Які зміни в освітньому процесі чекають на школярів та студентів у зв’язку з карантином? (оновлюється)

student 2020

Дистанційне навчання триває. Проте залишаються відкритими питання щодо проведення ЗНО, вступної кампанії та закінчення навчального року. Як воно має відбуватися, за яких умов школи йдуть на карантин та що буде з ЗНО 2021? Зібрали основні запити та відповіді на них у статті.

15 квітня МОН запустив єдиний інформаційний ресурс MON-COVID19. INFO, який містить ключову інформацію про зміни в роботі дитячих садків, шкіл, закладів ПТО, університетів та коледжів. Ми зібрали у статті основні запити. Дізнавайся відповіді на них, а також читай коментар Олега Шарова, генерального директора директорату вищої освіти і освіти дорослих про зміни, які чекають на студентів у зв’язку з карантином.

Де можна дізнатися основні зміни в освіті, впроваджені через карантин?

Усі зміни в освітньому процесі, що були впроваджені через карантин можна дізнатися на окремому інформаційному ресурсі. Інформація розсортована за категоріями для дитячих садків, шкіл, закладів ПТО, університетів та коледжів. Для швидкого пошуку можна також переходити на популярні запити за хештегами: #Вчителі, #Дистанційне навчання у школі, #ДПА, #ЗНО, #Вступна кампанія ЗВО 2020, #Вступ на бакалаврат та інше.

Реклама

Школи

Основні питання щодо ЗНО

Коли відбудеться ЗНО та розпочнеться вступна кампанія для абітурієнтів до ЗВО?

Міністерство освіти і науки затвердило оновлений графік проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2021 році. Основна сесія ЗНО-2021 відбудеться 21 травня – 15 червня, результати стануть відомі до 30 червня.

Додаткову сесію зовнішнього незалежного оцінювання заплановано на 29 червня до 16 липня. Результати додаткової сесії буде визначено і оголошено до 23 липня.

Під час тестування учні та інструктори будуть забезпечені захисними масками, а пункти проведення ЗНО – антисептиками.

2020-05-25 19.00.31

Які є рекомендації щодо проведення ЗНО,ЄВІ та ЄФВВ?

МОН оприлюднило на сайті рекомендації щодо проведення ЗНО, ЄВІ та ЄФВВ у період карантину через COVID-19.
Перед початком тестування в учасників та залучених осіб вимірюватимуть температуру та оцінюватимуть наявність респіраторних хвороб. До участі у тестуванні та виконанні службових обов’язків допускатимуться особи, у яких:

  • температура тіла становитиме не більше 37,2 С;
  • будуть відсутні ознаки респіраторних хвороб (кашель, нежить, біль у горлі, загальна слабкість);
  • буде одягнено маску або респіратор, які закриватимуть ніс та рот.

Місця для проведення ЗНО, ЄВІ та ЄФВВ мають відповідати таким вимогам:

  • дистанція між учасниками під час тестування – не менше 1,2 метри один від одного;
  • на вході до будівлі – місце для обробки рук антисептиком;
  • у санітарних кімнатах – рідке мило, антисептики та паперові рушники;
  • під час тестування, за сприятливої погоди, рекомендовано відкривати вікна при зачинених вхідних дверях;
  • до будівлі не допускатимуться супроводжуючі особи – крім тих, які супроводжуватимуть осіб з інвалідністю;
  • у місцях проведення тестування чергуватимуть медичні працівники;
  • на виході розміщуватимуться контейнери або урни з кришкою для використаних масок;
  • перед і після тестування аудиторії провітрюються не менше 30 хв;
  • після тестування поверхні, дверні ручки, столи, місця для сидіння очищуються та дезінфікуються.

Організатори тестування та іспитів повинні проінформувати учасників про:

  • ознаки респіраторних захворювань, які можуть бути підставою для недопущення до тестування та іспитів;
  • можливість участі у додаткових сесіях тестування для осіб, яких не допустять до тестування за станом здоров’я;
  • протиепідемічні заходи, яких необхідно дотримуватись під час тестування.

Пункти тестування будуть забезпечені антисептиками, дезінфікуючими засобами для прибирання, а кожен учасник отримає захисну маску. Респіратори можна використовувати протягом всього тестування, захисні маски необхідно змінювати кожні 3 години або якщо маска забруднилась чи стала вологою.

zno

Чому у зв’язку з коронавірусом ЗНО не замінять вступними іспитами у ЗВО?

Як наголосив заступник Міністра освіти і науки Єгор Стадний: «В умовах епідемії проведення ЗНО є набагато безпечнішим, ніж вступні іспити в університетах. Більшість учасників складають ЗНО за місцем проживання, тому їм не потрібно їхати в інше місто чи область. Натомість для складання вступних іспитів навпаки більшості вступників та їхнім батькам доведеться по кілька разів їздити в інші міста, що в рази збільшить кількість переміщень по країні. Водночас вступні іспити зазвичай збирають набагато більшу кількість людей в аудиторіях, ніж під час ЗНО».

Яким чином зможуть скласти ЗНО школярі, які контактували з хворими або інфікувалися?

Учасники, які контактували з хворими або самі інфікувались коронавірусом, зможуть скласти ЗНО під час додаткової сесії, коли одужають або вийдуть із самоізоляції. У разі, якщо через ізоляцію чи хворобу вони будуть змушені пропустити і додаткову сесію тестування, вони будуть звільнені від ЗНО за станом здоров’я. Таке правило діяло і раніше для людей з низкою захворювань. Для таких категорій абітурієнтів в умовах вступу до університетів передбачені окремі особливості та форми проведення вступних іспитів.

Як школярі зможуть скласти пробне ЗНО?

9 грудня на сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти буде оголошено вартість пробного тестування для одного учасника. Реєстрація на пробне ЗНО 2021 року триватиме з 5 по 19 січня. З огляду на епідеміологічні загрози кожний учасник/кожна учасниця зможе вибрати лише один предмет на пробному. Протягом 10-14 квітня можна буде внести свої відповіді до спеціального сервісу і отримати результат 16 квітня.

Яким чином відбудеться підсумкове оцінювання під час дистанційного навчання?

МОН вже опублікувало рекомендації щодо завершення навчального року та оцінювання. Так, в умовах використання технологій дистанційного навчання педради шкіл мають самостійно визначати особливості організації освітнього процесу і завершення навчального року.

Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.

Річне оцінювання виставляється з урахуванням результатів оцінювання за перший та другий семестри навчального року.

Яким чином МОН рекомендує проводити дистанційне навчання в школах?

Школа може організувати дистанційне навчання за допомогою поєднання:

  • онлайн-занять через Zoom, Skype, Instagram, Google Hangouts;
  • заздалегідь записаних відеоуроків від вчителя чи із зовнішніх освітніх ресурсів;
  • завдань для самостійної роботи з подальшою перевіркою;
  • безкоштовних вебсервісів та платформ, наприклад, Google Classroom, Moodle, Microsoft Teams;
  • перегляду телеуроків проєкту «Всеукраїнська школа онлайн» на українських телеканалах чи YouTube-каналі МОН. Розклад телеуроків – за посиланням.

Всеукраїнська школа онлайн

6 квітня стартував проєкт «Всеукраїнська школа онлайн» для того, щоб школярі могли навчатися на карантині, залишаючись удома. Він став можливим завдяки спільним зусиллям Офісу Президента України, Міністерства освіти і науки України, Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, громадської спілки «Освіторія», а також 40 небайдужих педагогів, що зголосилися стати вчителями для всієї країни.

З яких предметів транслювалися уроки?

Можна переглядати уроки з: української мови, української літератури, історії України, всесвітньої історії, англійської мови, фізики, алгебри, геометрії, географії, хімії та біології.

Де можна переглядати уроки?

Заняття для всіх класів можна буде переглянути на YouTube-каналі Міністерства освіти і науки.

Якими є результати проведення уроків онлайн у межах проєкту «Всеукраїнська школа онлайн»?

Впродовж трьох тижнів роботи Всеукраїнської школи онлайн було проведено понад 545 уроків, які лише на YouTube МОН подивилися понад 7,1 млн разів. Основні підсумки такі:

Найбільше переглядів на YouTube МОН мав список відтворення для 8 класу – 170 тис 299 переглядів. Найменше переглядів має список відтворення для 11 класу – лише 55,9 тис переглядів.

Уроки стають доступнішими. В них почали довантажувати субтитри. Наразі текстовий супровід мають вже 27 уроків і їхня кількість продовжить зростати.

Найпопулярнішими є руханки, які підірвали YouTube та TikTok та уроки з англійської мови. Хештег #руханка в ТікТок вже досяг охоплення у понад 35,3 млн осіб.

12 червня 2020 завершилося навчання у Всеукраїнській школі онлайн. Трансляція уроків для учнів 1-11 класів під час карантину тривала впродовж 10 тижнів на українських телеканалах та YouTube МОН, де зібрала понад 16 млн переглядів.
Над відео працювала команда з понад 200 людей. 167 педагогів та експертів, які були долучені до процесу створення уроків, отримали подяки від Міністерства освіти і науки.

Всі уроки Всеукраїнської школи онлайн будуть збережені на YouTube МОН. Вчителі зможуть використовувати ці відео для допомоги дітям, що пропустили навчання з поважних причин, у випадку чергових карантинів або у інших ситуаціях.

Коли учні зможуть повернутися за шкільні парти?

Все буде залежати від епідеміологічної ситуації. МОН працює над тим, щоб забезпечити безпечні та належні умови навчання у закладах освіти після виходу з карантину, – наголошує в. о. Міністра освіти і науки Любомира Мандзій.

Що передбачає коригувальне навчання?

Коригуюче навчання МОН рекомендувало проводити на початок 2020-2021 навчального року. Відразу ж після закінчення карантину на основі вивченого матеріалу вчитель з’ясовує, які прогалини існують у знаннях учнів. Для цього варто повести вхідне оцінювання для учнів 2-11 класів. Відповідно до цього, вчитель корегує свою педагогічну діяльність – обирає відповідні педагогічні стратегії та методи навчання, щоб ще раз повернутися до вивченого і задовольнити освітні потреби більшості учнів класу. Якщо є індивідуальні прогалини у вивченому матеріалі окремих учнів, учитель допомагає їм опанувати матеріал самостійно.

Чи буде проводитися загальнонаціональна перевірка знань, здобутих під час карантину?

Ні. МОН не планував і не проводитиме загальнонаціональну перевірку знань, здобутих під час карантину.

Університети

oleg

Якими будуть дати вступу на бакалавра?

Для вступників на основі ПЗСО реєстрація електронних кабінетів розпочнеться 1 серпня, прийом заяв та документів триватиме з 14 до 23 липня (для тих, хто вступає за результатами ЗНО), та до 16 липня для вступників, що складатимуть вступні іспити в закладі вищої освіти.
Творчі конкурси та вступні іспити на місця державного замовлення будуть проводитись з 1 до 13 липня. Надання рекомендацій для зарахування на бюджет відбуватиметься не пізніше 28 липня, а подача вступниками документів для зарахування – до 18 вечора 2 серпня.

Яким чином вступники зможуть подати документи?

Міністерство освіти і науки планує дати можливість випускника подавати документи для зарахування дистанційно: безпосередньо через електронний кабінет з використанням е-підпису.

Коли закінчиться навчальний рік у студентів невипускних курсів? Чи можуть керівники закладів продовжити навчання чи воно закінчиться, як і планувалося?

Рішення про зміни тривалості навчання та його можливе продовження влітку заклади освіти приймають самостійно.

Олег Шаров, генеральний директор директорату вищої освіти і освіти дорослих: «Ми припускаємо обидва варіанти. Навчання може бути завершено як і планувалося, а може бути продовжено. Хочу звернути увагу, що графік навчального процесу затверджують заклади вищої освіти самостійно. Необов’язково навчальний рік має розпочинатися 1 вересня і закінчуватися 30 червня. Бувають абсолютно різні варіанти дат».

Як дистанційно буде проведена сесія та атестація студентів у випадку карантину?

Екзаменаційні сесії мають відбутись відповідно до графіків та розкладів, затверджених закладами.

Міністерство освіти і науки розробило методичні рекомендації. закладам фахової передвищої та вищої освіти щодо проведення семестрового оцінювання студентів, а також захистів дипломних робіт і складання атестаційних іспитів.

Дистанційна комунікація учасників освітнього процесу може здійснюватися через засоби комунікації, вбудовані до системи управління навчанням (LMS), електронну пошту, месенджери (Viber, Telegram та інші), відеоконференції (MS Teams, ZOOM, Google Meet, Skype та інші), форуми, чати тощо. МОН радить використовувати єдиний інструмент комунікацій під час проведення оцінювання та атестації студентів.

Щодо проведення заліків МОН рекомендує викладачам ставити оцінки за підсумками поточної роботи студентів.

Передекзаменаційна консультація

Перед проведенням екзаменів має бути проведена консультація засобами аудіо або відеоконференцій за затвердженим розкладом. Під час її проведення рекомендується здійснити попередню перевірку технічних параметрів налаштування зв’язку зі студентами, усунути виявлені проблеми.

Якщо у студента відбудуться технічні збої або обірветься зв’язок, він має це зафіксувати: сфотографувати екран або зробити скрін на телефоні та відправити викладачеві як підтвердження. За цих обставин можливість та час перескладання екзамену визначається екзаменатором та деканатом в індивідуальному порядку.

«Закладам вищої освіти варто враховувати індивідуальні можливості студентів, створити їм максимально комфортні умови для складання екзамену. Сюди варто віднести питання щодо усного або письмового проведення екзамену», – наголосив заступник міністра освіти і науки України Єгор Стадний під час прямого ефіру МОН у Фейсбук.

Які питання і у якому форматі їх варто виносити на екзамен?

«Кожен викладач самостійно вирішує, які питання варто винести на іспит. При цьому потрібно досягти такого результату, щоб студенти не мали можливості списати або заготувати відповіді заздалегідь. Завдання мають бути побудовані таким чином, що студент витрачатиме багато часу на пошук відповіді», – додає заступник міністра освіти і науки України Єгор Стадний.

Щодо тестів МОН радить викладачам використовувати платформи, які автоматично мішають варіанти відповідей, щоб студенти не могли обмінюватися ними.

Якими мають бути часові рамки проведення іспитів?

Максимальна тривалість складання екзамену від моменту його початку здобувачем освіти має бути однаковою для всіх студентів. Якщо екзаменаційне завдання містить творчі питання, кейси, максимальна тривалість екзамену може бути збільшена.

Як відбуватиметься захист дипломних робіт?

Захисти дипломних робіт можуть відбуватись онлайн у синхронному режимі із забезпеченням надійної ідентифікації студентів. Заклади самостійно обирають форму та програмне забезпечення, яке вони будуть використовувати для цього процесу.

«Для економії часу МОН рекомендує студентам записати свій виступ захисту курсової на камеру, щоб комісія могла ознайомитися з ним заздалегідь, а потім вже ставити питання у вебінарському форматі», – говорить заступник міністра освіти і науки України Єгор Стадний.

Яким має бути докуметальне оформлення кваліфікаційних робіт?

Є два варіанти оформлення робіт: паперова копія та електронна. Якщо у закладі освіти запроваджено систему електронного документообігу, то замість паперового примірника кваліфікаційної роботи здобувач освіти може надіслати екзаменаційній комісії її електронний примірник, засвідчений кваліфікованим електронним цифровим підписом. Екзаменаційна комісія здійснює перевірку такого підпису.

Державну кваліфікаційну атестацію необхідно організовувати з дотримання протиепідемічних вимог.

У регіонах, у яких немає послаблення протиепідемічних заходів, організацію освітнього процесу необхідно здійснювати з використанням технологій дистанційного навчання.

Заступник міністра освіти і науки Єгор Стадний розповів про можливі три сценарії проведення практик: «Для випускових років МОН рекомендує перенести проведення практик на пізніший період. Якщо це випускові роки, спробувати переробити практичні завдання у розрахунковий вигляд. Якщо самі підприємства працюють і здобувачі освіти є повнолітніми, вони можуть проходити практику у штатному режимі».

Яким чином буде відбуватися захист дисертації?

«На сьогодні атестаційна колегія відновила свою діяльність. МОН отримало погодження від Міністерства економічного розвитку та Міністерства фінансів про порядок захисту дисертацій, де прописана можливість проведення дистанційного засідання спецради з присудження наукових ступенів», – розповів у прямому ефірі МОН у Фейсбук заступник міністра освіти і науки України Єгор Стадний.

Коли відбудуться випуски в закладах вищої та фахової передвищої освіти?

Випуски студентів мають відбутися своєчасно згідно з графіком, затвердженим закладами. Випуски студентів, які навчаються на контракті, можуть бути відтерміновані до повного виконання зобов’язань усіма сторонами договору. На медичних спеціальностях випуски повинні відбутись із урахуванням рішення МОЗ щодо проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту.

МОН не рекомендує жодних конкретних платформ для дистанційного навчання. Чи можуть вони бути запроваджені?

Олег Шаров: «Цього точно не варто робити. Платформ багато, вони швидко розвиваються і змінюються. Заклади вищої освіти, які мають необхідний рівень автономії, можуть самостійно їх використовувати. Є заклади, які використовують масові платформи, комерційні платформи, а є заклади, які створюють власні платформи. Усі варіанти є можливими».

Чи скасують єдиний вступний іспит (ЄВІ) з іноземної мови для вступу на магістратуру у зв’язку з карантином?

Ні, єдиний вступний іспит з іноземної мови для вступу на магістратуру скасований не буде.

Яким чином буде відбуватися перехресний вступ до магістратури?

У грудні 2019 року скасували обов’язковість додаткових випробувань під час перехресного вступу до магістратури. Заклади вищої освіти мають право самостійно встановлювати такі випробування, але вони мають проводитись у загальні строки проведення вступної кампанії на магістратуру.

Студенти скаржаться, що із запровадженням дистанційного навчання задають дедалі більше і більше завдань. Чому так відбувається? І чи можливо зменшити навантаження?

Олег Шаров: «Відповідно до наших досліджень буває по-різному. Кожен університет намагається дати студентам велику кількість завдань, але так було і до пандемії. Цей обсяг можна виконати. Сказати, що через карантин у студентів навантаження більше, як на мене, некоректно».

Яким буде 2020/2021 рік в університетах, чи можуть вводитися певні санітарні обмеження чи студенти продовжуватимуть працювати дистанційно?

Олег Шаров: «Це питання вирішує уряд у межах запровадження тих чи інших карантинних заходів, їх посилення чи послаблення».

Які висновки можна зробити щодо проведення дистанційного навчання у ЗВО?

Олег Шаров: «Я можу зробити висновок, що переважна більшість закладів вищої освіти ефективно перейшли на дистанційне навчання. У когось виходить краще, у когось гірше. Як правило це залежить від самих викладачів, а не від університетів. Я переконаний, що вчені ради після завершення карантинних обмежень цей досвід уважно вивчать та узагальнять. Ніхто не буває досконалим, усі мають право вдосконалюватися».

Освіта не буде такою, як раніше? Що зміниться? Якими можуть бути наслідки пандемії?

Всесвітній економічний форум називає 4 головні зміни, що чекають на освіту після карантину.

Перша зміна. Освіта стане глобальною

Пандемія COVID-19 допомогла нам зрозуміти, наскільки ми глобально взаємопов’язані – більше не існує такого поняття, як окремі проблеми та дії. Успішним людям у найближчі десятиліття потрібно буде зрозуміти цей взаємозв’язок і навчитися працювати в глобальному масштабі.

Друга зміна. Зміниться роль вихователя

Поняття вихователя, що доносить знання своїм учням, вже не підходить для цілей освіти 21 століття. Оскільки студенти зможуть отримати доступ до знань і навіть навчитися технологічним навичкам за допомогою декількох клацань на своїх телефонах, планшетах та комп’ютерах. Нам доведеться переосмислити роль викладача в класі та лекційних аудиторіях. Роль освітян буде направлена на розвиток молоді як членів суспільства.

Третя зміна. Навчання життєвим навичкам, необхідним для майбутнього

У мінливому глобальному середовищі молодим людям потрібно навчитися стійкості та адаптивності. Саме ці навички виявилися важливими для ефективного орієнтування під час пандемії. Заглядаючи у майбутнє, одні з найважливіших навичок, які прагнуть шукати роботодавці, – це творчість, спілкування та співпраця, емпатія та емоційний інтелект; а також вміння працювати попри демографічні відмінності, щоб зробити роботу в команді більш ефективною.

Четверта зміна. Використання технологій у навчальному процесі

Пандемія COVID-19 призвела до того, що навчальні заклади у всьому світі змушені раптово використовувати всі доступні технологічні засоби для дистанційного навчання студентів. Педагоги в усьому світі зможуть тепер по-іншому використовувати технології, що зробити освіту більш доступною. Це нові режими навчання, які раніше значною мірою не використовувались, особливо в дитячому садку.

Олег Шаров: «Якщо зміниться світ, то, очевидно, зміниться й освіта. Проте дистанційні платформи і так з’являються, поступово стає дедалі більше можливостей для онлайн-навчання. Можливо, пандемія дає певне прискорення цьому процесу, але все розвивається і так».

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus