Конкуренція і маркетинг у вищій освіті

P

Багато людей критично оцінюють рейтинги університетів. Але за 1 рік, шляхом менеджерських рішень, побудови структурованої роботи і маючи стратегію розвитку, університет зі 152 місця можна підняти на 14те у консолідованому рейтингу ВНЗ України.

Ті, хто мають економічну освіту і стикалися з основами менеджменту, розуміють термін «ринок освітніх послуг». Тут є попит, пропозиція, конкуренція, зростання і насичення, до нього можна застосовувати маркетинг і сегментацію. Виші, які розуміють це, входять до міжнародних рейтингів, займають лідируючі позиції в національних рейтингах, отримують відповідні міжнародні і національні інвестиції.

Як ми всі прекрасно бачимо, система вищої школи, через свою структуру та довгу радянську історію, повільно реагує на зміни, а точніше їх відкидає, будь-які нововведення необхідно прищеплювати, розробляти кейси за безумовної підтримки засновника університетів – Міністерства освіти і науки України. При цьому університети мають право розвиватися в обраних напрямках необхідними їм інструментами, в т.ч. і маркетинговими … в нас же нібито автономія університетів.

Маркетинг – це філософія, світогляд, спосіб мислення, в даному випадку – інноваційний підхід до надання і позиціонування освітніх послуг. Складний перехід від виробничої орієнтації (нам треба видати N дипломів, набрати N абітурієнтів та ін.) до ринкової (що пропонують наші конкуренти, де наш «блакитний океан», у чому наша унікальність і яка стратегія). Напрями маркетингової діяльності на ринку освітніх послуг схожі з напрямками «класичних» ринків:

  • Товарна політика (напрями підготовки, додаткові освітні можливості).
  • Ціноутворення (вартість навчання, «зміст ціни», вартість додаткових послуг – таких як проживання, підготовчі факультети та ін.).
  • Додаткові послуги – гуртожитки, їдальні, соціальна політика.
  • Внутрішні і зовнішні комунікації (PR, Event, International Relations, участь у виставках, нагороди, позиції в рейтингах).
  • Розвиток співробітників (навчання, відрядження, участь в міжнародних проектах, мотивація).

робоче місцеЄ «живий приклад», коли результатом дій з вищевикладених пунктів, стало зростання за всіма рейтингами – вони як кардіограма, відразу ж показують коли щось йде не так.

Одним з таких рейтингів є Webometrics. Якщо коротко, Webometrics заснований на повноті представлення вишу в мережі. Такий підхід дає комплексне уявлення про університет, його мережеву активність, присутність в інтернеті викладачів, співробітників, студентів.

Критерії оцінки – зовнішні посилання: кількість унікальних зовнішніх посилань на сайт, знайдених за допомогою Yahoo Search; кількість проіндексованих сторінок (число сторінок сайту в пошуку Google, Yahoo, Live Search і Exalead); число цінних файлів (кількість викладених на сайті документів в форматах Adobe Acrobat (.pdf), Adobe PostScript (.ps), Microsoft Word (.doc) та Microsoft Powerpoint (.ppt); цитування (число публікацій і цитат, знайдених за допомогою Google Scholar); відображення його освітньої і наукової діяльності.

Таким чином, повинна бути системна кропітка саме менеджерська робота при управлінні університетом і його структурними підрозділами.

Конкуренція, в даному випадку, не тільки на локальному рівні, а й на глобальному. Нашим вищим учбовим закладам необхідно виживати за законами «ринку освітніх послуг».

*Редакція «Студвею» не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку висловлює автор.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus