Реформа стипендіальної системи: #зрада чи #перемога

Питання стипендій останніми тижнями найактуальніше в студентських колах. Коли та як зміниться система стипендіального забезпечення? Яким буде розмір соціальних та академічних стипендій та хто їх отримуватиме? Відповідаємо на усі запитання та спробуємо розібратися, що з того, що з’являється у ЗМІ та фейсбук-просторі, є правдою, а що – невірною інтерпретацією.

Як усе починалося

На початку серпня з’явилася інформація про те, що Мінфін пропонує позбавити стипендій майже всіх студентів. Згодом влада запропонувала скасувати держзамовлення для магістрів. Я одразу ж заявив, що реакція студентів не змусить себе довго чекати. Адже навіть якщо погодитись, що система стипендіального забезпечення потребує реформування, це точно не повинно призвести до зменшення обсягу видатків на вищу освіту. А зміни повинні узгодити зі студентськими об’єднаннями.

Тоді ж за ініціативи правління Української асоціації студентського самоврядування (далі – УАСС) було організоване широке обговорення можливої реформи стипендіального забезпечення. Паралельно з чим розпочалась спланована інформкампанія по «демонізації» студентів і представників студентських організацій.

Реклама

Результати обговорення

У той день у НПУ ім. М. П. Драгоманова зібралось понад півсотні студентських лідерів, які репрезентували більш ніж половину регіонів України. Були представники Комітету з питань науки і освіти ВРУ, Громадської ради при Міністерстві освіти і науки та самого Міністерства. А ось представників Мінфіну не було, хоча ми їх запрошували, і я особисто був з ними на зв’язку весь тиждень перед обговоренням.

Позиція усіх сторін тодішнього обговорення – структурно змінити стипендіальну систему, але при цьому не зменшувати обсяг видатків на стипендії. Ми також презентували одне з бачень зміни системи нарахування стипендій. Учасники погодились, що цю концепцію можна взяти за основу. Було приємно розуміти, що представники МОНу і Комітету підтримують студентів, а студенти, у свою чергу, розуміють, що теперішня стипендіальна система застаріла і потребує реформування. Та все тільки починалося…

Про тортик

Як виявилось пізніше, Мінфін вирішив провести своє обговорення: з блекджеком і… ну ви зрозуміли. Тільки от чомусь оприлюднили анонс про це менш ніж за добу (!) до заходу, і запросили тільки тих, хто виступає за значне зменшення стипендій. Представників профільного комітету ВРУ та УАСС не було. Ну а на самому заході заступник міністра фінансів Сергій Марченко отримав торт в обличчя від студентських (а чи справді студентських?) активістів. І пішло-поїхало.

Я достеменно не знаю, чия була ініціатива з тортиком, але те, що вона значно допомогла Мінфіну в їхній боротьбі за зменшення стипендій на інформаційному фронті, – беззаперечний факт. Тільки лінивий з числа прибічників скасування стипендій не маніпулював цією ситуацією і не позиціонував студентів як монстрів, які будь-якою ціною хочуть зберегти теперішню стипендіальну систему і готові «вмазати» тортами в обличчя усіх чиновників цієї країни.

Насправді ж, у той момент ситуація була майже катастрофічною, і стипендіальний фонд дійсно могли значно скоротити. Тоді ми почали стукати в усі двері та формувати коаліцію студентських організацій, які могли б протистояти радикальному скороченню стипендій.

Про шоколадку та перемовини з Мінфіном

2 вересня Мінфін організовує ще одну зустріч зі студентами, але мені повідомляють, що на неї не пустять, бо «місць немає». Мій пост про #зраду на «Фейсбуці» максимально поширюють, через декілька годин телефонує представник Міністерства, вибачається за проблеми в комунікації і запрошує на захід. На зустрічі я подарував «постраждалому» від торта заступнику міністра шоколадку. Щоб не було викривлення і перекручування інформації, свій вчинок я пояснив наступним чином:

1. Ми не дамо підстав і можливостей для прихильників скасування студентських стипендій у маніпулятивній формі використовувати факт «тортомєтатєльства» для дискредитації усіх студентів. Хай закриють рота, не вийде.

2. Ми зробили крок назустріч і чекаємо на відповідь від Мінфіну. Свої пропозиції і бачення реформи ми теж передали, адже у наших концепціях є точки дотику. Також ми отримали обіцянку, що надалі будь-які обговорення будуть відбуватися разом із провідними студоб’єднаннями, зокрема з УАСС.

3. Ми і надалі будемо категорично виступати проти зменшення обсягів видатків на стипендії. Більше того – на засіданні робочої групи Мінфіну ми дійшли згоди, що обсяг видатків на стипендії повинен зрости на 576 млн гривень. Про це вже заявив міністр фінансів Олександр Данилюк.

Як результат, інформкампанія певних публічних осіб, спрямована на демонізацію студентів, провалена. Комунікація з Мінфіном встановлена. Петро Порошенко заявив, що не підпише бюджет без стипендій, аналогічна позиція і у прем’єр-міністра. Це ще далеко не #перемога, але #зради вже набагато менше. Усе інше – фантазії.

Концепція реформування стипендіальної системи

Після усіх солодощів нас все ж долучили до обговорень, на яких нам презентували робочу версію реформи. Ідея виглядає наступним чином:

  1. Стипендіальний фонд повинен збільшитись приблизно на 0,5 млрд гривень і складати 5,8 млрд гривень, а стипендії повинні бути не менше прожиткового мінімуму. Водночас кількість одержувачів стипендій скоротиться.
  2. Пропонується поділити стипендії на академічні (віднести до МОНу, МОЗу, Мінфіну тощо) і соціальні (віднести до Мінсоцполітики).

Соціальні стипендії

Соціальні стипендії повинні отримувати: а) діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування (розмір стипендії – 1989 грн); б) діти із сімей, у яких дохід на одну особу є меншим, ніж 1,5 прожиткового мінімуму (розмір стипендії – 1604 грн).

Як розрахувати дохід на одну особу? Наприклад, вас у сім’ї троє (ви та батьки). Кожен з батьків отримує по 3500 грн, рахуємо дохід на одну особу: (3500 + 3500) / 3 = 2333 грн на особу, і це менше ніж 1,5 прожиткового мінімуму, який складає 2406 грн. Тобто ви маєте право на соціальну стипендію.

Соціальні стипендії нараховуються усім, хто має на це право, з моменту вступу, але після першої сесії і надалі її отримують ті, у кого середній бал не менше 71 (за 100-бальною шкалою), тобто 4 за старою шкалою. Для одержувачів соціальної стипендії, які є іногородніми, додатково виплачуються кошти на оплату гуртожитку. Іногородність визначається за місцем розташування школи, яку закінчив абітурієнт.

Академічні стипендії

Академічну стипендію отримують студенти, які посіли перші 20 % в рейтингу для педагогічних, природничих, технічних спеціальностей і 10 % в рейтингу для інших спеціальностей. Розмір стипендії – 2406 грн.

До озвученої ідеї я ще маю низку зауважень, які підтримує і більшість студентів. Зараз ми працюємо над ними і маємо обґрунтовані сподівання, що ці зауваження Мінфін врахує. Свої ви можете залишати у коментарях.

O

Аналіз проекту бюджету-2017, або Пошук «загубленого» мільярда

Після оприлюднення проекту бюджету багато «аналітиків» писали про зраду Гройсмана, Мінфіна і ко. Мовляв, обіцяли на стипендію 5,8 млрд гривень, а в проекті бюджету є лише 5 млрд. Наперед скажу, що у концепті дійсно є трохи #зради, але її набагато менше, ніж про це говорять, і вона точно не там, де її шукають. Сам проект бюджету є доволі складним документом. Окрім безпосередньо тексту проекту, пояснювальної записки до нього, ще є низка додатків.

Нас цікавить додаток №3, для зручності аналізу я залив його на окрему сторінку. Отже, обсяг коштів на стипендії по лінії МОНу можна побачити за кодами програмної класифікації 2201190 (2 млрд грн) і 2201300 (1,99 млрд грн), тут одразу зазначу, що стаття видатків 2201080 («Державні премії, стипендії та гранти в галузі освіти, науки і техніки, стипендії переможцям міжнародних конкурсів») не має жодного відношення до тих стипендій, про які ми говоримо. Обсяг коштів на стипендії по лінії Мінсоцу (так звані гарантовані стипендії для окремих категорій) закладені за кодом 2501180 (0,99 млрд). 2 + 1,99 + 0,99 ≈ 5 млрд.

Тоді де ж ці «загублені» 0,8 млрд? Вони передбачені за кодами 3507050 (відноситься до Мінфіну), 6521070 (СБУ), 1801060 (Мінкульт), 6541080 (Національна академія наук), 6641050 (Держслужба спецзв’язку), 1003070 (Нацгвардія), 1006360 (ДСНС), 0301130 (так звана ДУСя), 1001080 (МВС), можливо, якийсь код пропустив. Але ці статті називаються «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами», і вони включають не тільки стипендії, але й інші витрати на підготовку кадрів, і тому немає окремого рядка «Стипендії». Виокремити, скільки у цій статті витрат на стипендії, а скільки на інші витрати, аналізуючи лише проект бюджету, – неможливо. А якщо б рядок був, на це довелося б писати окремі бюджетні програми, що є великою проблемою (просто повірте).

До речі, раніше і по лінії Міносвіти не було окремої статті «Стипендії», і ніхто не міг точно визначити, скільки у нас коштів іде на стипендії, бо всі вони були заховані під статтею «Підготовка кадрів». А тепер стаття є, і це маленька #перемога, адже скоротити протягом року витрати на стипендії буде складніше, а раніше можна було.

Замість післямови

Перший місяць боротьби позаду. Стипендіальний фонд таки не зменшили, а до обговорення залучили представників студорганізацій. Та розслаблятися зарано – консультації продовжуються, і ми із задоволенням прислуховуємося до пропозицій студентських активістів щодо реформи. Далі буде…

Микита Андрєєв, член Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, президент Української асоціації студентського самоврядування спеціально для Studway.

*Редакція «Студвею» не впливає на зміст авторських колонок та блогів і не несе відповідальності за думку, яку висловлює автор.

Фото: tumblr.com, sitebuilderreport.com/stock-up/

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus