Як опанувати дизайн-мислення

girl

Досягаємо цілей завдяки мріям і фантазії

Уяви: ти зіткнувся із серйозною проблемою в навчанні, роботі чи особистому житті. Перемагати негаразди ми звикли за допомогою точного математичного розрахунку, холодного розуму та аналітичного мислення, хоча іноді ці рецепти не спрацьовують. У таких випадках допомагає творчий підхід і креативність, а саме вміння застосовувати ці навички й називають дизайн-мисленням.

Найнесподіваніші та найдивакуватіші ідеї інколи ведуть до найкращого вирішення будь-якої життєвої ситуації. Тут не застосовують критичного аналізу, головна зброя дизайн-мислення – творчий процес. Не слід плутати цей механізм із божевіллям і вигадуванням неймовірних ідей: запропонований рецепт, навпаки, намагається впорядкувати «хаос» і знаходити відповіді на запитання, пізнавати людські потреби й створювати технологічно можливі рішення.

Дизайн-мислення використовують, щоб розробляти продукти й послуги, збагачувати споживчий досвід і вирішувати проблеми у власному житті.

Як застосувати

Американський учений Герберт Саймон виділяє сім етапів дизайн-мислення, першим з яких є визначення проблеми. Зрозумій, що саме ти хочеш вирішити чи покращити, якого результату очікуєш і для кого взагалі ти це робиш. Наприклад, ти хочеш розпочати стосунки, але гідного кандидата/кандидатки ніяк не знаходиш. Отже, твоя проблема – пошук потенційного партнера.

Наступний етап – дослідження. Зрозумій проблему, перевір, чи ти стикаєшся з нею вперше. Можливо, хтось із твоїх знайомих уже пережив такий досвід, тож проаналізуй їхні дії. Згадай друзів і подруг, які колись шукали людину для стосунків, подумай, що їм заважало, а що, навпаки, допомогло. Ти маєш поставити якомога більше запитань: так ти дістанеш більше шансів вдало застосувати метод.

noteПочни формувати ідею. Збери всю інформацію, яка в тебе є, і намагайся придумати максимальну кількість сценаріїв вирішення проблеми. Не зупиняйся на одному варіанті, навіть якщо він тобі дуже подобається, не критикуй «слабкі», принаймні поки що. Рецептів, щоб вирішити твоє завдання, безліч: познайомитися з новим сусідом, поїхати у відпустку до екзотичної країни, написати милій дівчині з курсів іноземних мов.

Створи прототип та працюй з ідеями, які ти згенерував: поєднуй і поліпшуй їх. Якщо придумуєш не для себе особисто, то намагайся отримати зворотній зв’язок: що людині подобається, а що ні. Запропонуй дівчині з курсів поїхати на вікенд в іншу країну, щоб удосконалити мову, а з сусідом можна вигулювати собаку.

Після креативного етапу обери найкраще рішення і найбільш підхожу ідею. Найпрактичніше чи просте рішення не завжди є дієвим: у ситуації з пошуком партнера найлегший варіант – не шукати нікого, а далі робити свої справи, щоб тебе, самодостатню особистість, помітили. Але чи це було бажаним результатом?

Далі втілюй ідею в життя: сформулюй завдання і починай їх виконувати. Уже потім оціни результати: перевір, чи все вийшло так, як хотілося. Можливо, деякі деталі варто допрацювати чи змінити, а сусід може виявитися геть не твоїм типажем.

Реклама

Де навчитися дизайн-мислення

Онлайн-курс «Дизайн-мислення для інновацій»

Завдяки курсу можна побачити метод у дії, проаналізувати власний спосіб думати, спробувати застосувати знання, виконуючи персональні виклики, і переконатись у дієвості прийнятих рішень.

workspaceКурс складається з відеолекцій, обговорення можливостей і фінального завдання. Задля зручності інформацію поділили на п’ять частин: «Що таке дизайн-мислення?», «Підготовка розуму до інновацій», «Продукування ідей», «Експериментування» та «Фінальне завдання».

Авторка курсу – Джин Лідтка, професорка й викладачка Школи бізнесу Дарден Університету Вірджинії.

Книжка «Звичка досягати»

Тут знайдеш рекомендації та вправи, які допоможуть упоратися з викликами та реалізувати власні цілі.

Автор – Бернард Рот, професор інженерних наук Стенфордського університету, засновник Stanford d.school.

Кілька порад з книжки: «Більшість людей живуть під впливом когнітивного спотворення “функціональна ригідність”. Вона змушує використовувати речі лише за їхнім звичним призначенням. Це дозволяє приймати робочі чи хоча б зрозумілі рішення. Але найцікавіші варіанти виникають тоді, коли людина здатна подолати “функціональну ригідність” мислення і використати прості ужиткові речі по-новому. Тут варто замислитися про те, що нічого з довкілля насправді не є тим, за що ми його маємо. Ви повинні зробити відоме й звичне невідомим і незвичним».

Книжка «Творча впевненість. Як розкрити свій потенціал»

Креативний потенціал – це те, чим володіє кожен з нас. Ти дізнаєшся, що допоможе тобі підтримувати творчий запал і не «згасати» на півдорозі, як не втрачати власних ідей і чому варто шукати роботу, якою ти будеш горіти, а не просто виконувати нудні обов’язки.

Автори книжки – брати Том і Девід Келлі, засновники компанії IDEO та Stanford d.school.

notebook2Кілька порад з книжки: «Можливо, вам трапилась нагода, якої до вас іще ніхто не помічав. Хай як високо ви піднялись по кар’єрній драбині, хай скільки у вас досвіду, однаково варто час від часу оновлювати знання й уявлення, бо інакше можна розвинути хибну певність у вже здобутих знаннях і, керуючись ними, ухвалити неправильне рішення. Поінформована інтуїція працює тільки тоді, коли спирається на точну та свіжу інформацію.

Шукайте нагоди спостерігати й оновлювати своє світобачення. Один із найпростіших способів дізнаватися більше – ставити питання. Якщо починати їх із “чому” й “а якщо”, можна швидко пробити поверхневий шар інформації й дістатись до суті».

Книжка «Розрив шаблону. Як знаходити і втілювати в життя проривні ідеї»

Креативність – це не успадкована риса, а навичка, яку можна розвинути. Ти дізнаєшся про техніки й методи, які розвивають спостережливість, здатність дивитися на буденні речі в незвичному ракурсі, прочитаєш про авторську модель «інноваційного двигуна».

Авторка книжки – Тіна Сіліґ, докторка наук, вчена-невролог зі Стенфордської школи медицини, яка читає курси з інновацій та підприємництва.

Кілька порад з книги: «Креативність у чомусь подібна до наукових досліджень: в обох випадках доводиться робити щось уперше. Творчість – свого роду експеримент, а якщо він унікальний, то ви не можете точно передбачити його результат.

Будь-який експеримент, навіть якщо він триває не так, як планувалося, допомагає зробити ще один крок на шляху до творчого чи наукового прориву. Тяга до експерименту – це і персональна риса характеру, і цінний ресурс для організацій і товариств. Люди, які прагнуть підвищити власну креативність, повинні бути відкритими до нового, навіть якщо результати експерименту не можна передбачити».

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus