Три прості повідомлення про реформу стипендій

money

Мінфін хоче суттєво скоротити кількість отримувачів стипендій – такий заголовок сьогодні поширили в медіа. У відео Сергій Марченко пояснює, що Мінфін ставить за ціль підвищити розмір академічної стипендії. До якого розміру? – в діапазоні від 1700 до 3700 грн. Яким чином Мінфін пропонує це досягнути? – Скоротивши кількість студентів, які отримують академічну стипендію.

Таким чином, для досягнення цілі – високих академічних стипендій – Мінфін оголошує потребу до 2020 року довести кількість студентів, які її отримують до 15% кращих за рейтингом студентів. Шановні колеги, це абсолютно правильне рішення, яке якщо його будуть грамотно впроваджувати, підвищить якість вищої освіти, АЛЕ лише за умови запровадження АДРЕСНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ СТИПЕНДІЇ ЗА РІВНЕМ ДОХОДУ РОДИНИ, ЯКА УТРИМУЄ СТУДЕНТА. Повторюсь – це є необхідна умова для досягнення успішності академічних стипендій. Далі я постараюсь навести кілька аргументів у форматі питання-відповідь.

Навіщо соціальні стипендії?

Нехай будуть лише академічні і кращі студенти будуть їх отримувати. Це справедливо та прозоро – Відповідаю. Навчання в університеті – це супутні витрати: житло, харчування, проїзд. Студенти з більш забезпечених родин частіше можуть покрити ці витрати за рахунок батьківських коштів. Студенти з менш забезпечених родин рідше можуть їх покрити.

Тому студенти з менш забезпечених родин часто змушені обирати ВНЗ за їх розташуванням, а не за власним вподобанням. Чим менша відстань до ВНЗ (в ідеалі той самих населених пункт) тим менші супутні витрати. Отже соціальні стипендії за рівнем доходу розширюють доступ саме до більш якісної/більш бажаної вищої освіти.

Реклама

Що таке адресна соціальна стипендія?

Такого немає ніде у світі. Увесь світ дає стипендію за знання, а не бідним. – Відповідаю. Це поширений міф. Люди, які це стверджують, переважно чули про США, де переважають стипендії за успішність, які покривають або усі витрати, або лише плату за навчання, або ж супутні витрати. Однак навіть США мають адресні соціальні стипендії. Проте важливіше інше. Міжнародні статистичні звіти доводять, що у більшості країн Європи, на яку ми усі орієнтуємось, стипендією, яка домінує, є саме адресна соціальна стипендія (need-based).

На фото нижче Ви можете в цьому пересвідчитись. Є лише 4 країни, де головною стипендією, є саме академічна стипендія (Сербія, Косово, Боснія і Герцеговина, Естонія). Усі інші країни за головну мають саме адресну соціальну стипендію. І у більшості випадків, ця стипендія надається саме за рівнем доходу родини, яка утримує студента. Усіх заохочую самостійно ознайомитись із звітом Єврокомісії та переконатись в цьому

map

Що таке адресна соціальна стипендія за рівнем доходу?

Хто той рівень доходу буде перевіряти? У нас усі намалюють будь-які довідки про будь-які доходи. Відповідаю. Так в Україні існує певний ризик того, що багато людей почнуть показувати штучно занижені доходи, щоб попасти в когорту тих, хто отримує адресну соціальну стипендію. Саме тому адресна соціальна стипендія може бути ефективна за умов ефективної системи верифікації соціальних виплат та інших стимулів, які роблять підробку доходів невигідною.

Наскільки мені відомо, саме це стало перепоную минулого року для Мінсоцполітики, коли на засіданні уряду Мінфін та прем’єр були готові до запровадження адресної соціальної стипендії. Мінсоцполітики виступив проти. До речі, саме тому певний публічний тиск має бути скерований у першу чергу не на Мінфін, та не на МОН, а саме на Мінсоцполітики.

Навіщо вигадувати якісь нові адресні соціальні стипендії за рівнем доходу?

Є соціальна стипендія, яка виплачується студентам з малозабезпечених родин – ось твоя адресна соціальна стипендія. – Відповідаю. Стипендія для студентів із малозабезпечених родин не виконує функції стипендії за рівнем доходу. Зокрема тому, що рівень малозабезпечених є відверто заниженим, тобто під цей критерій потрапляє відносно дуже мало студентів. До прикладу, на сьогодні, якщо родина, де двоє дорослих та один студент, отримує місячний дохід більше 5200 грн, то студент цієї родин вже не може претендувати на соціальну стипендію студентів із малозабезпечених родин. Що ж натомість передбачає адресна соціальна стипендія? Переважно це дві умови.

По-перше, вона дається тим, хто перебуває нижче справжнього порогу малозабезпеченості. Наприклад, фактичний прожитковий мінімум за даними Мінсоцполітики зараз становить 4 тис. грн на працездатного та 3,5 на дитину 6-18 років. Якщо брати цей критерій, то родина з двох батьків та одного студента повинна мати право на адресну соціальну стипендію, якщо дохід родини менше 11,5 тис. грн на місяць. По-друге, адресна соціальна стипендія є диференційованою, тобто вона неоднакова для усіх. Інакше вона не називалась би адресною.

Отже, є люди, які мають дохід родини 8 тис., а є люди, які мають дохід родини 11 тис. Їх потреби відрізняються, а тому адресну соціальну стипендію за рівнем доходів градують відповідно до 2-3 підрівнів. Чим нижче ви під межею малозабезпеченості, тим вища адресна соціальна стипендія. У просунутих системах розмір адресної соціальної стипендії за рівнем доходу також залежить від населених пунктів, які відрізняються своїми цінами.

money

Мінфін усіх дурить.

Та хоче вкотре скоротити витрати. Ніяких адресних соціальних стипендій вони не будуть запроваджувати, а просто вріжуть кількість тих, хто отримує академічні стипендії. – Відповідаю. Чесно кажучи, я не можу говорити за Мінфін, МОН чи Мінсоцполітики. Проте я можу лише процитувати документ, який є дуже важливим для Мінфіну та усього уряду, а саме бюджетну резолюцію на 2018-2020 роки. Отже, згідно з урядовим проектом резолюції, який поданий до парламенту, до Основних завдань бюджетної політики на 2018-2020 роки належить:

  • удосконалення підходів до виплат академічних стипендій здобувачам вищої освіти для забезпечення підтримки найкращих студентів шляхом значного підвищення їх розміру та приведення частки студентів, які матимуть право на отримання академічної стипендії, до середнього значення в країнах Європейського Союзу
  • збільшення кількості студентів вищих навчальних закладів із сімей з низьким рівнем доходу, охоплених соціальними стипендіями.

Таким чином уряд зобов’язаний не просто підвищувати розмір академічної стипендії за рахунок скорочення кількості тих, хто її отримує. Одночасно з цим він зобов’язаний охопити соціальною стипендією більше, ніж зараз студентів з родин, які мають низькі доходи. Єдиним ефективним способом це зробити в умовах відносно малого бюджету є саме адресна соціальна стипендія за рівнем доходу родини, що утримує студента.

P.S. Досвід минулого року показує, що неправильна інформаційна кампанія перекреслила шанси на якісну реформу стипендійного забезпечення. Сьогоднішнє повідомлення від Мінфіну, яке розійшлось заголовками про “скорочення кількості отримувачів студентів” – це велика помилка. Замість цього інформаційний акцент Мінфіну та всього уряду, зокрема МОН, повинен бути зміщений на такі три прості повідомлення:

  1. Буде вищий розмір академічної стипендії.
  2. Внаслідок цього буде зменшено кількість тих, хто отримує академічну стипендію.
  3. Ті, хто вилетять з когорти отримувачів академічної стипендії і ВОДНОЧАС будуть потребувати матеріальної допомоги, зможуть отримати адресну соціальну стипендію за рівнем доходу родини, що утримує студента.

Також, як справедливо зауважують в коментарях, основна увага та вимоги щодо запровадження адресних соціальних стипендій повинні бути скеровані саме у сторону Мінсоцполітики, а не Мінфіну.

*Редакція «Студвею» не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку висловлює автор.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus