Повернення товару: основні права споживачів

photo-1514772145214-48bce0dff081

Хочете повернути браковані джинси, але не знаєте як? Телефон перестав працювати після місяця використання, а його гарантійний термін — рік? Йогурт із магазину знову виявився зіпсованим? Ми зібрали для вас відповіді на найпоширеніші запитання з приводу повернення купленого товару в магазин.

Скільки часу в мене є на повернення товару?

Законом визначений термін — 14 днів. У цей період споживач має право повернути товар, якщо:

  • придбаного немає у переліку товарів, які не підлягають поверненню (чи обміну);
  • зберігся товарний вигляд (споживчі властивості, пломби, упаковка) покупки, і вона не була у використанні (у протилежному випадку можна повертати тільки браковані речі);
  • у вас є розрахунковий документ (чек) або гарантійний талон товару.

При виконанні вищезазначених умов, покупець має право протягом 14 днів (термін може бути збільшений виключно продавцем) замінити товар у магазині. Після закінчення двох тижнів повернення чи обмін можливі лише за гарантійним талоном.

Реклама

Які товари не підлягають поверненню/обміну?

Закон про права споживачів має на меті захистити інтереси усіх громадян: тих, хто товар повертає, і хто його згодом все ж купує. Тому ще у 1994 році був створений перелік речей, які, незважаючи на будь-які обставини, повернути чи обміняти неможливо. Серед них:

  • продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни (зубні щітки, апарати чи помазки для гоління, масажні щітки, гребінці для волосся тощо);
  • непродовольчі товари: фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, перуки, корсетні товари, парфюмерно-косметичні вироби, пір’яно-пухові вироби, дитячі іграшки — м’які та гумові надувні, товари для немовлят, інструменти для манікюру/педикюру, ювелірні вироби, мундштуки, сурдини, скрипічні підборіддя, рукавички, тканини, тюлегардинні й мереживні полотна, килимові вироби, натільна і постільна білизна, панчішно-шкарпеткові вироби, товари в аерозольній упаковці, друковані видання, пиломатеріали, скло, нарізане під розмір, аудіо-, відеокасети, диски.

Усе інше повертати можна. Тому таблички у магазинах на зразок «Товар обміну не підлягає» варто сфотографувати як доказ (якщо маєте бажання звертатись до суду). Вони є цілком незаконними. Обов’язок продавця ─ прийняти товар, замінити його або повернути гроші передбачений частиною 5 статті 8 зазначеного Закону.

Черевики вдома вже не ті. Товар повертають тільки якщо він бракований чи пошкоджений?

Повертати чи обмінювати товар можна не тільки за умови його несправності — невідповідність розміру, бажаного кольору, форми придбаного також є вагомою причиною. Якщо виробу немає в наявності, ви можете:

  • купити на цю суму будь-яку іншу річ з асортименту;
  • дочекатись надходження ідентичного товару;
  • отримати кошти у розмірі вартості придбаного.

Звертаємось до статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів», згідно з частиною 1 якого споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості (наприклад, черевики нові і без дефектів) на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Але пам’ятайте: товар можна повертати тільки якщо ви ним не користувались.

На ділі в магазині вам запропонують зачекати, поки повернуті туфлі реалізують, і аж тоді зможете отримати за них кошти. Не погоджуйтесь на таке, а попросіть аналогічні туфлі, тільки, наприклад, іншого кольору. Головне в цій операції – такі черевики не повинні існувати в природі, інакше вас попросять зачекати, поки взуття привезуть зі складу. Оскільки продавець не зможе поміняти туфлі на такі, які вам треба, то буде зобов’язаний повернути кошти. Це його змушує частина 2 статті 9 цього Закону.

Що робити, якщо чек від придбання не зберігся?

Згідно з законом, обмін товару належної якості можливий за наявності у покупця розрахункового документа (касового чека, розрахункового чека або товарної квитанції) — він засвідчує факт купівлі з позначкою про дату продажу. Його під час покупки вам зобов’язаний видати продавець. Проте, за відсутності документа повернути товар теж можливо. Для цього варто написати заяву на ім’я директора магазину з проханням отримати копію товарного чека — стрічки з даними про продаж товарів мають зберігатись протягом 3 років. У разі відмови, вимагайте запис із камер спостереження — його можна надати як доказ у правоохоронні органи, а згодом вже й у суді.

Якщо причина обміну товару — його несправність або брак, повернути придбане без чека можна за наявності гарантії. Для кожного виробу визначений проміжок часу, протягом якого товар має працювати — гарантійний термін. Куплений вами фен замість зазначеного року пропрацював три тижні? Сміливо йдіть у магазин і вимагайте обміну/ремонту/відшкодування коштів. Гарантійний строк зазначається на етикетці, паспорті продукції, гарантійному талоні. Для харчових продуктів встановлюється термін придатності — його теж можна знайти на етикетці. Він обчислюється з дати виготовлення, яка знаходиться на упаковці товару.

Кому повертати товар із виявленими недоліками?

У разі виявлення недоліків товару протягом строку гарантії, покупець має право вимагати пропорційного зменшення ціни, безкоштовного усунення недоліків або відшкодування витрат на їх усунення від продавця або виробника.

Від працівників магазинів часто можна почути, що обов’язок безоплатно відремонтувати товар, недоліки якого виявились ще під час гарантійного терміну, покладається на виробника. Туди покупців зазвичай і відсилають.

Згідно з частиною 3 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача (повернути сплачену суму, замінити товар на аналогічний, безоплатно усунути недоліки товару) пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару або виробникові товару. Тобто, якщо продаєте неякісні вироби, – будь ласка, ремонтуйте. Куди звертатися, вибираєте ви. Відмовити не мають права.

Також якщо одну з ваших вимог не задовольнили (ви попросили, щоб надали аналогічну пару черевиків, а вам відмовили), можете вимагати, щоб відремонтували попередні або повернули гроші. Пошкодження робить неможливим використання товару? Розривайте договір купівлі, наполягайте на заміні товару на аналогічний або відшкодуванні витрачених коштів.

Як скоро ви отримаєте відшкодовані кошти залежить від вартості товару на час купівлі. Скоріше за все, гроші повернуть відразу. Якщо ні, за законом магазин зобов’язаний це зробити протягом 7 днів.
Вимоги на повернення/обмін/ремонт товару не будуть задоволені, тільки якщо продавець доведе — річ пошкоджена внаслідок порушення вами правил її користування або зберігання.

Як зрозуміти: хто винен у несправності товару?

Для встановлення причин пошкодження товару проводять експертизу ─ її організовує продавець/виробник за власний рахунок протягом трьох днів від моменту подання заяви. Ця процедура має визначити ─ хто винен у пошкодженні чи несправності товару.

Якщо винен покупець: його вимоги не задовольняються і він відшкодовує витрати на проведення експертизи.
Якщо винен продавець: вимоги покупця повинні задовольнити протягом двох тижнів або терміну, про який домовляться обидві сторони (це варто зазначити письмово).

Зичимо успіхів!

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus