Як контролювати імпульсивні покупки

shopping

Усе прекрасно в шопінгу. Окрім випадків, коли ти про нього шкодуєш. І якщо зараз це маленька слабкість, яку ти собі дозволяєш і пробачаєш, то згодом вона може стати непереборною поганою звичкою, адже твої бажання і матеріальні потреби зростатимуть. Тому скоріше читай, як навчитися контролювати імпульсивні покупки.

Ми не будемо радити тобі уникати торговельних центрів і не ходити без потреби магазинами, адже в усьому світі ТЦ давно стали основним осередком розваг, місцем зустрічі й відпочинку, особливо в холодну пору року. Спершу важливо усвідомити, ЧОМУ ти робиш імпульсивні покупки, адже схема завжди стандартна: ти зайшов(-ла) без конкретної мети до магазину – аж от уже тримаєш у руках пакет із непотрібною річчю. Що ж стається за ці 15 хвилин? Можливо, ти станеш уважнішим(-ою) до своїх витрат, якщо усвідомиш, що сотні людей працювали над тим, щоб ти захотів(-ла) купити більше, ніж тобі насправді потрібно. Тому передусім розкриємо тобі деякі хитрощі маркетологів, на які ми всі щоразу успішно ловимося.

Атмосфера. Дзеркала, у яких ти несподівано стрункіший(-а) і вищий(-а), покращують настрій, приємний аромат у магазині заспокоює і знижує рівень втоми, а енергійна музика спонукає до активних дій. Усі ці фактори спрямовані на підсвідомість і впливають на тебе набагато більше, ніж ти думаєш.

Обмежена пропозиція. Ще один простий прийом, який змушує тебе купувати більше і швидше. Це можуть бути короткочасні знижки на конкретний товар або нав’язливий спливаючий банер із таймером, який пропонує знижку 30%, якщо оформиш замовлення протягом десяти хвилин. Усі вони створюють відчуття терміновості: здається, що якщо ти не вирішиш прямо зараз, то втратиш надзвичайно вигідну пропозицію. У результаті ти купуєш щось не особливо потрібне просто тому, що не дав(-ла) собі часу на роздуми.

Контраст. Наше сприйняття залежить від ціни, яку ми побачили першою. Наприклад, зайшовши до магазину, ти бачиш костюм за 8000 грн. «Нічого собі!» – думаєш. Пройшовши далі, бачиш симпатичний светр за 1500 грн. Це дорого. Светр може коштувати значно дешевше. Але тобі здається, що це цілком нормальна ціна, тому що ти порівнюєш її з першою побаченою. Таким чином, правильно розставлений товар може буквально вести тебе магазином і спрямовувати твої думки.

Історія. Наприклад, якщо поставити в магазині поруч дві пари однакових кросівок (їхні параметри мають відрізнятися мінімально) із цінниками 2500 грн і 4000 грн, то продаж дешевшої пари суттєво зросте, натомість дорожчу навряд чи хтось купить. Це відбувається тому, що ми не знаємо реальної вартості речей, а так здається, що купуємо дуже дешево. А ще потім можна говорити: «Уявляєш, купив(-ла) кроси всього за 2,5 тисячі! А поруч стояли такі самі за 4к! Хто їх купить взагалі!». Гарна історія.

Способи контролю імпульсивних покупок

Дізнайся справедливу ціну на річ. Знайди річ на онлайн-сервісах для вибору товарів і порівняння цін, зістав характеристики, почитай відгуки, зваж «за» і «проти». У результаті ти будеш задоволений(-а) власним вибором і впевнений(-а), що річ справді потрібна і варта витрачених грошей.

Не ходи на шопінг із людьми вищого матеріального статусу. Далеко не всі забезпечені люди розтринькують гроші. Однак нам властиво піддаватися впливу. Тому якщо в тебе є друзі, які можуть дозволити собі купити значно більше за тебе, уникай спільного шопінгу з ними. Їм зазвичай легше віддавати гроші. І якщо ти помітив(-ла), що під впливом близької людини постійно робиш імпульсивні покупки, краще ходити магазинами самостійно. Зрештою, саме наодинці із собою простіше сконцентруватися, подумати і прийняти зважене рішення. А зустрітися можна і після шопінгу.

Відклади покупку на добу. В умовах, коли буквально все налаштовує на те, щоб ти щось купив(-ла), тримати себе в руках непросто. Але можна: достатньо дати собі трохи часу. Візьми за звичку брати на роздуми 24 години. Сфотографуй річ і їдь додому. А за добу відкрий фото і дай собі відповідь: ти точно хочеш це купити? Якщо рішучості забракло, значить напередодні ти піддався(-лася) емоціям. А якщо ні, то не така вже й імпульсивна ця покупка.

Скасуй підписку на розсилки. Отримувати розсилку від магазину в месенджері або на пошту – чудовий спосіб відстежувати знижки, якщо плануєш певну покупку. Однак нескінченний потік пропозицій може бути твоїм лютим ворогом, адже постійно привертає увагу й провокує зробити імпульсивну покупку, запевняючи у вигоді придбання.

Уникай автозаповнення. Оплата в один клік – це дуже зручно, однак що простіше зробити покупку, то більше шансів, що річ виявиться не такою вже важливою і потрібною. Так само при автозаповненні інформації про кредитну картку, і при придбанні додатків через App Store ризик імпульсивної покупки вищий, ніж якби ти витратив(-ла) п’ять хвилин на введення даних. Подумай, що тобі потрібніше: зручність чи додатковий інструмент для самоконтролю.

Стеж за витратами і доходами. Щоб правильно розрахувати гроші на потреби, встанови спеціальний додаток, який допоможе контролювати витрати. Наприклад, програма Wallet має функцію «створити мету», що допоможе спланувати бюджет так, щоб зібрати потрібну суму на певну покупку. Також додаток показує актуальні курси валют.

Дозволь собі витрачати. Так, це теж важливо для контролю імпульсивних покупок. Не потрібно зовсім відмовлятися від радощів раптового шопінгу. Як би парадоксально це не звучало, незаплановані покупки мають бути частиною твого бюджетного плану. Щомісяця закладай у бюджет суму, яку ти можеш витратити коли хочеш і на що хочеш. Просто переконайся, що сума є розумною і доступною для тебе.

Отже, коли йдеться про покупки – не поспішай: нехай це буде ТВОЄ рішення, а не вдала маркетингова маніпуляція, на гачок якої ти наївно попався(-лася). Орієнтуйся на свої потреби й не порівнюй себе з іншими. Щоб шопінг приносив тільки радість, потрібна дисципліна і ретельний аналіз своїх витрат. Однак ця виваженість подарує тобі безцінне відчуття – спокій. І це надбання, про яке ти ніколи не пошкодуєш.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

Реклама

comments powered by Disqus