Чому в Uber, Bolt і Uklon зростають ціни на проїзд?

kyiv

Коли 5 квітня в Києві обмежили проїзд на громадському транспорті, соцмережі закипіли через різкий стрибок цін на таксі: тарифи найпопулярніших сервісів доходили до 500 грн за 17 км.
Як виявилося, справа не в тому, що приватні перевізники вирішили скористатися ситуацією і нажитися на киянах. Уся проблема в алгоритмах, які встановлюють ціни на таксі. Пояснюємо, як це працює.

Що впливає на розцінки Uber, Uklon, Bolt:

  • Тариф, тобто ціна за кілометр, час у дорозі та початкова вартість під час посадки.
  • Темп росту динамічного коефіцієнту. Це означає, що якщо попит великий, а пропозиція менша – ціна збільшується.
  • Піковий розмір динамічного коефіцієнта. Цей показник визначає, наскільки сильно може піднятись ціна. Зазвичай його встановлюють на х3, а в періоди очікувано високого попиту збільшують до х4-х5.
  • Додаткові бонуси водіям. Щоб заохотити більше водіїв, компанії пропонують їм бонуси в години пік. Більше таксистів на дорогах означає, що ціна для пасажирів буде меншою. Однак ці бонуси – це додаткова витрата для компаній.

Реклама

Чому відбувся стрибок цін на таксі?

Екс-керівник сервісів Bolt в Україні Тарас Потічний пояснює це кількома причинами:

Затори. Враховуючи той факт, що сучасні сервіси тарифікують не лише кількість кілометрів, а й час у дорозі, це може спричинити відчутне збільшення ціни.

Дисбаланс між попитом і пропозицією. Усі «тимчасово безробітні» ринулися працювати в таксі, а кількість пасажирів скоротилася в рази.

Тут спрацював динамічний коефіцієнт – система, що має найбільший вплив на ціну, адже її основна задача – балансувати пасажирів та водіїв. Тож зранку діяли алгоритми, які малу кількість водіїв та велику кількість охочих дістатися на роботу перетворили у надто високу ціну.

Хайп у ЗМІ, в результаті якого всі, хто навіть не планував замовляти авто, зайшли у принаймні один з додатків, щоб прокласти маршрут до свого офісу і переконатись у неадекватності цін.

Тут важливо розуміти, що система сервісів оцінює не лише активні замовлення, а й кожен прорахунок маршруту та, з певними поправками, вважає їх кількістю потенційних поїздок. Тому всі ці «порожні» запити в додатках спровокували ще більше зростання цін.

Коли повернуться нормальні ціни на таксі?

Потічний запевняє, що баланс відновиться вже за декілька днів і збільшений попит в години пік буде не більшим, ніж зазвичай.

Хайп скоро спаде, перепустки дійдуть до більшої кількості киян і баланс відновиться.

Якщо ж період жорстких обмежень затягнеться, то ми спостерігатимемо те саме, що й минулого локдауну – мінімальні ціни майже цілодобово.

Сервіс онлайн-замовлення авто Uklon також відповів на наш запит і запевнив, що не піднімає і не регулює тарифи штучно або вручну.

Система ціноутворення в додатку автоматизована і залежить від попиту, кількості вільних машин та інших зовнішніх факторів, наприклад, погоди.

У непікові години Uklon прогнозує тарифи на звичному рівні.

Як впливає на ціни держава?

Держава також вирішила втрутитися: Антимонопольний комітет заявив, що буде розслідувати ситуацію зі службами таксі, запідозривши Uber, Bolt и Uklon у змові і в тому, що вони скористалися своїм монопольним становищем на ринку, щоб збільшити доходи в умовах карантину.

Однак пізніше в АМКУ повідомили, що не можуть впливати на формування цін на таксі, оскільки це не входить до компетенцій комітету, адже на ринку таксі переважає висока конкуренція.

В яких ще випадках ціни на таксі різко підвищуються?

Будь-яке пікове навантаження на транспортну систему впливає на тарифи: снігопади, затори, обмеження роботи громадського транспорту.

Зі збільшенням популярності онлайн сервісів таксі кількість водіїв-таксистів, що самостійно встановлюють ціну, за останні 5 років скоротилася майже до нуля: сучасний «таксист» може лише або погодитись з ціноутворенням, що пропонує йому сервіс, або ні.

Тож помилково вважати, що в усьому винні таксисти, що підняли ціни. Самі сервіси хоч і мають низку інструментів для регулювання ціноутворення, але значною мірою є заручниками цієї ситуації. Адже тисячі обурених тарифами клієнтів – не найбільш вигідне становище для компаній.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus