Еволюція блогінгу

instagram (1) (1)

Розповідаємо, чому у твоїй стрічці новин так багато якісного контенту

Колись люди почали малювати на стінах, щоб залишити після себе слід. Трохи згодом вони завели онлайн-щоденники і назвали себе ескрибіціоністами (escribitionists). Минуло ще двадцять років, і ці люди стали називатися блогерами. Як це сталося?

The New York Times називає батьком-засновником блогів Джастіна Голла, який почав вести свій Justin’s Links from the Underground ще студентом у січні 1994 року. Проект дійсно дає зрозуміти, чим хлопець жив: понад п’ять тисяч дописів однаково відверто розповідають і про мандрівку до Японії, і про самогубство батька. Сам чоловік з іронією ставиться до свого статусу: «Коли я першим почав це робити, вони називали це персональною домашньою сторінкою. Потім називали мене одним з перших, хто мав веб-щоденник. Наразі я один з перших веб-блогерів».

blog1

Терміну «блог» передував «веблог» (від web – «павутина», log – «журнал»). Навесні 1999 року один з перших американських блогерів Пітер Мерголц жартома розділив це слово на we blog, тобто «ми пишемо веб-журнали». Відтоді наш лексикон поповнився назвою, без якої важко уявити 21 століття.

Разом із терміном змінювалися платформи, доступна кількість знаків, теми постів і способи розкручування блогів. Наприкінці вони ввірвались до соцмереж – бажання ставати популярним, отримувати подарунки й заробляти на рекламі стає дедалі масовішим.

Нова журналістика?

Деяких блогерів можна назвати громадянськими журналістами – людьми, які збирають, аналізують і поширюють інформацію, не маючи професійної журналістської підготовки. Інтернет подарував кожному можливість висловлювати свою думку і доступ до величезного потоку даних, тож декілька вчасних тез, які описують будь-яку подію, легко можуть замінити новинний сюжет або статтю. Свобода слова наразі перебуває на небаченому раніше рівні: такі «медіа» дуже важко контролювати.

На початку двохтисячних блогери почали впливати на формування громадської думки. У 2002 році вони вперше спровокували політичний скандал у США: тоді сенатор Трент Лотт заявив, що Америка стала б кращою країною, якби на президентських виборах 1948 року переміг Стром Термонд, який підтримував расову сегрегацію. Реакція інтернет-спільноти призвела до вимушеної відставки політика.

instaВ Україні в ті часи став популярним портал LiveJournal, або «Живой журнал». Його створили в Сан-Франциско, а згодом російська компанія SUP Media отримала ліцензію на підтримку всіх користувачів, що пишуть кирилицею. З появою Facebook і «ВКонтакте» LiveJournal почав активно втрачати юзерів – активними залишилися або віддані фани, або дуже популярні сторінки. Після початку війни на сході України користувачі зіткнулися з блокуванням акаунтів через їхню проукраїнську позицію. Ще одним популярним порталом нульових був Bigmir.net, де одним з розділів стали щоденники.

У 2006 році з’явився Twitter – соціальна мережа для публічного обміну короткими повідомленнями. Від самого початку твіти обмежили в обсязі: система не дозволяла публікувати дописи, які містили більш ніж 140 символів. Короткі повідомлення не лише привчали до лаконічності, а й сприяли швидкому поширенню інформації та організації масових акцій опору. Саме в цій соціальній мережі протестувальники координували свої дії під час Революції в Єгипті й Революції гідності. Згодом у Twitter збільшили дозволений обсяг повідомлень.

Реклама

Американська мрія нашого покоління

Блоги стали місцем, де люди знаходять однодумців. Одна людина може зібрати навколо себе величезну групу матусь немовлят, любителів риболовлі чи макіяжу, вірян чи атеїстів. Онлайн-щоденники переросли в лайфстайл-блоги, де публікують різноманітний мультимедійний контент стосовно свого буденного життя.

Наразі однією з найпопулярніших платформ для блогів є Instagram. Це пояснюється дедалі більшим розсіюванням нашої уваги й прихильністю радше до візуального контенту. Для того, щоб стати популярним блогером, треба докласти більше зусиль, ніж кілька років тому: люди слідкують за акаунтами з цікавими і якісними світлинами й текстами. Раніше ми розповідали історію Насті Карпчук – однієї з найпопулярніших блогерів Львова. Вона має 229 тисяч фоловерів і активно співпрацює з рекламодавцями.

photos (1) (1)Та є й інший бік медалі. Лісетт Калверо переїхала до Нью-Йорка з Маямі у 2013 році. Дівчині подобалося відчувати себе героїнею серіалу «Секс і місто», а для того, щоб стати популярною інстаграм-блогеркою, вона купувала купу дорогого одягу і щомісяця подорожувала. Лісетт зупинилася лише тоді, коли на її рахунку було боргів на 10 тисяч доларів. «Я жила в брехні», – говорить тепер Калверо.

Зробити світ кращим

Часи змінюються, а разом з ними й цінності. Дедалі частіше люди підходять до ведення блогів більш усвідомлено. Популярності набувають ресурси на зразок Medium, що створені для публікації масштабних і наповнених сенсом статей.

З іншого боку, дедалі більше блогерів-інфлюенсерів хочуть бути соціально відповідальними в очах своїх підписників. Вони поширюють інформацію про благодійні проекти, допомогу довкіллю чи здоровий спосіб життя.

Популярна блогерка Мадлен Дарія Алізадех колись жила в ідеальному для багатьох світі. Вона безкоштовно отримувала багато речей для реклами, її навіть запрошували на вечірки до Карла Лаґерфельда. Одного разу дівчина зрозуміла, що може ненавмисно рекламувати одяг, який шили діти, і продукти, виробництво яких шкодить навколишньому середовищу. Дівчина повністю змінила вектор розвитку свого блогу – наразі вона відстоює права жінок, підтримує бренди, які не шкодять природі, займається благодійністю і мандрує малорозвиненими країнами.

Блогерство здобуло дійсно величезний вплив на людей, але передбачити, що буде далі, справді важко. Можливо, ми станемо виставляти все своє життя напоказ, як героїня Емми Вотсон у фільмі «Сфера», або ж створимо надпопулярні блоги нового покоління. В усякому разі хочеться вірити, що ми рухаємось у правильному напрямку – якомога далі від самообману й копіювання, натомість ближче до відповідальності й цікавих і корисних постів.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus