійного шляху є унікальним, як і проект підопічного;
  • розширити коло знайомств: так само, як молода людина знаходить нових корисних людей з досвідом, ментор може познайомитися з мотивованими новачками;
  • покращити організованість завдяки чіткому спільному плану з новачком;
  • спробувати себе не тільки в ролі знавця, а й менеджера, адже доведеться не повністю, але опосередковано взяти на себе відповідальність за успіх підопічного;
  • дістати змогу не тільки передати знання, а й знайти їм практичне застосування;
  • запалитися мотивацією свого підопічного, коли тому вдається подолати труднощі.

менторство

Де ментор: українські проекти з наставництва

В Україні менторство для молоді реалізовують за допомогою спеціальних проектів, які мають на меті познайомити молодих людей у пошуках наставників і досвідчених спеціалістів, готових відповісти на такі запити. Ми спробували перелічити кілька таких популярних програм і поспілкувалися з їх представниками.

Про реалізацію ідеї менторства в Українській академії лідерства розповів Любомир Шимків – керівник Львівського регіонального осередку УАЛ. Він працює як зі студентами (щороку це 42 нові учасники програми), так і з командою із 6 менторів. Окрім того, серед обов’язків Любомира є зовнішня комунікація – робота з громадою. «Професія ментора УАЛ виникла всього 4 роки тому, і ми самостійно її формуємо. До того такі практики поширювалися в окремому корпоративному секторі. Наше ж бачення менторства – це наставник-приклад для наслідування, який протягом 10 місяців працює зі студентами, демонструє їм стиль життя, відповідний до цінностей академії: бути справжнім, вільним, творчим, мудрим другом».

За словами Любомира, ментор УАЛ є не просто класною людиною: він повинен впливати на людей навколо і трансформувати їх. «Ментор – це й коуч, що протягом року працює зі студентами, окреслює разом з ними цілі, ставить запитання й допомагає знайти відповіді. Щотижня наставники мають особисті бесіди з учасниками проекту, де обговорюють ці речі. Ментори намагаються власним прикладом мотивувати й надихнути студентів, спонукають до активного життя, не шукають “зради”, а прагнуть “перемоги”. Одна з цілей такої співпраці – щоб студент виріс і його показники покращилися», – ділиться Любомир.

teamІншим прикладом менторства є програма Українського католицького університету «Наставник для студента». Її мета – залучити випускників УКУ до менторства для студентів 3-6 курсів вишу. Цього року до проекту доєдналися 34 колишні вихованці університету, серед яких – Іванка Діман, випускниця програми із соціальної педагогіки. Під час навчання вона провела семестр у Канаді, долучалася до активностей в університеті, була членкинею Студентського братства УКУ.

«Уже на 5 курсі я познайомилась із діяльністю благодійної організації “Львівська освітня фундація” і зрозуміла, що хочу бути частиною цієї команди. На моє велике щастя, я дістала змогу там стажуватись, тоді стала адміністратором, далі – PR-менеджером (шукала себе, і мені давали можливість спробувати себе в різних напрямках), а з серпня 2015 року я взялася за проект, над яким працюю досі, – “Будуємо Україну разом”. На сьогодні в БУРі я виконую роль HR та операційного менеджера. Одним із напрямів діяльності в рамках БУР є менторство для лідерів чи цілих команд з усієї України в реалізації їхніх ідей. Тому досвід наставництва я маю, але в такій програмі від УКУ беру участь уперше. Однак бачу в цьому великий сенс: я почуваюсь у силі “віддавати”, адже впродовж навчання переважно “брала”, і тепер настав час повертати “борги”», – розповідає Іванка.

Серед навичок, якими вона може поділитися зі студентами як ментор, дівчина виділяє роботу з людьми (командотворення, комфорт у колективі), піар соціального проекту, допомогу з творенням такого проекту, що збере навколо себе більш ніж тисячу людей. «Коли я ще була студенткою, мені бракувало людини, з якою за принципом “рівний рівному” я могла б поговорити про своє професійне майбутнє. На щастя, моя робота в команді “Фундації” стала місцем, де мене оточували й оточують чудові наставники, які навчили мене багато, зокрема вірити в себе». За допомогою менторства, як ділиться Іванка, їй хотілося б стати для молоді такою підтримкою та опорою.

Проект #YouthEmpowered Digital Hub – ще одна програма, про яку необхідно згадати. Це безкоштовна навчальна онлайн-платформа, де зареєстровані учасники можуть не тільки навчатися, а й спілкуватися з іншими користувачами, представниками «Кока-Кола Беверіджиз Україна» та її менторами. Крім того, серед відеоматеріалів можна знайти ролики і про власні історії кар’єри наставників.

Портал містить безкоштовні онлайн-курси, вебінари, чек-листи, створені з метою розвинути особистісні та ділові навички. До прикладу, як написати вдале резюме, пройти співбесіду, створити бізнес-план, знайти перший досвід роботи тощо. Врешті, успішні учасники платформи та програми менторства можуть отримати можливість працевлаштуватися в компанії і почати будувати майбутню кар’єру.

Зрештою, який різновид менторства не вибереш чи до якої програми з наставництва не долучишся, це стане корисним і продуктивним періодом твого життя. А можливо, ти зможеш спробувати себе як ментор і поділитися цінним досвідом із тими, хто цього потребує.

Інфографіка: Оксана Ковчар

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus