Маркування товарів: навіщо читати текст на упаковці

pexels-polina-tankilevitch-3735192

In Ukraine we don’t say «product labeling is important», we say – «тю, та термін придатності ще не закінчився, значить можна брати» і з рації відповідального споживання це таки не зовсім правильно.

Тобто звичка ця цінна – слідкувати за терміном дії купованих продуктів, але маркування товарів охоплює значно більше важливої інформації, і розуміти її – означає дбати про себе та навколишнє середовище.

Про що тобі розповість маркування

Маркування товару – це такий собі меседж від виробника для споживача, і прочитати його можна безпосередньо на товарі або його упаковці. Інформація може бути передана у формі тексту, малюнку, штрихкоду або умовного позначення. Так-так, дата виготовлення і закінчення терміну придатності, ціна, вага, розмір на одязі чи взутті також називається маркуванням!

Зазвичай маркування виконує декілька функцій, і найважливіші з них – інформаційна та ідентифікуюча. Виробник або продавець у текстовій або іншій формі вказує адресу виробництва, склад продукту та його властивості, харчові цінності та умови зберігання товару, протипоказання у застосуванні, правила безпечного використання тощо. Інформацію на етикетці обов’язково читатиме той, наприклад, хто має алергію на якісь продукти, слідкує за своїм харчуванням або ж не толерує косметичні засоби, які тестували на тваринах.

pexels-polina-tankilevitch-3735148

Трапляється іноді, що інформації недостатньо, і ти не можеш знайти важливих даних про товар. Можливо, виробник приховав її навмисно. В такому випадку це порушення закону «Про захист прав споживачів». Також інформація на пакуванні має бути представлена державною мовою. Тобто навіть на імпортних товарах ти маєш право зайти переклад усіх важливих даних українською.

Ідентифікуючу функцію найчастіше виконує дизайн. Тобто те, що кидається тобі в очі – яскравий колір етикетки, незвична графіка або ж лого фірми, яке так добре запам’яталося дякуючи рекламі. Усе це допомагає тобі обрати продукт з першого погляду.
Твою увагу націлене привертати і маркування з мотиваційною функцією.

Мотивувати до купівлі можуть великі червоні літери «sale», скромніші написи «друга одиниця зі знижкою 50%» і більш витонченіші форми заохочуючого маркетингу. Мабуть, хоч раз у житті, тобі довелося обрати саме це молоко, бо воно з низьким відсотком жирності, саме цей йогурт, бо він допомагає засвоюватись корисним бактеріям, або ж ось цей злаковий снек, бо він збагачений вітамінами.

Саме так мотиваційне маркування допомагає вирізнятись товарам серед величезного вибору конкуренті

Реклама

Не текстом єдиним: умовні знаки на пакуваннях

Якщо з текстом на етикетці ще можна розібратись, то з графічними та умовними знаками буває важче.

Зображення_1 Зображення_2

Ось, наприклад, знаки відповідності. Символ, схожий на тризуб, означає, що товар відповідає обов’язковому в Україні технічному регламенту. Другий знак свідчить про відповідність директивам Європейського Союзу. Маркування «СЕ» підтверджує, що продукт безпечний для твого здоров’я і не шкідливий для довкілля.

Зображення_3.

Ще один поширений символ, який вказує на термін дії косметичного продукту.

Зображення_4.

Ось така літера «е» інформує про вагу нетто товару, тобто без ваги пакування.

Харчові добавки в продуктах зазначають літерою «Е» з цифровим кодом. Е100-Е182 означають вміст харчових барвників, Е200 і далі – консерванти, Е300 і далі – антиоксиданти (вони подовжують термін зберігання продуктів), Е600 і далі – підсилювачі смаку і аромату.

Зазвичай такі знаки однакові для всіх країн (винятки стосуються знаків відповідності і сертифікатів, виданих конкретними органами тієї чи іншої держави). Це дозволяє тобі зорієнтуватися в даних про товар і його упаковку незалежно від його походження.

Екомаркування

Існує ще один спектр умовних позначень на товарах, добре знайомий кожному відповідальному покупцеві, що дбає про планету – це знаки екологічного маркування. Їх можна поділити на три групи:

  • інформують про товар, безпечний для навколишнього середовища;
  • інформують про способи утилізації товару або пакування;
  • інформують про небезпеку продукції для навколишнього середовища.

Зображення_5.

Один з найважливіших символів екомаркування – це знак у вигляді трьох стрілок, що утворюють замкнутий цикл. Він вказує на придатність упаковки для подальшої переробки. Щоб віддати пакування у правильне місце утилізації потрібно звернути увагу на цифри всередині такого трикутника. На те, що пакування зроблене з пластику, вказують цифри 1-19.

Наприклад, позначка «7» означатиме, що упаковка не може бути перероблена, адже для її виготовлення використовувалась суміш пластиків або полімерів.

Рекомендується уникати купівлі товарів з таким маркуванням, адже після їх використання пакування ще сотні років продовжуватиме забруднювати довкілля на полігоні відходів.

Зображення_6.

Три стрічки, які також утворюють замкнутий трикутник, називаються «Стрічкою Мебіуса» і означають, що продукт або його пакування було виготовлено з перероблених матеріалів.

Зображення_7.

На джерелах живлення, наприклад батарейках, можна знайти знак, який зображує перекреслений контейнер для відходів. Це означає, що продукт потрібно утилізувати у спеціальних місцях, адже він може бути небезпечним для довкілля.

Зображення_8.

«Зелений журавлик» – це український знак екомаркування. Цей символ означає, що продукт пройшов незалежну оцінку дотримання вимог екологічних стандартів на всіх етапах його життєвого циклу.

unnamed

Існує маркування, яке позначає органічно чисті продукти, виготовлені без барвників і хімічних добрив. Наприклад, знак Європейського Союзу «Євролисток».

А ось популярна позначка «Без ГМО» є лише декларацією виробника, тобто не вимагає проведення додаткової оцінки продукції відповідними органами.

Зазвичай ми обираємо товар за зовнішнім виглядом. Звичка читати, що написано на пакуваннях, приходить з часом і бажанням купувати відповідально. Адже коли ти перевіряєш термін придатності і склад продуктів – ти дбаєш про власне тіло і здоров’я. Коли ти використовуєш і зберігаєш товари згідно рекомендацій – ти продовжуєш їм життя. Коли ти слідкуєш за екомаркуванням і даєш пакуванням другий шанс – ти дбаєш про свою планету.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus