Як хакнути систему: інструкція для молодих бунтівників

smile (1)

Історія знає безліч прикладів, коли певна революційна ідея призводила до абсолютно різних результатів…

Сексуальна революція на Заході дозволила переглянути канони поведінки в суспільстві, та й інституту сім’ї і шлюбу загалом. Саме завдяки їй з’явилася можливість розпоряджатися своїм тілом вільно та без осуду, як і сама можливість говорити про секс. Натомість, революційні погляди більшовиків на питання ґендеру та сексу, які декларувалися у 1920-х роках, перетворилися на довгі роки мовчання і осуду в СРСР.

Таких прикладів можна навести безліч: революції у схожих умовах призводять до різних результатів, нові технологія змушують одні країни розвиватися, а інші – лише щільніше закривати власні кордони. Нова ідея може зруйнувати якусь перепону та змінити суспільство, а може лише закрити його у консерватизмі та спротиві новому.

Чому одні наміри змінити культурний код стають успішними, а інші ні? Корінням цього питання є дизайн інновацій. Ми не знаємо про сотні невдалих намірів змінити світ, підірвати якісь обмежувальні канони чи впровадити зміни. Занадто рано, занадто складно, занадто нудно. Відповідь, чому одні спроби змінюють світ, а інші лишаються обабіч людського розвитку лежить у тому, наскільки вони адаптовані до потреб споживачів і наскільки готові вносити постійні корективи.

Створюючи моду

Нещодавно в Одесі вирішили зробити чудовий стріт-арт: намалювали на стіни будинку легендарних одеських персонажів. Ця композиція мала стати класичним відображенням міста, яким його знають туристи– з класичними образами одеситів.

Проте, таке втручання у вуличний дизайн викликало обурених деяких містян, які писали, що вічне повернення до архаїчного образу «міста з листівки» – це біг на місці.

Обурення людей шаблонами та ототожнення українських міст з образами, які давно вже в минулому, це важливе явище для тих, хто прагне змін. Без цього обурення всі намагання штучно «запалити вогонь» і зрушити громадську свідомість, без урахування суспільних настроїв, приречені на невдачу. Неважливо, що буде у центрі твого проекту – мистецтво, просвітництво, екологія чи боротьба з корупцією. Якщо ти не вважаєш за потрібне займатись дизайном інновацій, якщо не аналізуєш настрої, не бачиш справжній «фронт» протистояння, у тебе не вийде ані революції, ані навіть невеличкого бунту.

boy

Реклама

Практики та поради

Ми у Impact Hub Odessa постійно експериментуємо. Я бачив онлайн-мапи для збирання сміття волонтерами, проекти майстерень з переробки пластику, проекти громадського телебачення чи системи демократичного прийняття рішень. Чому ці проекти не привернули увагу, не досягли певного успіху і не стали інструментом для впровадження змін у особисте та громадське життя?

Відповідь у нечутливості до справжніх важливих проблем та неготовністі занурюватися у соціальний дизайн, роблячи максимально зручним користування. Це відбувається з багатьма непоганими проектами, в які інвестують багато часу, зусиль, енергії та натхнення. Соціальні інновації залишаються невизнаними, несприйнятими, їх не використовують.

Однак, це не привід зупинятися. Сьогодні у багатьох є гарний український одяг, ми читаємо якісні українські книжки, користуємося зручною доставкою їжі, маємо чудові можливості завдяки інтернет-банкінгу та збираємо гроші через зручні системи краудфандингу. Всі ці речі стати популярними тому що відповідали запиту, який був у суспільстві, вони змогли швидко та зручно вирішити певну проблему.

Користувачам не важливо, хто створює проект і вкладає в нього гроші – благодійна організації чи приватний бізнес. Соціальні інновації не стають масовими, загальновживаними та популярними тільки через те, що їх створювала безкорислива, щира людина, яка прагне змінити світ без особистої зацікавленості. Наше життя змінюють якісні рішення з професійним дизайном та маркетингом.

Німецький вимір для досліджень

Сьогодні я шукаю українських новаторів, які прагнуть справжніх змін та готові інвестувати свій час та зусилля у якість та продуманий дизайн товарів чи послуг. Потрібно розуміти, що жоден продукт не є бездоганним і потребує постійної роботи та змін.

У минулому році ми привезли у Impact Hub Berlin 5 українців, які мали ідеї та проекти у сферах сортування сміття, м’якого зіткнення культур, стимулювання IT-інновацій, налагодження зв’язку між містами та селами, а також проект моральної підтримки для людей, які мають важкі хвороби. Це не були сталі бізнеси, але ці ідеї змістовні, пов’язані з глибокою проблематикою та здатні значно змінити життя в Україні за наявності інвестицій. Про них пишуть у національних ЗМІ, вони кооперуються з іншими гравцями та поступово стають ядром для суспільної й культурної активності.

У цьому році програма для соціальних новаторів стала більшою та глибшою. Ми плануємо відібрати учасників та знайти їм особистих менторів. Кожен матиме можливість протестувати свою концепцію на крутому саміті стартапів у Дортмунді, який пройде 19-20 жовтня. Після того учасники братимуть участь у 5 денній школі у Берліні 21-25 жовтня, де буде крута атмосфера креативності та культурного обміну. А після цього кожен зможе презентувати готовий пілотний продукт на Дні Креативної економіки у Impact Hub Odessa 2 грудня.

textЩо потрібно, щоб отримати шанс взяти участь в програмі? Лише заповнити заявку до 15 вересня за цим посиланням.

Головна мета нашого проекту – додати до процесу дизайну твого продукту простір для досліджень та соціального зв’язку з різними стейкхолдерами. Головне – завжди пам’ятати, що твоє інноваційне рішення має бути простим, доступним, необхідним та зрозумілим для цільових аудиторій.

Спровокувати лавину не геройство, а самогубство

Революції та бунти – це не те, що ми здатні контролювати. Але можливо саме ти і твій продукт першими піднімете стяги нового часу, нових порядків, нових громадських стосунків. В історії є багато випадків, коли компанії задавали новий темп життя і зникали на наступний день. Це відбувалося тому, що вони не були підготовлені до нових випробувань, вони не чекали і по-справжньому не прагнули того, що домоглися зробити.

Страх у очах соціальних новаторів, які змінили щось у світі, може бути для тебе неочікуваним. Але якщо ти викличеш дракона, не маючи магічного перстня, я впевнений, що ти чудово їх зрозумієш.

Ми можемо скільки завгодно «гратись» у зміни, але коли вони почнуться, переможе той, хто зможе це відчути першим та буде готовим адаптуватись. Озирнися навколо. Чи можеш ти спертися на людей, які тебе оточують, чи зможуть вони, ризикуючи власним добробутом та стабільністю, не відступитися від своїх цілей та продовжити твій з ними проект?

Впевнися у ґрунті, на якому стоїш, адже коли тектонічні плити соціальних відносин почнуть рухатися, у тебе вже не буде часу шукати новий екіпаж для свого корабля.

*Редакція «Студвею» не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку висловлює автор.

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus