«Подалася б знову»: чого навчали на школі «Конституція в дії»

dri_school1

Цього жовтня в Києві проходила правнича школа «Конституція в дії» від Democracy Reporting International. Протягом 4 днів міжнародні та національні експерти вчили учасників застосовувати основний закон. Ми ж дізналися у студентів, що вони встигли вивчити і чому подалися б на школу знов.

burtak (1)


Артем Буртак, Національна академія внутрішніх справ (слідство)

«Я хотів підвищити свою обізнаність щодо конституційного права і був приємно здивований, що вдалось обговорити не тільки компромісні тематики, але й почути багато дієвих порад. Цінність таких шкіл у тому, що ми зуміли свідомо та абсолютно спокійно обговорювати навіть діаметрально-протилежні точки зору.

Знаєте, на багато запитань можна знайти відповіді у Google, а до опівночі дискутувати про конституційно-правові категорії доводиться рідко. До того ж, починаєш розуміти мову членів Венеційської комісії, національних та європейських експертів.

Набуті знання, а головне налагоджені зв’язки, учасники вже застосовують у дії! Ми розвиваємо себе та середовище, де існуємо, підтримуємо зв’язок з менторами. Якщо визначати рівень користі від таких заходів наповненістю записами у блокноті, то наприкінці школи в моєму записнику вже не залишалось чистих аркушів. Учасникам школи пощастило бути частиною цього проекту».

golik


Юлія Голік, Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого (міжнародне право)

«Мені одразу сподобалося, що серед лекторів були міжнародні експерти. На школі обговорювалися такі питання, яких ми в університеті торкалися, але по суті не розкривали. Було багато хороших лекцій: про Європейський суд з прав людини, про німецький конституційний суд, про legal writing, про конституційний досвід Молдови.

В один з вечорів відбувалося неформальне спілкування з експертами, коли ми могли поставити будь-які запитання про життя і роботу. І це було настільки цікаво, що все вже закривалось, а ми ще продовжували розмову.

На школі ми розбирали практичні кейси, як усе працює. Право у теорії вчити не можна, тому що одного дня ти подивишся на реальну справу та подумаєш: “А що робити?” Його потрібно вивчати на практиці – застосовувати право і пробувати різні варіанти».

zivert1


Марія Зіверт, Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого (право)

«Особливо цікавими були лекції Александру Тенасе (член Венеційської комісії – прим. ред.) про те, як працює конституційна скарга у Молдові, та частково – як це може відбуватися у нас. Також надзвичайно зацікавив Максим Тимофєєв (доцент Європейського гуманітарного університету у Литві – прим. ред.), який розповідав про конституційне становлення: ми на прикладах намагалися зрозуміти, в яких умовах доводиться приймати конституції.

Також сподобалося вирішення практичних кейсів: я погано уявляла, як це має відбуватися, але вийшло дуже добре. Наприклад, нам давали задачу, де у нормах закладені суперечності, а ми мали дебатувати з різних точок зору, чому ми вважаємо певні зміни до цих норм прийнятними або ні.

Після цієї школи багато чого можна буде використати в академічній сфері. Можливо, у написанні наукових робіт, тез. Ця школа дала дуже значне підґрунтя для наукової сфери, і мені здається, що вона також була б плюсом під час подачі на закордонні програми навчання. Я отримала набагато більше, ніж очікувала».

pukavskii1


Юрій Пукавський, Національний університет «Львівська політехніка» (право)

«Мене зацікавило багато питань, але особливо – тема конституційної скарги, адже тепер в Україні відбувається реформа. Хотів дізнатися, як усе працюватиме, а також послухати думку іноземних експертів.

Усі лекції були хорошими, але найбільше задоволення дістав від спілкування з Максимом Тимофєєвим. Також добре запам’яталася лекція про роль конституційної юстиції від Андрія Мелешевича (президент Національного університету “Києво-Могилянська академія” – прим. ред.). Іноземні експерти могли багато розповісти, але не знали української системи, тож він саме на нашому прикладі пояснював тему.

Перед цією школою я не був певен, чи цікавлюся конституційним правом, але тепер розумію, що ця сфера дуже важлива. Звісно, підручники так її не пояснять, як це зроблять професіонали під час спілкування. Після цієї школи мене дійсно зацікавило конституційне право, те, як воно влаштовано в інших країнах та у нас».

Фото: Юлія Сердюк

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus