Кров і піт стартапу

Знімок екрана 2017-06-29 о 08.50.05

6 тижнів тому стартувала програма Startup Workout від Інкубатору 1991. Це 36 годин інтенсивної практики для тих, хто мріє про власний проект, 33 ментора, 40 відібраних заявок із 200, а також нетворкінг і вино (інколи). Поговорили з учасниками про те, як з’являються ідеї для стартапу, що найважче (і найважливіше) для проекту та які навички потрібно здобувати.

circle (1)

Поліна Новикова: розумний дім для домашніх улюбленців

Поліна – студентка 5 курсу. Вивчає рекламу та зв’язки з громадськістю в Київському національному університеті культури і мистецтв.

«Зараз життя дуже інтенсивне, кожна зайва хвилина насправді не зайва. Інколи людям не вистачає часу навіть на себе. Тому ми плануємо створити інтерактивний розумний дім для маленьких домашніх тварин і зробити догляд за ними максимально комфортним: у додатку Lamster буде функція годування, також можна зателефонувати й подивитися, як тваринка почувається. Особливо корисно для людей, які хочуть поїхати у відпустку, а улюбленця немає з ким залишити.

Власне кажучи, цей стартап – про наболіле. У мене є домашні тварини: шиншила та собака. І часу на них не вистачає. Ті вільні 15 хвилин хочеться використати, щоб погратися, але ти приходиш і розумієш, що улюбленців треба хоча б погодувати. А завдяки нашому стартапові за тебе це робитиме розумний дім. Наш інформаційний директор теж хоче тваринку, але в нього не вистачає часу. Він – програміст, реально «горить» на роботі й не має можливості повноцінно доглядати за улюбленцем.

Проекту буквально місяць, а нас уже троє. У нас є СТО (Chief Тechnical Оfficer – технологічний директор), інформаційний директор і я – СЕО, також відповідаю за маркетинг. Тобто ми вже більш-менш сформовані, але є ще дуже багато аспектів, які потрібно допрацювати.

Група зібралася ще до того, як ми прийшли на Startup Workout. Познайомилися випадково: я кинула клич “Фейсбукомˮ, знайомий моїх знайомих побачив у стрічці новин і сказав: “Гм, це гарний проект, давай щось зробимоˮ. А з нашим майбутнім СТО ми познайомилися на івенті. Йому сподобався задум і він захотів долучитися.

Я вивчаю рекламу та зв’язки з громадськістю. Це не зовсім дотичне до того, чим я займаюся в проекті. Щоб пояснити ідею технічним фахівцям, довелося багато прочитати, зрозуміти, відшукати. Це дуже важливо: ти повинен вміти пояснити, як працюватиме твоя ідея. Інакше задумів може бути купа, але вони залишаться нереалізованими.

Крім цього, проекти IоT (Internet of Things) доволі специфічні. Потрібно було зрозуміти, до якої кваліфікації належить мій, які фахівці потрібні. Це дуже складно. Не можна сказати, що одного ранку я прокинулася й вирішила: “Гм, а давайте зробимо стартапˮ. Ні, була ще й підготовка, я два місяці думала: “Блін, а як це пояснити людям? До кого взагалі мені йти?ˮ

На Startup Workout нам пояснюють дуже багато всього й це круто. Якщо хочеш щось створити, але не надто сильний у термінології, тобі роз’яснять, що означає, наприклад, Big Data, Open Data. Також тут розповідають, як моделювати ідею за допомогою дизайну мислення (Design Thinking), як її презентувати. Тематично схожих програм багато – я моніторила перед тим, як подавати заявку. Але вони дають знання якось однобоко, тоді як тут більш-менш вимальовується план: як діяти, куди йти й що робити далі.

Під час роботи найважче було сформувати ідею й озвучити її. Тому що в голові все є, але складно перегнати це в щось реальне. На Startup Workout дуже допомогли з формуванням ідеї: якою вона повинна бути, щоб люди її зрозуміли. Щоб не тільки ми, засновники, думали: “М-м-м, а це крутоˮ, але й інші. Крім цього, тяжко постійно переживати, чи все вийде. Але я стараюся гнати такі думки від себе, бо розумію: можливість змінити щось на краще є в кожного. Просто треба взяти й зробити. І коли ти навчаєшся в одній аудиторії з людьми, що, як потяг, постійно рухаються вперед, розумієш – можливо все».

circle (2)

Анастасія Осташко: стоматологічний стартап

Настя – студентка 5 курсу стоматологічного факультету НМУ ім. О. О. Богомольця.

«Перед кожним прийомом стоматологи повинні впевнитися, що обстежуваний чистить зуби правильно. Це прописано в усіх методичках, але я помітила, що багато стоматологів цього не роблять. Одна справа, коли це стосується дорослого – він ще може, наприклад, погуглити. А діти – ні.

Будучи студентами ми ходили в садочки і школи, навчали дітей правильно чистити зуби за допомогою величезної моделі зубів і щітки. Але діти непосидючі, їм складно сприймати інформацію – все відразу вилітає. Зате в кожного з них зараз є доступ до телефону чи планшету, а на ринку існує купа тематичних ігор. Я навіть бачила щось типу тамагочі, якому діти частять зуб і вкладають його спати. І в таких дивних програмок – від мільйона до десяти мільйонів завантажень, тобто це доволі популярно. Так через елемент гри можна прищепити дітям звичку доглядати за собою.

У мого додатку буде дві основні функції. Перша – рекомендації з підбору засобів гігієни. Друга – інтерактивне навчання. Коли діти заходитимуть у додаток, їх зустрічатиме аватар, який показуватиме, як чистити зуби. Після цього вони отримуватимуть монетки, які можна використовувати для прокачки цього аватара – ось такий елемент гейміфікації. Величезним бонусом будуть нагадування від додатку: наприклад, змінити щітку чи записатися до лікаря.

На другому курсі я зрозуміла, що мені не подобається стоматологія й треба шукати себе. Я закінчила курси дизайну одягу, журналістики, почала вивчати дві мови… Чим тільки не займалася. Максимально намагалася шукати себе й на четвертому курсі зрозуміла, що ідеальна робота для мене – у сфері бізнесу. Хочу спілкуватися з людьми й не тільки вигадувати ідеї, але й реалізовувати їх. Величезне задоволення – дізнатися щось нове й розуміти, що це працює, робить мрії реальністю.

Випадково я побачила оголошення про Startup Workout. Заявку подала в останній момент, неочікувано для себе пройшла, але дуже рада, бо життя змінилося буквально за місяць. Ідея виникла вже тут. Я прийшла з величезним списком, у майбутньому планую реалізувати інші проекти.

Тут я навчилася будувати зв’язки з людьми, презентувати проект і себе. Ще у нас була лекція про те, як обирати людей у команду – зараз саме це найскладніше. Поки я одна, а команда – основа будь-якого стартапу. І найголовніше, Workout дав можливість втілити ідею, а не залишити її на папері.

Поки не впевнена, що сама хочу вчитися програмувати, але думаю, що за ІТ – майбутнє. А тим більше, за поєднанням ІТ та медицини. Я в цій сфері менше місяця й спершу було складно сприймати інформацію через купу незнайомих слів. Узагалі не розуміла, про що мова, але ось потихеньку почала орієнтуватися. Але інтерес настільки сильний, що я не помічаю труднощів».

circle

Костянтин Козаченко: «Діджитал-агроном»

У 2006 році Костянтин закінчив Київський економічний інститут менеджменту (спеціальність – економіст-маркетолог). Зараз отримує другу вищу освіту в Університеті новітніх технологій на факультеті геоінформаційних систем і технологій.

«Наш проект називається “Діджитал-агрономˮ. Ми розбили його на кілька етапів. Перший – створення великої бази даних рослин, а також розробка спеціального мобільного додатку. Наступний – створення ще однієї бази даних із відкритих джерел. Ми збиратимемо різноманітну інформацію: наприклад, якість ґрунту, його хімічний стан. Якщо людини хоче щось посадити на своїй земельній ділянці, програма аналізуватиме запити та видаватиме готові рішення. Скажімо, хочеш посадити пальму – вводиш інформацію й програма відповідає, чи можеш ти посадити її на цьому ґрунті, з цими температурними умовами. Якщо ні – “Діджитал-агрономˮ запропонує альтернативу. Також програма надсилатиме сповіщення-нагадування, що ту чи іншу рослину час полити або пересадити.

Ідея виникла ще до Startup Workout, можна сказати, за чашечкою кави. Ми спілкувалися з друзями і я вже навіть не згадаю, хто сказав першу фразу: “Ой, а було б круто, якби…ˮ Кожен став доповнювати й так з часом ідея переросла в щось більш міцне. Ми вирішили, що на цьому можна заробляти й людям буде цікаво.

Участь у Startup Workout – насамперед заради навичок. Наші знання – це, звісно ж, добре, але вони більш технічні. А Workout дає можливість зрозуміти, як узагалі розвивається проект. Як його допрацювати, зробити цукерочку й продемонструвати інвестору. Для себе я виніс, наприклад, дизайн мислення. Коли прийшов, була ідея, але деякі речі я все-таки не розумів: щось було зайвим, чогось, навпаки, не вистачало. Якби мене тоді запитали: “Окей, а як ви будете заробляти? У вас є чіткий бізнес-план? ˮ – я не зміг би відповісти впевнено.

На занятті з дизайну мислення нам показали, як відсіювати непотрібну інформацію й залишати тільки корисне. Довелося відкласти 60% того, що ми хотіли відразу ж внести в проект, і залишити найнеобхідніше. Ще нас навчили складати бізнес-план для стартапу, де на одній сторінці потрібно вмістити… все. Нашу цільову аудиторію, звідки береться прибуток, куди будуть направлятися кошти.

Але найскладніше – це знайти час. Якби Workout тривав цілий рік, тоді часу на підготовку в нас вистачило б. Та ось ми виконуємо одне завдання, приходимо на заняття, отримуємо нові знання й вигадуємо новий підхід до проекту. Тож доводиться все швидко переробляти. А 5 липня ми вже хочемо показати якийсь прототип – хоча б мінімальну базу рослин і мобільний додаток, тому працювати доводиться на повну».

Зображення: соцмережі.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus