Як зареєструвати ФОП

man 3

Набридло працювати на когось? Якщо маєш ідею для бізнесу, то реєстрація власної справи аж ніяк не проблема. Пояснюємо, як стати ФОП і які податки потрібно сплачувати в такому разі

Фізична особа-підприємець (ФОП) – це спрощена організаційно-правова форма, яка підходить для підприємців-початківців. Зареєструвати ФОП може кожен громадянин, який досягнув 16 років і має офіційно зареєстроване місце проживання.

Для реєстрації ФОП потрібні такі документи:

  • паспорт громадянина України;
  • ідентифікаційний код платника податків.

Інструкція реєстрації ФОП

Крок 1. Визначаємо КВЕДи

Ще до самої реєстрації варто знати майбутні КВЕДи своєї справи – спеціальні номери, які потрібно буде вказати, подаючи документи. Сама система КВЕДів створена задля спрощення податкового контролю. Так представники влади знатимуть, яким саме бізнесом ти займаєшся: журналіст-фрилансер, власник кав’ярні чи інтернет-магазину тощо. Кожному виду діяльності відповідає свій номер КВЕДа.

З переліком КВЕДів можна ознайомитися тут. Обрати класифікацію тобі допоможе відповідний сервіс. Здійсни пошук за відповідними ключовими словами виду діяльності, наприклад, «торгівля». Система підбере потрібні коди за цим словом.

Перейди до переліку секцій з видами діяльності, де знайдеш відповідний номер або номери. Ці коди потрібно буде вказати у формі 10 (крок №2) під час реєстрації ФОП. Уся ця інформація буде додана до Єдиного реєстру.

girl (1)

Крок 2. Вибір системи оподаткування

В українському законодавстві їх дві: загальна й спрощена.

Заповнюючи анкету, слід бути уважним, бо загальну систему застосують автоматично, якщо одночасно із заявою про реєстрацію ФОП не була подана заява про застосування спрощеної системи. Також загальна система оподаткування застосовується до підприємців, які відмовилися від застосування спрощеної.

Загальна система оподаткування

Особливості загальної системи оподаткування:

  • Потрібно мати реєстратор розрахункових операцій, тобто касовий апарат;
  • ФОП на загальній системі оподаткування може займатися видами діяльності, які заборонені підприємцям на спрощеній системі;
  • Підприємець не має обмежень на кількість найманих працівників, обсяги реалізації та доходів;
  • Обсяг податку залежить від отриманого доходу. Тобто, якщо за звітний період немає заробітків, підприємець не платить податків, крім мінімального страхового внеску в обсязі 22 % від мінімальної заробітної плати, тобто 918,06 грн.

КВЕДи менш важливі для підприємців на загальній системі оподаткування. Під час реєстрації потрібно вказати деякі, проте можна займатися й іншими видами діяльності. 

Які податки платити при загальній системі оподаткування

  • ЄСВ (мінімальний страховий внесок) – 918,06 грн/міс
  • Військовий збір – 1,5 % від чистого прибутку.
  • ПДФО (прибутковий податок) – 18 % від чистого прибутку. Щоб його розрахувати, потрібно відняти від суми доходів витрати, які потрібно підтвердити документами. 18 % від цієї різниці – розмір ПДФО кожного окремого місяця.

Спрощена система оподаткування

Спрощену систему оподаткування доходів ще називають єдиним податком. Наразі він далеко не єдиний, адже підприємцям трьох груп доведеться сплачувати ще низку відрахувань.

Які податки платити при спрощеній системі оподаткування

Законодавство передбачає 3 групи ФОП:


Група ФОПРозмір податкуВид діяльностіОбмеження
1 групаЄдиний податок – у межах 10% від прожиткового мінімуму, тобто не більше 192,10 грн/міс
Єдиний соціальний внесок (ЄСВ)– 918,06 грн/міс
Здійснюють тільки роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або ведуть господарську діяльність із надання побутових послуг населеннюНе використовують працю найманих працівників
Дохід: не перевищує 300 000 ₴/рік
Звітність: щороку
2 групаЄдиний податок – у межах 20% від мінімальної заробітної плати, тобто не більше 834,60 грн/міс
ЄСВ – 22 % від мінім. з/п, тобто 918,06 грн/міс
Здійснюють господарську діяльність із надання послуг, зокрема побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарстваВикористовують працю не більш ніж 10 найманих осіб або осіб, які перебувають з ними в трудових відносинах
Дохід: не перевищує 1 млн. 500 тис. / рік
Звітність: щороку
3 групаПлатники Податку на додану вартість (ПДВ):
3% від доходу + ПДВ
ЄСВ – 918,06 грн/міс.

Неплатники ПДВ:
5% від доходу
ЄСВ – 918,06 грн/міс.

Будь-які види діяльності, окрім тих,
що заборонені для ФОП, які
сплачують єдиний податок*Дохід: не перевищує 5 млн. грн./рік без ПДВ
Без обмежень на кількість найманих працівників.
Звітність: щокварталу

Дохід не перевищує 5 млн.грн / рік
Без обмежень на кількість найманих працівників
Звітність: щокварталу/td>

Існує ще 4 група ФОП – сільськогосподарські товаровиробники. До 4 групи підприємців належать:

  • юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків;
  • фізичні особи – підприємці, які провадять діяльність виключно в межах фермерського господарства, зареєстрованого відповідно до Закону України “Про фермерське господарство”, за умови виконання сукупності таких вимог:
  • здійснюють виключно вирощування, відгодовування сільськогосподарської продукції, збирання, вилов, переробку такої власновирощеної або відгодованої продукції та її продаж;
  • провадять господарську діяльність (крім постачання) за місцем податкової адреси;
  • не використовують працю найманих осіб.

Площа сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду у власності та/або користуванні членів фермерського господарства становить не менше двох гектарів, але не більше 20 гектарів. Підстава нарахування єдиного податку для 4-ї групи  – дані Держземкадастру та/або дані з Держреєстру речових прав на нерухоме майно. Тому що розмір ставок податку з 1 га угідь та/або земель водного фонду залежить від категорії земель, їх розташування.

Терміни сплати єдиного податку й дати подання звітності


1 та 2 група3 група
Сплата єдиного податкуЩомісяця авансом не пізніше ніж 20 числа поточного місяцяПротягом 50 календарних днів
після закінчення звітного кварталу:
за 4 квартал (2018року) – до 19 лютого 2019
за 1 квартал (2019 року) – до 18 травня 2019

за 2 квартал – до 17 серпня 2019

за 3 квартал – до 19 листопада 2019
Податкова деклараціяПодається раз на рік протягом 60 календарних днів після закінчення звітного року
(до 1 березня 2018 року)Не пізніше 40 календарних днів, які слідують за останнім календарним днем звітного кварталу:

За 2019 р – до 9 лютого 2019
За 1 квартал 2019 р – до 10 травня 2019
За півріччя 2019 р – до 9 серпня
За 9 місяців 2019 р – до 9 листопада

Звіт за ЄСВДо ДФС не пізніше 9 лютого року, наступного за звітним. Підприємці, які займаються незалежною професійною діяльністю (науковою, літературною, артистичною, художньою, освітньою або викладацькою, а також медичною, юридичною практикою, в тому числі адвокатською, нотаріальною діяльністю) подають звіт не пізніше 1 травняДо ДФС не пізніше 9 лютого року, наступного за звітним.
Звіт за 2019 р – до 9 лютого 2020

*Спрощена система недоступна підприємцям, які займаються такими видами діяльності:

  • організація та проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (тоталізатори, букмекери);
  • обмін валюти;
  • виготовлення, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу ПММ у місткостях до 20 літрів і продажу пива чи столових вин у роздрібній мережі);
  • видобування, виготовлення, подальший продаж дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння (крім виготовлення й продажу ювелірних виробів для особистого користування);
  • видобування, реалізація корисних копалин;
  • діяльність фінансових посередників (крім діяльності у сфері страхування, яку здійснюють страхові агенти, визначені Законом України «Про страхування»);
  • діяльність із керівництва підприємствами;
  • поштові послуги (крім кур’єрської пошти) і послуги зв’язку (крім діяльності, яка не ліцензується);
  • торгівля предметами мистецтва та антикваріатом, організація аукціонів з виробами мистецтва або антикваріатом;
  • організація та проведення гастрольних заходів;
  • технічні випробування й дослідження;
  • аудиторська діяльність;
  • надання в оренду земельних ділянок площею більше ніж 0,2 га, житлових приміщень, загальна площа яких перевищує 100 м2, офісних або виробничих площ із сумарною площею понад 300 м2;
  • діяльність страхових брокерів.

Також спрощена система недоступна громадянам інших держав і підприємцям, які мають податковий борг.

workspace (1)

Крок №3. Подання відповідних документів

Це можна зробити двома способами.

Спосіб №1 – в офлайн. Скористайся послугами державного реєстратора за місцем проживання. Візьми із собою паспорт, ідентифікаційний код і копії цих документів. Повний перелік центрів подання документів шукай тут. До речі, реєстрація фізичної особи підприємця цілком безкоштовна.

  • У держреєстратора потрібно заповнити заяву про державну реєстрацію. Її можна надрукувати за зразком (форма №10) або заповнити вручну на місці (друкованими літерами);
  • У заяві потрібно вказати КВЕДи твого бізнесу. У чинному законодавстві немає обмежень щодо їх кількості.

Протягом 24 годин з моменту подання заяви ти отримаєш витяг із Єдиного державного реєстру. Це підтверджує державну реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності й поставлення тебе на облік в органах держстатистики, Пенсійному фонді України й Державній фіскальній службі. Окрім цього, документ знадобиться для відкриття рахунку в банку та оформлення електронного цифрового підпису.

Спосіб №2 – в онлайн. Зареєструвати ФОП в онлайн можна на сайті Міністерства юстиції України. Для цього потрібно здійснити такі кроки:

Отримай власний електронний цифровий підпис.

На цьому сайті заповнюєш онлайн-форму. Також потрібно підписати Заяву приєднання до Договору про надання електронних довірчих послуг (заява надходить на поштову скриньку після замовлення послуги онлайн). Після цього сплачуєш вартість послуги й носія (у разі потреби). Ціна відрізняється в залежності від виду електронних цифрових підписів. Вартість персонального ЕЦП для фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців на 1 рік складає – 96 грн, якщо будеш використовувати власний носій-флешку. Послугу можна оплатити в онлайн або за квитанцією на місці видання ЕЦП. Також нещодавно Акредитований центр сертифікації ключів органів юстиції України (АЦСК) органів юстиції України) запровадив онлайн-сервіс оновлення сертифікатів. Сервіс передбачає генерацію нового особистого ключа та випуск нового кваліфікованого сертифіката за електронною заявкою, підписаною за допомогою діючого (попереднього) особистого ключа. Сервіс доступний тільки для власників сертифікатів «АЦСК органів юстиції України», персональні дані яких не змінювались.

У випадку змін персональних даних з моменту випуску старого (діючого) сертифіката, для отримання нового сертифіката, користувачеві необхідно особисто відвідати офіс АЦСК органів юстиції України. Вартість послуги із підтримкою нового сертифіката строком на один рік становить: 144,00 грн. (для фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців) Сервіс дозволяє отримати новий сертифікат із даними, внесеними до попереднього сертифіката без відвідання офісу кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг «АЦСК органів юстиції України».

Якщо ж в тебе стандартний тариф, то наступного дня після переказу коштів забирай свій електронний підпис в одному з офісів Акредитованого центру сертифікації ключів органів юстиції України. Перелік таких офісів у твоїй області шукай на сайті.

Також отримати ЕЦП можна завдяки акредитованому сервісу «ПриватБанку» в онлайн.

  • Обирай КВЕДи.
  • Клікай на сайт Міністерства юстиції України. Там заходь до розділу «Реєстрація бізнесу» й обирай вид суб’єкта «Фізична особа-підприємець». Переходь до реєстрації.
  • Заповнюй заяву про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця.
  • Окремо заповни «Заяву про застосування спрощеної системи оподаткування» на сплату єдиного податку. Її потрібно подати до закінчення місяця держреєстрації ФОПа (для 1 і 2 групи) або протягом 10 робочих днів (для 3 групи категорії «Неплатник ПДВ»).
  • Без вчасно поданих документів тебе автоматично зараховують до загальної системи оподаткування.
  • Після заповнення система направить на загальний огляд заяви. Перевір її на помилки.
  • Підпиши заяву за допомогою вже наявного власного електронного підпису й надсилай її.

Документи розглянуть за 24 години. Після цього на порталі електронних сервісів з’явиться витяг із Державного реєстру про те, що ти фізична особа-підприємець.

як дівчина планує день

Крок №4. Придбання книги обліку

Зазвичай книгу можна придбати безпосередньо у відділені Фіскальної служби твого міста. Її потрібно заповнити, пронумерувати сторінки й підписати. Про норми ведення читай у законі.

Крок №5. Подання книги обліку

Протягом 10 днів з моменту отримання витягу з Державного реєстру про ФОП, подай такі документи у відділення Фіскальної служби у твоєму місті:

  • книгу обліку й витрат разом із заявою про її реєстрацію;
  • заяву про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку (для того, щоб пересвідчитися в реєстрації на спрощену систему оподаткування).

Після цього їх потрібно буде забрати.

Зареєстрований ФОП має такі документи:

  • витяг з Єдиного державного реєстру;
  • витяг з реєстру платників єдиного податку;
  • витяг з реєстру платників ПДВ (для реєстрації 3 групи ФОП-платника ПДВ).

Крок №6. Відкриття рахунку в будь-якому банку

Для цього знадобляться:

  • документи, що підтверджують реєстрацію тебе як підприємця;
  • паспорт та ідентифікаційний код;
  • заява про відкриття рахунку;
  • електронний цифровий підпис.

Уважно стеж за поданням усіх декларацій і вчасно сплачуй податки. Це допоможе уникнути штрафів та несподіваних витрат уже на перших етапах твоєї власної справи. Хай щастить!

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

Реклама

comments powered by Disqus