Засновники Petcube: «Тепер продукти не гуглять, а амазонять»

petcube

Про український проект Petcube заговорили декілька років тому. Тоді стало відомо, що йому вдалося залучити більш ніж мільйон доларів інвестицій, а відтоді він став ще успішнішим. На нещодавній зустрічі засновники компанії розповіли про помилки при створенні свого стартапу, сучасні тренди в інноваційному бізнесі та досвід перебування в Кремнієвій долині.

У 2012 році троє киян, Ярослав Ажнюк, Андрій Клен та Олександр Нескін, вирішили реалізувати божевільну ідею. Вони захотіли створити масовий продукт для людей, які хочуть проводити час із домашніми тваринками навіть тоді, коли їх нема вдома. Це мала бути інтерактивна камера, яка б дозволяла спостерігати, розмовляти й грати з улюбленцями.

Хоч ідея й звучала дивно, але ось уже в червні того року її творці продали понад 100 тисяч пристроїв Petcube. Тепер компанія має офіс у Сан-Франциско, Києві та Шеньчжені (Китай), понад 70 працівників і близько декілька тисяч магазинів, які переважно розташовані у США. Окрім того, компанія отримала вже понад 4 мільйони доларів інвестицій.

Так засновники проекту усвідомили, що в Україні можна робити компанії світового рівня, які будуть №1 у своїх категоріях, створюватимуть нові ринки, розповідатимуть про Україну і при цьому будуть конкурентними.

Інновації – рушій економічної незалежності

Пострадянське суспільство не до кінця розуміє, якою великою цінністю є інноваційні компанії. Шлях до незалежності України неможливий без її економічної складової, а та – без фінансової незалежності кожної окремої сім’ї.

Інноваційний бізнес – це чудовий драйвер для цього процесу. Він створює робочі місця, приносить у країну зовнішній капітал, розповідає про неї назовні. Вас починають знати, бо ви щось робите. Наприклад, як Німеччину знають з її автомобілів, а Лондон – за моду. Тому важливо будувати інноваційний бізнес в Україні.

Ми йдемо до того, щоб це стало українською національною ідеєю. Адже там, де три українці, там три гетьмани. Це ж основа малого і середнього бізнесу. А ми досі цього не створили, бо комунізм викосив підприємницьку жилку в мільйонів українців: нас розкуркулювали, нас розстрілювали.

man (1)

Реклама

Українцям бракує амбіцій

Тепер в Україні є дуже багато людей, які роблять класні речі: у себе в селі, містечку, місті. Але їм жодного разу не спало на думку, що цими речами можуть користуватися люди по всьому світу. Їх варто підштовхнути до цієї думки.

Бракує амбіцій. Це поголовна проблема України та й будь-якої країни, подібної розмірами до нашої, у якої нема за плечима успішного імперського минулого. Наприклад, в Іспанії чи навіть у Франції (хоч у неї є таке минуле) дуже помітна здрібнілість мислення. Де-небудь у Штатах, Бразилії, Китаї цього менше. Також є психологічні бар’єри, відчуття, що «буде важко». І справді буде важко. Але не настільки, як здається на перший погляд. Звісно, є конкуренція.

Треба вміти продавати

Потрібно мати дві речі: продукт і вміння продавати. Останнього можна навчитися. Уміння продавати в сучасному світі конкуренції – одна з найважливіших навичок. Навіть найкраща технологія – це лише 20% успіху, решта 80% – це комунікація з клієнтами.

Якщо ти засновуєш компанію, то спочатку продаєш ідею інвесторам та людям, які йдуть до тебе працювати. А коли цей етап пройдений і є кошти, а на тебе працюють найкращі фахівці в цій галузі, то варто потурбуватися про продукт. Щоб клієнти з радістю його купували, щоб він дійсно був якісний. І тоді дистриб’ютори самі захочуть продавати твій товар. Якщо ж продукт так собі, то доведеться витрачати зайві кошти на рекламу, переконувати купити або розповсюджувати товар.

Якщо ти розпочинаєш свою компанію та одразу фокусуєшся на тому, як би заробити грошей і все швидше продати, то це шлях у нікуди. Починати справу варто з продукту, з ідеї, з бажання вирішити якусь проблему. Тоді вистачить сил, щоб пройти увесь цей шлях. Є таке гасло: «Зробіть те, чого хочуть люди».

У кожної компанії є два продукти: власне продукт і машина зростання, яка дозволяє масштабувати ваш зріст. І це все – ваша маркетингова складова.

Цінність місця й досвіду

Цінність перебування в Кремнієвій долині полягає не в тому, що за 2 місяці до вас прибіжать усі інвестори. Цінність у тому, що саме там концентрація найрозумніших людей, які створюють усі технологічні продукти у світі. Всі знання про те, як будувати, створювати такі продукти, є там, у Кремнієвій долині. І все, що нам потрібно, – це слухати, вчитися, вбирати ці знання, заводити мережу знайомств.

Одна з наших найбільших помилок: ми запустили продаж камер на Amazon без програми для Android. І всі користувачі почали нам ставити як оцінку одну зірочку, бо в нас не було підтримки цієї системи. Ми б продали набагато більше камер, якби не припустилися цієї помилки.

Тепер продукти вже не гуглять: їх амазонять. І навіть якщо будуть купувати на сайті, усе одно подивляться, скільки у вас зірок на Amazon. Тому це була дуже серйозна помилка. Але багато помилок, які ми робили, були необхідні на шляху навчання.

Ми говорили, що камера з лазером для котів стане мільярдною компанією, і в той самий час жили на зарплату, якої долар у долар вистачало для того, щоб їсти та їздити в метро. Можете уявити абсурдність ситуації? І в той самий час ми навчалися. А найцінніший досвід, якого набули: «Ніколи не здаватися».

Ще одна помилка, яку ми бачимо: люди працюють не над найкращою ідеєю, над якою могли б працювати. Люди бачать ідею, запалюються нею та кажуть: «Вау, круто, погнали!» І коли вони кажуть «погнали», то не розуміють, що визначають своє життя на 5-10 років вперед. Це серйозне рішення. Якби вони подумали трішки довше, яким бізнесом хочуть займатися, то могли б знайти значно кращий варіант.

Чим божевільніша ідея, тим краще

Одного разу почули фразу: «Якщо твоя ідея подобається всім, значить, це погана ідея». Бо коли вона настільки проста, що зрозуміла всім, то або хтось уже це зробив, або є якась причина, чому це неможливо зробити. Божевільні ідеї або ті, які зрозумілі лише для вузького кола людей, мають великий потенціал.

Варто знаходити нове. Набагато легше створити нішу й стати в ній №1, бо нікого іншого нема. А потім ще довго на цій хвилі рухатися правильною траєкторією. Стартап має вирішувати проблему. І чим більше проблем ми вирішимо як підприємці, як творчі одиниці, тим кращий стане світ.

Коли створюєш стартап, то спочатку має бути бажання, а вже потім тренд. Круто, якщо вони збігаються. Треба розуміти, що ти хочеш бачити у світі. Інакше ніщо не зможе тебе так цупко тримати, щоб ти зміг подолати всі труднощі, які трапляться на твоєму шляху.

Штучний інтелект – це найбільший, найпотужніший тренд за останні кілька десятиліть. Він сильніший за віртуальну реальність, за соцмережі. І якщо ти починаєш бізнес, не розуміючи, що це таке і як воно працює, то це так само, як 100 років тому хтось робив би бізнес, не розуміючи, що таке електроенергія.

Обирай глобальні цілі

Якщо думати над тим, який стартап починати, то найбільший ресурс, який тепер існує, – це люди, неймовірно розумні люди. Усі сучасні компанії, Google, Facebook, SpaceX, Tesla, мають дуже сильну місію, яка дозволяє їм захоплювати найкращих людей. Тому якщо хочеш створити дійсно велику компанію, то шукай глобальні цілі, які зможуть повести за собою найкращих людей. Наприклад, перехід світу на відновлювальну енергетику чи політ на Марс.

В Україні тепер є можливості створювати потужні проекти, бо ще залишився запал після останньої революції. Якщо хтось вийде на гору, поставить там прапор і скаже: «Я тут буду робити українські електромобілі» або «Тут буде український Голлівуд, фільми якого показуватимуть по всьому світу», то до цієї людини будуть приходити всі найталановитіші українці. Бо в нас є бажання показати, що ми на щось здатні.

Коли ви не заробляєте на світовому ринку, то буде важко залучити фахівців світового рівня. Їм нецікаво працювати в компанії, яка обмежується невеликим українським ринком.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus