«Бути правдивим, а не першим»: 4 тези про правду і фейк у новинах

bbc1

21-22 червня в Києві відбулася конференція за участю журналістів «ВВС» «Як зробити ваш контент оригінальним і надихаючим». Ми побували на лекції Джонатана Манро, голови відділу збору новин у британському «ВВС», і вибрали з неї 4 головні тези про те, як боротися з фейками.

Відповідальність за правду лежить на журналістах

Навесні 2016 року на вулицях Лондона з’явилися автобуси зі слоганом, який за короткий час став символом Брекзиту. Реклама на автобусах стверджувала: «За тиждень ми відправляємо 350 мільйонів фунтів до ЄС. Фінансуймо натомість нашу систему охорони здоров’я».

Автором цієї тези був тодішній мер Лондона та один з головних прихильників Брекзиту Борис Джонсон. Саме він закликав мешканців Сполученого Королівства проголосувати за вихід з Європейського Союзу і знову повернути контроль над коштами.

Журналісти «ВВС» проаналізували всі факти й дійшли висновку, що цифра 350 мільйонів фунтів не відповідає дійсності. Завдяки проведеним розрахункам вдалося з’ясувати, що насправді Британія відправляє до ЄС близько 276 мільйонів фунтів, а цифра 350 – результат, що виникає без урахування всіх знижок.

На сайті «BBC» в розділі «Reality Check» були зібрані всі дані щодо передачі британських коштів до ЄС. Журналісти провели власні підрахунки, презентували їх аудиторії і не закінчили матеріал жодними висновками, давши читачам можливість зробити їх самостійно.

bbc2Проте в цій ситуації журналісти виконали свій обов’язок: донесли до людей правдиву інформацію, розвіявши вірусний міф, що ширився не лише в медіа, але й в офлайн-просторі. Загроза полягає в тому, що початково поширена інформація завжди набуде більшого розголосу, ніж її подальше спростування. Саме тому так важливо перевіряти навіть наполовину правдиву інформацію і сприяти поширенню правди.

Реклама

Знайдіть можливість через фейк поширити правду

У 2018 році по інтернету розійшлося жахливе відео. На ньому африканські солдати страчували жінок з дітьми. У цей час між двома африканськими країнами, Камеруном і Малі, йшла війна. Обидві країни займалися активною пропагандою, показуючи світові брутальні вчинки, скоєні ворожими військами.

Після того як відео страти цивільного населення потрапило в інтернет, уряд Камеруну заявив, що воно фейкове.

Втім, «ВВС» вирішили провести власне розслідування. У форматі регулярних повідомлень у твіттері, які згодом були опубліковані окремим матеріалом, журналісти «BBC Africa» самотужки виявили, де, коли і хто скоїв убивства. Пору року визначали за деталями, як-от кут, під яким падає тінь військового, а локацію допомогли встановити фото із супутника. Особи військових були встановлені за тим, як їх називали у відео. Людину з таким іменем вдалося знайти у фейсбуці, а потім – і в реєстрі військових Камеруну.

Всі дані передали камерунському уряду, який відповів, що 7 військових, підозрюваних у скоєнні злочину, були взяті під варту.

bbc3Це розслідування – приклад унікальної журналістської роботи. За допомогою новітніх технологій через кілька місяців клопіткої праці вдалося віднайти істину через новину, яка спочатку вважалася фейковою. Через кожне повідомлення, що зазначається як неправдиве, потрібно знаходити способи донести правду.

Шукайте альтернативні джерела інформації

Які фактори потрібно враховувати, підбираючи джерело інформації? Перш за все необхідно звернути увагу на джерело. Так, наприклад, «ВВС» активно співпрацює з агенцією новин «Reuters». У цього ресурсу є свої джерела перевірки інформації, а саме медіа завоювало собі високу репутацію.

Однак для будь-якої сумнівної новини, яка здається хоч трішки неправдоподібною, потрібно шукати підтвердження в кількох різних джерелах. Золоте правило журналістики: не спішити щось публікувати.

Краще бути правдивим, ніж першим

Якщо всі медіа водночас активно публікують новину, це не означає, що вона правдива. Знайдіть джерело, якому ви точно довіряєте, перевірте офіційні пресслужби, зверніться до представників державних органів.

Якщо інтернетом шириться відео, де Обама називає Трампа «лайном», це вже привід навіть на інтуїтивному рівні сумніватися в його достовірності.

У «ВВС» діє принцип: якщо журналісти не змогли незалежно перевірити інформацію, вони завжди про це повідомляють. На початку статті в таких випадках вказано: «Інформацію подано згідно з джерелом N».

З аудиторією завжди потрібно бути чесними.

Фото: facebook.com/pg/sv7media

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus