«Всесвітні студії»: звідки береться успіх

uni

Як програма навчання за кордоном дає сили й натхнення змінювати Україну на краще

Здобути освіту за кордоном цілком реально, особливо якщо це твоя мрія і ти цілеспрямовано йдеш до мети. Наразі Україна гостро потребує не просто романтиків реформ, а професіоналів, здатних покращувати життя держави, – чудовий час набиратися іноземного досвіду й застосовувати його вдома. Розповідаємо історії випускників «Всесвітніх студій» – приклад реалізації саме такої стратегії розвитку українського суспільства.

Що таке «Всесвітні студії»?

Стипендійна програма «Всесвітні студії» (World Wide Studies, WWS) від Фонду Віктора Пінчука дає можливість здобути магістерський ступінь за кордоном. Пріоритетними є аграрні науки, екологія та охорона довкілля, публічне право, державне управління, альтернативна енергетика та аерокосмічна інженерія. Неодмінна умова участі в програмі, крім академічної успішності та проходження відбіркових етапів, – по закінченні навчання повернутися в Україну, щоб змінювати її на краще.

Історії наших героїв показують, що потрапити на програму можна й не за пріоритетним напрямом і навіть не з першої спроби, але це завжди дорога до кращої версії себе.

Анна Даниляк

annaМісце роботи: NGO Ecoaction (центр екологічних ініціатив «Екодія»). Sustainable Rural Development Campaign, National Coordinator
Університет і спеціальність: Лундський університет, Environmental Studies and Sustainability
Університет в Україні: КНУ імені Тараса Шевченка, географічний факультет
Рік участі: 2010

Я потрапила на перший набір «Всесвітніх студій» у 2010 році. Планувала продовжити навчання за програмою сталого розвитку й довкілля в Лундському університеті у Швеції, шукала можливості забезпечити омріяну освіту – і вирішила податися на програму.

Їхала з упевненістю, що складно не буде, адже в Україні я навчалася на природничій спеціальності. Але ці сподівання абсолютно не виправдалися, чому дуже радію: я зрозуміла, скільки мала знань і досвіду насправді. Навчання було виходом із зони комфорту, цікавим і складним, воно змінювало моє розуміння світу.

Мені не хотілося залишати університет, бо я звикла до нього й полюбила людей, що були поруч, – серце від того розривалося. Але при цьому хотілося повернутися додому, я вже мала плани щодо роботи.

Роботодавці, особливо якщо самі мали досвід навчання за кордоном, розуміють важливість мого диплома, тому я змогла працювати саме там, де хочеться, а не там, де доводиться. Тепер багато моїх колег мають досвід навчання за кордоном. «Екодія» – це позитивний приклад команди однодумців, які повернулися в Україну, щоб щось змінювати. Саме в Лунді я зрозуміла важливість соціальної трансформації, активності людей та участі в подоланні екологічної кризи, а тепер працюю з громадами в сільській місцевості, і саме ці питання є моєю роботою.

Леся Василенко

lesiaМісце роботи: ГО «Юридична сотня», засновниця та керівник
Університет і спеціальність: Університетський коледж Лондона, LLM
Університет в Україні: КНУ імені Тараса Шевченка, ІМВ
Рік участі: 2010

Провівши більшу частину шкільних років за кордоном, я мала чітке розуміння відмінностей між вітчизняними та іноземними підходами до освіти. Переваги й недоліки є і там, і тут, власне тому я й вирішила після закінчення магістратури в Києві доповнити знання ще й іноземним дипломом.

Їхати треба, чітко знаючи, чого саме хочеш досягти, обирати варто не лише програму, а й викладацький склад. Моєю метою було здобути диплом LLM з міжнародного екологічного права й прав людини – тем, над якими я вже працювала. Моїми викладачами були урядові представники в Європейському парламенті, адвокати ЄСПЛ, судді – люди, з якими надалі можна вибудовувати професійні стосунки.

Студенти Університетського коледжу Лондона – теж непересічні особистості. Якщо в нас прийнято на такі програми їхати відразу по завершенні університету, то в більшості країн світу студентами поглибленої магістерської програми стають, уже набувши певних практичних знань. Це було колосальним розширенням горизонтів, я змогла дізнатися про досвід інших країн, який в Україні часто вивчають уже в пережованому вигляді, без можливості почути з перших вуст про різні підходи до проблем.

Я обирала UCL не тільки через високі академічні рейтинги: університет розміщується в Лондоні, що дає можливість долучатися до маси цікавих практичних тренінгів і заходів. За рік навчання я мала змогу пройти два стажування: одне – в топовій юридичній фірмі, друге – в громадській організації.

Основні відмінності навчання за кордоном полягають в акценті на самостійну роботу і власну відповідальність за опрацювання матеріалу. Ставлять завдання, які вимагають не лише вивчення теорії, але й аналізу практичних кейсів. Наші викладачі направляли нас до правильних джерел, привчали мислити критично, заохочували до пошуку різних варіантів вирішення ситуації, до запитань і власного аналізу. За рік такого навчання покращуються аналітичні здібності, ти можеш креативніше підходити до пошуку рішень не тільки в професійних питаннях, а й у повсякденному житті.

Я переконана, що досвід року навчання в UCL сприяв мені в створенні організації, яку я сьогодні очолюю та розвиваю. Без набутих знань і навичок, імовірно, волонтерська діяльність, яку я розпочала у 2014 році, залишилась би на рівні безсистемного, точкового волонтерства. Натомість уже третій рік поспіль я утримую команду з 14 осіб, які надають правову допомогу, готують інформаційні матеріали, розробляють аналітичні звіти й проекти законів задля соціального захисту й підтримки військовослужбовців та ветеранів. Розгалужена база контактів і довіра з боку влади дають змогу працювати над державними стратегіями й цільовими програмами, деякі з яких уже стали частиною національного законодавства, пройшовши погодження Кабінету Міністрів та Верховної Ради.

Ольга Долініна

olgaМісце роботи: Education Officer, UNICEF
Університет і спеціальність: Лондонський університет Метрополітен, Sport Management
Університет в Україні: Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, психологія і соціологія
Рік участі: 2010

Спортивний менеджмент не є пріоритетним для «Всесвітніх студій», але я ризикнула, і мені пощастило переконати, як це важливо. Хотілося побачити досвід організації великих спортивних заходів, щоб повернутися в Україну й адаптувати цю модель до нашого контексту, використати її для поліпшення нашого міжнародного іміджу під час Євро 2012. Лондон, де готувалися до Літніх Олімпійських ігор 2012, був найкращим варіантом.

Крім навчання в університеті, я проходила інтернатуру в Британській олімпійській асоціації та футбольному клубі «Фулгем». В Україні я працювала на Євро-2012 і в хокейному клубі «Донбас» (Донецьк). Наразі я в UNICEF, і моя робота частково пов’язана зі спортом.

Порівнювати українську й закордонну освіту дуже складно, це різні підходи й методи. Українській не вистачає акценту на командну роботу, аналітичне мислення. В Англії дуже важливо, як ти сприймаєш інформацію, чи вмієш вибрати головне, аналізувати. Весь навчальний процес побудований на кооперації та комунікації в команді.

Освіта – це тільки поштовх, своєрідна вудочка. Усе залежить тільки від того, яку саме рибу ти ловитимеш і в якому озері. Просто ходити в університет недостатньо, тому я постійно шукала якісь стажування та інтернатуру. Ці пункти в резюме справляють враження на роботодавців: вони розуміють, наскільки цінним є цей досвід.

Спортивний менеджмент – це той самий проектний менеджмент, знання можна перенести на будь-який напрям. У UNICEF я координую освітні програми: ми підтримуємо Міністерство освіти і науки в процесі реформування освіти за проектом «Нова українська школа», один з напрямків нашої співпраці з МОН – проект «Спорт заради сталого розвитку». Ми прагнемо приносити цінності в повсякденне життя дітей, зокрема й тих, які постраждали через конфлікт на Сході: розповідаємо про світобудівництво, медіацію, вчимо жити разом і працювати в команді, а спорт використовуємо ще й заради розвитку життєвих навичок.

Аліна Свідерська

alinaМісце роботи: President, Cambridge Society of Ukraine; Partner, AICE Hydro AS; Co-Founder, Professional Government Association
Університет і спеціальність: Кембриджський університет, LLM
Університет в Україні: Національний університет «Києво-Могилянська академія», право
Рік участі: 2011

Я мріяла про вступ до Кембриджу ще з другого курсу, а у WWS є домовленість із цим університетом – він покриває 40% вартості навчання стипендіата програми.

Серед особливостей навчання в Кембриджі – великий акцент на самостійність, але при цьому тобі створюють належні умови: можеш піти в бібліотеку, поспілкуватися з людьми зі своєї сфери, зайти в науковий центр, лабораторію. Ніхто не примушує ходити на лекції, але іспити ти повинен скласти, а це дуже нелегко. А ще ти самостійно обираєш собі предмети: перший місяць навчання нам давався для того, щоб ми ходили на всі лекції й обирали ті, які найбільше сподобалися. При цьому викладачі змагалися за студентів.

У Кембриджі вражає рівень підготовки інших студентів. Було несподівано й трохи дивно приїхати з України, де отримуєш стипендію, маєш червоний диплом і вважаєш себе таким крутим, а там люди значно крутіші: знають десять мов, майстри спорту, подорожували по всьому світу, і це класно, бо є куди зростати.

Кембридж дає якість аналізу, тут дуже високо цінують власну думку студента: вона є важливою під час написання дипломних робіт і дисертацій. Мені сподобалася, що після перших двох місяців ти можеш самостійно обрати дисципліни для вивчення. Але все ж головне, що ти отримуєш від навчання в такому університеті, – це оточення. Ти зустрічаєш друзів звідусіль, у яких постійно чомусь вчишся.

Також навчання в Кембриджі дуже пристосоване до життя, наприклад, на лекції приходили люди з лондонських юридичних фірм і розповідали, як теорія використовується на практиці. На іспитах фактично всі завдання були реальними прикладами.

Після Кембриджу я стала більш самостійною й навчилася аналізувати, порівняла рівні життя і знаю, що можна покращити в нас. Звісно, диплом Кембриджу не є запорукою безумовного успіху, але це точно фундамент, який дає перевагу: роботодавців у всякому разі зацікавлює, вони розуміють, що в тебе є багаж знань, але однаково ставлять запитання про знання й навички.

Це не означає, що випускник Кембриджу набагато кращий за випускника українського ВНЗ: просто в Кембриджі можна здобути ні з чим не зрівнянний життєвий і професійний досвід.

Тарас Іванишин

tarasМісце роботи: Ukrainian Corporate Governance Academy
Університет і спеціальність: Амстердамський вільний університет, LLM Law, Markets and Behaviour
Університет в Україні: Національний університет «Києво-Могилянська академія», право
Рік участі: 2016

Після 5 років на юридичному факультеті мені було недостатньо знань у галузі, де я хотів працювати, – корпоративному управлінні, що межує між юриcпруденцією, цінними паперами, фінансами й менеджментом, тому я вирішив вступати за кордон. Про «Всесвітні студії» мені розповів стипендіат «Завтра.UA». На жаль, з першого разу пройти конкурс я не зміг, тому ще рік попрацював, спробував удруге – і в мене вийшло.

Я провів дослідження університетів, де хотів навчатися, і саме в Амстердамському та в Амстердамському вільному університеті знайшов юридичну програму, яка повністю відповідала моєму роду занять, з дисциплінами, непритаманними юристові: поведінкова економіка, фінанси, психологія.

Освіченим чи неосвіченим можна бути і в Україні, і за кордоном: це залежить від людини. Але навчання за кордоном дуже розширює кругозір, підвищує комунікативні навички. Навчання в Нідерландах націлене на результат, інтенсивне, вимагає зосередженості й сміливості, у процесі вивчаєш багато нових для себе дисциплін.

Сучасний юрист повинен бути «T-shaped», тобто, крім володіння глибоким знанням цивільного, корпоративного та фінансового права, орієнтуватися в цінних паперах, корпоративних фінансах, економіці. В Україні юридична освіта все ще націлена лише на вузьку експертизу в юриспруденції.

Учасники програми рідко їдуть з України, не маючи тут роботодавців, які чекають на їхнє повернення. «Всесвітні студії» вимагають дисципліни й самовизначення на 5-7 років наперед. Випускник WWS уже чогось досяг: як мінімум, здобув освіту й знайшов спосіб її профінансувати, а значить, людина готова за себе відповісти. Якщо випускник «Студій» шукає роботу, він має чудову можливість нетворкінгу, при цьому знає англійську мову, відкритий, з розвиненими комунікативними навичками.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus