Чи вчить культури школа

school (1)

Дізнаємося, чи впливає шкільна освіта на творчий «бум» і як покращити те, що ми вже маємо

Деякі оглядачі називають нинішній стан українського мистецтва «новим відродженням»: арт-проекти отримують гранти, галереї та музеї відкривають безліч різнопланових виставок, музична сцена взагалі переживає помітний підйом. Проте, як ми знаємо, культурними не народжуються, а стають. А навчити цього дітей може… школа! Та чи пов’язані культура поведінки, естетичний смак, етичні норми й манери зі шкільною програмою сьогодні?

Щоб розібратись у темі, потрібно проаналізувати ухвалений Міністерством освіти і науки України актуальний навчальний план. Серед запропонованих дисциплін ми виокремили скромно вписані «Мистецтво» й «Художню культуру». «Метою вивчення мистецтва у школі є формування в учнів системи ключових, міжпредметних і предметних мистецьких компетентностей у процесі пізнання, інтерпретації, творення, оцінювання мистецтва», – так цілі навчального курсу формулюють його автори.

Для того, щоб довідатись, як ще учнів знайомлять із культурою, потрібно зайти на сайт МОН. Там ми знайшли переліки затверджених програм для 5-9 і 10-11 класів, у яких детально описано всі базові й вибіркові предмети. Ми виокремили ті дисципліни, що пов’язані з темою, і короткий список професій, де можуть знадобитися ці знання:

  • «Мистецтво», «Художня культура» – культуролог, мистецтвознавець, режисер, артист (від англ. art);
  • «Українська література», «Зарубіжна література» – вчитель і викладач, літературознавець, письменник, сценарист, критик;
  • «Історія» – вчитель і викладач, дослідник, аналітик, працівник музеїв, галерей, бібліотек;
  • «Іноземна мова» – перекладач, прес-секретар, комп’ютерний лінгвіст, менеджер зі зв’язків з громадськістю.

bus-school-school-bus-yellow-159658До речі, Міністерство освіти і науки також визначає цілу низку мов, що їх учні можуть вивчати в середній і старшій школі. Серед цікавих – гагаузька, болгарська та іврит. Також у добірці перелічено мови інших національних меншин України.

Слово надається учням

На жаль, міністерські звіти й заяви не завжди збігаються з реальністю, а будь-яка якісна освітня методика може втратити свою користь від неправильного її використання. Ми запитали восьмикласників Тернопільської спеціалізованої школи №7, що для них означає культура і чи дає школа уроки культури в спілкуванні та розумінні мистецтва.

Марічка Лебідь: «На мою думку, культура – це сукупність духовних цінностей. Найважливішим предметом, який навчає нас культури, є українська мова. Мова – це дух нації».

Назар Дем’янчик: «Культура – це духовні й матеріальні цінності, що створювалися людьми протягом століть і давно сформувались у нашому суспільстві. Уроків культури спілкування в нас немає, та ми їх беремо з бесід з учителями в позаурочний час».

Софія Єфремова: «У школі ми відвідуємо виставки й ходимо до театру. Перш за все, з нас виховують українців».

Помітно, що школярі уявляють культуру як щось дуже загальне, не виокремлюють її галузей і плутають із мистецтвом. Різні види візуальних творів і їх творців асоціюються в дітей з творчістю.

Для прикладу, розгляньмо типовий урок малювання в школі. Вчителі дають дітям тему для малюнка відповідно до навчального плану, пори року, свята чи власного настрою. Учні відразу набирають води до склянок, змішують акварелі чи гуаші і в кінці уроку здають педагогу свої витвори: на уроках малювання не вивчають робіт знакових класиків і перспективних митців сьогодення. Багато хто розповідає, що наша освіта позбавлена практики, однак у цьому випадку бракує теорії, яка могла б дати більше користі для загального розвитку дитини. Не всі діти навчаться малювати завдяки цій шкільній програмі, проте вони могли б набути базових знань з історії мистецтва. Школярам бракує відчуття культури, починаючи з побутових прикладів етики та естетики і закінчуючи таким історичним екскурсом.

school

Реклама

Як справи в школі?

Маємо запитання до читачів, яким уже виповнилося вісімнадцять: які у вас виникають асоціації, коли згадуєте уроки малювання, музики й трудового навчання? Аплікації на тему «Осінь», пап’є-маше, баян і трудовик. Дівчата пригадують, як до ночі з мамами в’язали шарфик «на завтра», а хлопці – порізані пальці від старих станків у шкільній майстерні. Це все пережитки минулого. Так, економічна ситуація в країні тісно пов’язує школу з радянським минулим, залишивши старе обладнання в тих самих не дуже приємних класах з нестачею потрібних матеріалів. Утім, це не знімає з учителів мистецьких дисциплін відповідальності за відсутність креативу на уроках.

Концертмейстерка школи мистецтв, музикантка, молода та амбіційна вчителька Христина Диган розповідає: «Навчати мистецьких дисциплін потрібно хоча б для загального розвитку. Необов’язково дитина повинна стати після цих уроків культурним діячем чи генієм, але це допоможе у формуванні повнішого уявлення про певні явища і розширить кругозір. Культура рухає народ. Ба більше, у ній серце народу. Закинемо його – станемо ні на що не спроможним стадом».

І все ж не забуваймо про те, що певні «осучаснення» навчальних планів таки сталися: нещодавно МОН представило оновлену добірку зарубіжної та української літератури для старшокласників. Тепер, окрім «Тигроловів» і таємничого Кафки, у рейтингу «Як здивувати учня 10-11 класу» з’явилися Жадан і Коельйо.

А як ще покращити викладання культури і мистецтва в школі вже зараз? Пропонуємо ідеї, які допомогли б у цьому. Щоб утілити деякі з них, потрібна воля Міністерства, інші ж цілком реально реалізувати самостійно.

Було б класно, якби

Ремонт та обладнання. Починати потрібно з фундаменту, а оскільки це штука будівельна, то й мова піде про ремонт. Не всі школи забезпечені всім потрібним обладнанням і не завжди воно є справним. Тут до гри можуть вступити старші – рідня та опікуни школярів. Те, що можна поремонтувати, слід поремонтувати. Те, що такій маніпуляції не піддасться, потрібно замінювати. До речі, незле було б зібрати спільнокошт і навідатись до старих знайомих: OLX, AliExpress чи Amazon!

school2Модернізація освітнього процесу. Після того, як школярів почнуть надихати майстерні, їхня працездатність помітно підвищиться. Але з чим ми стикаємось далі? Нові станки, привабливі приміщення з нормальною температурою повітря, однак ми й далі вирізаємо сніжинки з кольорового картону. Ні-ні-ні, так не годиться. Прогрес не стоїть на місці, на відміну від плану уроків трудового навчання. Чому б не внести до програми уроки, які навчали б основ графічного дизайну, конструювати електронні іграшки для дітей, виготовляти цікаві вироби з глини? До них можна додати кілька навчальних годин для лекцій з ековиховання. Було б класно, але тут без міністерства не обійтись.

Інновації. Для того, щоб повністю захопити увагу учнів і забезпечити цікавий та корисний курс, учителі можуть доповнювати освітній процес різними технологічними новинками. Окуляри віртуальної реальності для уроків праці, міді-контролери для музики, скайп-конференції з носіями для вивчення іноземних мов. Ми знайшли декілька крутих додатків і сайтів, що спеціалізуються на культурному й мистецькому розвитку дітей і які можна використовувати під час уроку хоч завтра!


  • Google Arts & Culture. Величезна добірка художніх творів, а також гра, яка перетворює селфі на портрети різних жанрів, що найбільш схожі на фото.
  • DailyArt. Додаток, який щодня готує короткий опис однієї картини з коментарями мистецтвознавиці Зузанни Станської.
  • Art Quiz. Програма з вдало ілюстрованим інтерфейсом і цікавими тестами на знання мистецьких об’єктів.
  • MoMA Art Lab. Додаток від Музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку. Віртуальна лабораторія, у якій діти можуть створювати власні «цифрові» шедеври на основі технік всесвітньовідомих митців.

Мінус на мінус – дає плюс!

Основним атрибутом правильного освітнього процесу є бажання здобути, проаналізувати й розділити свої знання і навички з іншими. Якщо учні та вчителі об’єднаються задля щирої мети покращити викладання уроків культурного й мистецького спрямування в школі, то результат не забариться. Власне, саме через відсутність командної роботи й колективного уявлення про користь цих знань мало хто сприймає серйозно підготовку до дисциплін цієї галузі.

Обговорення семикласниками віршів Маяковського й створення корабликів оригамі не дає користі учням, а лише лівим хуком відбиває бажання навчатись. У цьому й полягає найбільша проблема. Якщо вчасно не прищепити потребу в збереженні адекватної, якісної та потрібної культурної спадщини, то за 20 років ми будемо любити творців не за їхні твори, а за їхню активність у соціальних мережах.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus