В Україні немає конкуренції – Гліб Ходоровський

17.07.2014_Мартиненко_Фото1

Думаєте, що зараз неможливо започаткувати свій бізнес через вкрай скрутну ситуацію в країні? Це неправда. Так переконує Гліб Ходоровський. Три роки тому він заснував компанію MediaCast, яка спеціалізується на дистрибуції тематичних каналів. Частина з них російські. Як до цього ставиться сам Гліб і з чого він почав свій бізнес, а також поради початківцям — далі в нашому інтерв’ю.

— Розкажіть, із чого і як ви починали власну справу.

— Ми з партнером спочатку хотіли запустити інтернет-телебачення, і він знався на технічному боці провайдерського бізнесу. Ми шукали інвестора, навіть знайшли. Ще десь півроку прописували бізнес-плани, а потім нам інвестор врешті-решт відмовив.

— Тобто ваш перший досвід з інвестуванням був невдалий?

— Це був досвід пошуку інвестицій. Мені було 17 чи 18 років, і тоді просто виник шанс знайти інвестора. Не вистачило трохи навичок продажу. Але потім ми вирішили, що все ми створюємо зовсім іншу компанію, і ми зможемо це зробити власними силами.

Навіть зараз можна починати бізнес, розвивати його і збільшувати продаж. Певні обмеження лише у голові.

— Чому така ідея? Вам хтось підказав, чи ви самі про це думали?

— Коли ми писали бізнес-план провайдера платного телебачення, то ми побачили, що 3050 % собівартості мають іти на плату за права на трансляцію. Ми вирішили чому б ні?

— Зараз на якому етапі розвитку перебуває бізнес?

— Компанія стабільна, прибуткова більше трьох років. Клієнти є з першого дня і продовжують залишатися з нами. Зараз спостерігаємо незначний ріст. Але у нас ключовий клієнт це Донецьк, Луганськ, Маріуполь. Тож нині ріст трішки призупинений у зв’язку із ситуацією. Але все одно, навіть у теперішніх умовах ми продовжуємо рости, знаходимо інших клієнтів у більш стабільних регіонах. Тобто навіть зараз можна починати бізнес, розвивати його і збільшувати продаж. Певні обмеження лише у голові.

— Який прибуток ви отримуєте? Якщо розголошуєте ці дані.

— Ми не розголошуємо ці дані, тому що мало хто це робить. Але компанія прибуткова: десь із четвертого місяця після того, як ми почали, вийшли на прибуток.

— У вас стала команда? Скільки людей залучено?

— Ми спочатку були з партнером. Є ще бухгалтер та юрист, є люди, яких залучаємо під певні проекти. Зараз я вже купив частку у партнера. По суті, нині команда складається із чотирьох людей. Цього достатньо, і більше не треба.

— Ви шукали свого колегу чи були разом уже на старті?

— Пошук партнера це дуже важлива справа. Мені пощастило, що я тоді у 1718 років правильно його обрав. Тому що партнери мають доповнювати один одного і суто з погляду компетенції, і з погляду психології — як людина думає, приймає рішення, який у неї психологічний тип і роль у команді. Мій партнер дуже сильний технічний фахівець, а я більше генератор ідей, краще розумію людей психологічно, розуміюсь на продажу та маркетингу.

Після останніх подій мені з морального погляду неприємно, що я продаю російські канали.

— Щодо вашого проекту. Наскільки я знаю, у вас у сітці є ряд російських каналів, так?

— Так.

— Ви зараз із ними співпрацюєте чи ні?

— У нас тематичні канали документальні про океан, про Космос. Там немає пропаганди і т. ін. Після останніх подій мені з морального погляду неприємно, що я продаю російські канали, а не, наприклад, українські усьому світу. Але, власне, ми сприяли тому, що вимикали із мереж телеканали з пропагандою, замінювали на фільмові канали, документальні, інтелектуальні. Це велика проблема, тобто у нас немає каналів тематичних. Зараз готується чудовий проект 1+1 International. Я сподіваюсь, що це вийде. Хотілося б все-таки просувати український продукт, але його, на жаль, немає.

— Є якийсь план щодо того як ви будете розширюватись або змінюватись?

— Є декілька сценаріїв. Перший це піти до інших країн і продавати трансляції телеканалів там. Я думав щодо Прибалтики, Грузії, Білорусі. Мені пропонують досить багато проектів, щоб починати новий бізнес. Найімовірніше, думаю, що MediaCast буду продавати, але трошки пізніше, коли заспокоїться ситуація у країні. Це нормальний шлях побудувати компанію, довести її до системності і потім продати.

— На потім є плани якихось інших стартапів?

— Звичайно, є багато ідей. Зараз я докладаю енергію до сімейних бізнесів, їх масштабую. А потім, думаю, через півроку буду запускати нову кампанію. Про це ще рано говорити.

В Україні насправді дуже низька конкуренція. Можна заходити у будь-які ринки.

— Щодо інвестування: наскільки реально сьогодні знайти якийсь венчурний фонд або інші шляхи інвестування у проекту?

— Звичайно. Навіть два роки тому якісних проектів було значно менше, ніж інвестицій, які можна залучити. Зараз один із найкращих венчурних фондів — Aventures, вони найактивніші. Є багато інших фондів, але для молоді, для студентів, я не раджу починати робити якісь інноваційні речі, якусь нову технологію вигадувати, шукати під це інвестицію. Я рекомендую спочатку побудувати традиційний бізнес — такий, де не треба формувати попит, де він уже відомий. В Україні насправді дуже низька конкуренція, її немає по суті. Можна елементарно заходити у будь-які ринки, робити хоча б на 10 % краще, ніж те, що є. І почати з цього. А потім вже як другий проект втілювати певні інноваційні речі.

— Які б ви могли дати поради для тих, хто планує запустити свій проект, стартап?

— Перше: почати треба з особистісного розвитку — знайти своє покликання. Чим раніше це вийде зробити, тим краще. Зрозуміти, яка твоя роль у команді, які твої компетенції, тобто що ти любиш робити. Треба спочатку отримати відповіді на ці питання.

Потім бажано (мало хто з молоді цим користується) знайти свого наставника — ментора — та попросити, щоб ця людина вас вчила. Це людина, яка викликає у вас повагу, яка стала успішною у тому, в чому і ви хочете досягти успіху. Це все — практична освіта. Я так вчився у багатьох людей, і це краще, ніж магістратура.

Головне — якомога раніше починати, не боятися. На мою думку, саме другий курс — чудовий час, щоб уже починати свій проект. Це можна поєднувати з навчанням, і так ви швидше станете фахівцем. Тому що багато хто думає, що може піти у міжнародну компанію, чомусь навчитися, а потім починати щось своє.

Хтось думає, що треба мати дуже багато власного капіталу —  це теж неправда. Можна починати з повного нуля, без грошей, без досвіду, розвиватися за гроші клієнтів та постачальників. Головне — це бажання, енергія і мотивація. Якщо будувати кар’єру, іти в міжнародну компанію, то ви будете розуміти лише якусь частинку одного із бізнес-проектів, яких тисячі, і повна картина роботи бізнесу у вас складеться років у тридцять. Але ви не зможете з цими знаннями почати малий бізнес, тому що будете кваліфіковані на управління великим, можливо, середнім. У цьому віці уже набагато складніше ризикнути та почати спочатку, тому що там вже є діти, сім’я, іпотека і так далі. Найкращий час, щоб починати, — це студентство, на мою думку.

Підприємництво, власні проекти — це найкращий метод навчитися бути ефективним і осягнути те, що ви хочете.

Фото з персональної сторінки героя у мережі Фейсбук.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus