Освітня програма Вікіпедії: поширюй знання

РОБОТА

Написання статей у Вікіпедії може стати цікавою та корисною альтернативою паперовим рефератам. Про це «Студвею» розповіли координатор Освітньої програми Юрій Булка та безпосередні учасники ініціативи – викладач Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка Остап Мануляк та студентка Українського католицького університету Христина Корецька.

Юрій Булка, член правління Вікімедіа Україна:

«Освітню програму Вікіпедії започаткували у США у 2010 році. В Україні вона існує із 2012. Поки що через консервативність вітчизняної системи освіти проект набирає оберти досить повільно. Ідея полягає в тому, аби частково чи повністю замінити паперові реферати на написання статей для Вікіпедії.

Так поєднуються 2 важливі речі: студент навчається й водночас займається суспільно корисною справою.

Результат здебільшого залежить від викладача: якщо він не наважується звернутися до дещо нестандартного завдання, то проект гальмується.

Одним із перших закладів, що долучилися, став Київський національний університет імені Т. Шевченка. Із того часу студенти створили близько 100 статей. Інші виші приєдналися зовсім недавно. Наприклад, в Українському католицькому університеті зараз є декілька зацікавлених викладачів, хоча з цим закладом меморандум про співпрацю ми не укладали».

Відслідковувати плагіат і контролювати процес написання статей для Вікіпедії зручніше, ніж під час перевірки паперових рефератів

«Кожна стаття має історію редагувань. Якщо сторінку відредагували 2 людини із 2 різних облікових записів, то це можна відслідкувати – побачити, хто, який текст і куди подав. Окрім того, нещодавно в український Вікіпедії ввімкнули спеціальний програмний модуль, який суттєво полегшує координацію роботи. Так, викладач має окрему сторінку, де він може простежити, наскільки активними є студенти, які статті вони пишуть.

РОБОТА

Для рефератів існує тільки 2 ланки – студент і викладач. У нашому випадку додається ще одна – спільнота Вікіпедії. Як вікіпедист я зацікавлений у створенні якісних статей. Якщо студент написав матеріал не сам, він не зможе адекватно реагувати на підказки, поради щодо поліпшення тексту з боку спільноти Вікіпедії. Унаслідок того, що людина постійно «товчеться» в кухні вікі-сайтів, щось аналізує та виправляє, робота виконується більш усвідомлено, а не за принципом «зазубрив, здав, забув».

На жаль, україномовних навчальних матеріалів на спеціалізовану тематику наразі дуже мало. Компенсувати таку нестачу – наша мета, мотивація писати статті на Вікіпедії далі. Тому ми дуже вболіваємо за ініціативу, готові допомагати і початківцям, і більш упевненим авторам».

Студентам цікавіше писати статті у Вікіпедії, бо тоді виникає відчуття того, що їх праця потрібна

Остап Мануляк, викладач Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка:

«У магістрів я веду курс електронної та комп’ютерної музики. У перші роки викладання я помітив: попри те, що студентам цікаво, вони ходять, слухають лекції, коли мова заходить про курсову роботу як контрольне завдання, інтерес до предмету відразу зникає.

Чим корисний проект? Студенти першими створюють статті, яких ще не має вільна енциклопедія. Матеріали читатиме не лише викладач, а будь-хто, хто має доступ до Інтернету.

Найбільші труднощі виникають під час пошуку матеріалів. Мої студенти писали статті, пов’язані з електронною музикою. Попри досить активний розвиток за останні роки електроакустичної музики в Україні, літератури про це майже немає. Також були випадки несвідомого плагіату, коли студенти чесно й натхненно знаходили цікаву статтю та перекладали її, вставляючи в текст вікіпедійних статей цілі абзаци без посилань.

РОБОТА

Ми заохочуємо всіх спиратися на професійний підхід під час створення інформаційного наповнення для сайту. Статті мають бути фаховими, обґрунтованими, а це потребує багато роботи й часу. Далі, переформатувавши такі тексти, студенти мають можливість їх опублікувати».

Це було цікаво, але не можу сказати, що легко. Вікіпедія – специфічний сайт, що має власну політику, за дотриманням якої ретельно слідкують модератори

Христина Корецька, студентка УКУ, гуманітарний факультет, «історія»:

«Узяти участь у проекті нам запропонував викладач дисципліни «Історія первісного суспільства» УКУ Андрій Вулочин. Ми отримали завдання відредагувати статтю у Вікіпедії, перекласти з іншої мови текст, що не мав відповідного українського варіанту, або створити власну статтю. Це було обов’язкове завдання для всієї групи, за нього можна було отримати 20 балів.

Нам дали 3 місяці, щоб ми навчилися користуватися сайтом вільної енциклопедії і могли щось писати. Особливо важко було впоратись із плагіатом: ми якось звикли до нього. Була нагода навчитись уникати копіювання, оскільки кожен текст детально перевірявся.

Мені справді сподобалося. Я перекладала статтю з англійської. Просиділа над нею близько 3-4 годин. Дуже хочу подякувати координаторам – особливо Юрію Булці. Він завжди допомагав порадами. Повністю я написала 1 статтю, але завдяки отриманому досвіду почала краще розуміти Вікіпедію. Тепер я періодично виправляю помилки, коли читаю статті на цьому сайті.

Фото: stock-up.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus