Українська Академія Лідерства: цього не навчать у школі

друзі

Якщо тобі подобається ідея gap year – стрибай від щастя, вона докотилася до нас. В українських підлітків є можливість не вступати до університету відразу після школи і використати 10 місяців, щоб віднайти у собі лідера, поволонтерити, заглибитися у філософію Платона і зустрітися зі Святославом Вакарчуком. Знайомся – Українська Академія Лідерства, програма для випускників середніх шкіл, яка дозволить це реалізувати.


Що таке УАЛ?

Це 10-місячна програма особистісного та суспільного розвитку для випускників середніх шкіл, що базується на трьох елементах: фізичному, емоційному й інтелектуальному. Навчання, проживання та харчування в Академії безкоштовне, учасники покривають лише вступний внесок у розмірі 2 000 гривень.

Наразі діє 5 осередків: у Києві, Миколаєві, Львові, Полтаві та Харкові. У кожному з них може навчатися лише 5% студентів із цієї області. Інші 95% прибувають з усіх куточків України: якщо це львівська Академія, то в ній навчаються і харків’яни, і одесити, і кияни.

В Академії мріють якомога ширше розвинути мережу та мати по центру в кожній області до 2021 року. Тому якщо минулого року рекрутингова кампанія (розпочинається в березні, закінчується у квітні) охопила 183 школи, зараз збираються відвідати 450 шкіл в усіх областях України.


Як створили Академію?

УАЛ діє за ізраїльською концепцією, що функціонує більше 20 років. Утілити програму в Україні вирішили після Революції Гідності, коли стало зрозуміло, що покоління людей, які могли б взяти відповідальність за державу, не народиться: його потрібно виховати. Створили УАЛ за підтримки інвестиційного фонду WNISEF, що діє в Україні вже більше 20 років.


Які складові навчальної програми?

Інтелектуальна складова. Студенти працюють з першоджерелами, читають Платона, Сократа, Декарта. Також багато уваги приділяється фінансовому менеджменту та математиці (за допомогою точних наук формується критичне мислення). Після цього нашаровують соціологію, політику, історію тощо.

Фізична складова. Фізичний розвиток охоплює кілька напрямків, зокрема легку атлетику. У кінці навчального року кожен студент повинен пробігти півмарафон. Також існує фізично-емоційна складова (йога, бойові мистецтва та бальні танці). У такий спосіб виховується вміння працювати з партнером. «Досвід попереднього року показав: якщо хочете, щоб студенти прокинулися зранку й вчасно прийшли на навчання – поставте на 7:30 бальні танці. І хлопці, і дівчата, які б вони не були серйозні, які б книги не читали, чим би не цікавилися – усі встають і приходять», – розповідає СЕО Української академії лідерства Роман Тичківський.

Емоційна складова. До неї належать мандрівки країною, поїздки за кордон (до Ізраїлю, країн Європейського союзу), а також волонтерство. У рамках навчальної програми щотижня передбачено 8 годин, які студент повинен присвятити волонтерській роботі: у будинках для людей похилого віку, притулках для безхатченків, центрах реабілітації воїнів АТО. За словами студентів, допомога може бути різною, наприклад, наліпити вареників солдатам на передовій.


Програму змінюють щороку?

Програма не є усталеною та змінюється відповідно до викликів суспільства. Кістяк завжди залишається: фізичний, емоційний, інтелектуальний розвиток. Однак тематики різні. Так, цьогорічна програма УАЛ на 70% відрізняється від попередньої.


Як багато часу у студентів займає навчання?

Студенти щодня прокидаються о 6:30, завершують день о 22:00, а потім ще працюють над власними проектами чи займаються саморозвитком. Щомісяця в них є нагода поїхати додому на 4 дні. Утім, такий темп навчання не надто підходить для тих, хто планує вступати до ВНЗ після закінчення Академії: студенти кажуть, що в них банально не вистачає часу на підготовку до ЗНО. Також треба мати на увазі, що УАЛ не видає дипломи чи сертифікати.


Хто викладає в Академії?

УАЛ позиціонує себе як центр неформальної освіти та залучає до програми викладачів з українських ВНЗ: Києво-Могилянської академії, УКУ, Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна тощо.

Для викладачів стає певним викликом побудова навчання не за методичкою. Студенти ж не бояться, що їх насварять за особисту думку чи поставлять поганий бал (система оцінок у Академії відсутня). Тому вони ставлять будь-які запитання, випробовують викладача та готові з ним дискутувати. Більше того, після перших двох занять з новим педагогом студенти дають фідбек щодо нього і в Академії вирішують, чи продовжувати з ним співпрацю.

Студентів також підтримують ментори, ініціативна група й офіс у Києві.


Хто такі ментори?

Це 4-5 осіб, які живуть зі студентами на кампусі, щодня з ними спілкуються та полегшують навчальний процес. А саме – молоді люди від 23 до 28 років, які встигли спробувати себе в різних сферах: від докторату з історії до роботи в медіа.

Кожен з менторів працює за певним напрямком, наприклад, комунікація чи волонтерство. Відповідно, існують Міністерства, членами яких є студенти: для того, щоб потрапити в те чи інше Міністерство, необхідно подати резюме. Ментори працюють з обраними студентами, делегують їм частину обов’язків, навчають і моніторять виконання поставлених завдань.


Що таке ініціативна група?

Це авторитетні люди, яким запропонували посприяти формуванню Академії. Серед них – музикант Святослав Вакарчук, отець Андрій Зелінський, президент УКУ Борис Ґудзяк. Коли розпочалася серія обговорень, Роман Тичківський особисто зустрівся зі Святославом Вакарчуком: «Це був досить тремтливий момент, адже для мене Вакарчук був і залишається авторитетом. Цікаво, що розмова, яка мала тривати 15-20 хвилин, зрештою зайняла більше 2 годин. І коли Святослав сказав «так, я з вами», стало зрозуміло – якщо погодився він, буде легше запросити інших».

Члени групи спілкуються зі студентами та надихають їх, підтримують Академію соціальними контактами, логістикою, інтелектуальним багажем. Наприклад, Борис Ґудзяк допомагає розвивати культурний центр Анни Ярославни на околиці Парижу, архітектор Віктор Зотов бере участь у пошуку й прийнятті рішень з планування інфраструктури Академії. Військовий капелан Андрій Зелінський не лише викладає основи політики – за словами самих студентів, він є для них гарним другом і може місяць прожити на фронті, а повернувшись, довго розповідати повчальні історії з передової.


Ми вже згадували про студентські проекти. То що це?

Студентам надаються базові інструменти, щоб втілити ту чи іншу ідею протягом навчального року. За словами Оксани Алієвої, директора з комунікацій УАЛ, на нещодавньому обговоренні результатів з’ясувалося: за 5 місяців потенційних проектів назбиралося так багато, що їх доводиться пріоритизувати. На жаль, утілити всі ідеї фізично не вдається.

Так, щодругого місяця проходять проекти національного масштабу. Напркилад, УАЛ взяла участь у фестивалі вертепів у Харкові, першій масштабній події за часів незалежної України, яка присвячена різдвяним традиціям. До міста приїхало 240 студентів і менторів і протягом двох днів колядували фактично всюди: у метро, на вулиці, у переходах. Після цього вони поїхали далі на Схід, відвідали Лиман, Краматорськ, Миколаївку, позиції військових. За 2 дні Академія встигла охопити більше 50 локацій і організатори вирішили, що подія стане щорічною традицією для Харкова.


Як потрапити на навчання до Української Академії Лідерства?

Перед випускниками як у містах, так і в селах проводять презентацію – це вже частина відбору, адже тоді звертають увагу на запитання учнів, їхню активність. Причому організовують такі заходи самі студенти Академії.

Діалог продовжують з найбільш зацікавленими: для них моделюють якусь ситуацію, після чого запитують, як кандидати відреагували б, опинившись у ній. Раніше також пропонували написати есе на тему «Три досягнення, якими я пишаюся» та «Моя мрія».

Під час відбору присутні елементи фізичної праці, щоб побачити, наскільки охоче підліток береться за добру справу: пофарбувати паркан або викорчувати непотрібні кущі в рідному селі. Також кандидатам пропонують пройти психологічний тест, а на останньому етапі відбору проголосувати один за одного. Потрібно вказати, з ким ти хотів би навчатися протягом наступного року, а з ким ні (аргументувавши чому).

Ще один критерій – англійська. Хоча студенти потрапляють із різним рівнем знань, цьогоріч на мові будуть більше акцентувати. А от атестат не має великого значення. Найважливіше – відповідність системи цінностей кандидата цінностям Академії: «Будь вільним! Будь справжнім! Будь другом! Будь мудрим! Будь творчим! Будь! Бо ми – Україна!»

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus