Біблія активіста: 19 таємниць для вдалого проекту

man

На початку грудня в Києві пройшла «Школа практичної демократії» від Democracy Reporting International. Ми побували на лекціях Ольги Нікольської, тренерки та фасилітаторки «Інституту професійного фандрейзингу», й Оксани Бондар, голови Вінницького регіонального центру інформації «Креатив», і записали, як створити власний проект, вибудувати стратегію і знайти фінансування.

bondar

Оксана Бондар, голова Вінницького регіонального центру інформації «Креатив»

nikolska

Ольга Нікольська, тренерка та фасилітаторка «Інституту професійного фандрейзингу»

Стратегія

1. На початку важливо здійснити установку, тобто визначити місію, візію, цінності організації, а також ті напрямки, у яких вона рухатиметься. Без цього планування не буде результативним.

2. Формулюючи завдання проекту, найкраще користуватися критеріями SMART: S (specific) – конкретність, M (measurable) – обчислюваність, A (area-specific) – територіальність, R (realistic) – реалістичність, T (time-bound) – визначеність у часі.

3. Один з найважчих моментів у роботі над проектом – це опис і формулювання проблеми. Не треба розпилятися на всі проблеми світу. У вас є конкретна проблема, яку ви хочете розв’язати своїм проектом. Тому сфокусуйтеся на описі цієї проблеми. Окрім того, чим проблема глобальніша, тим менше у вас шансів довести, що ваш проект зможе її вирішити.

4. Пишучи проект, уникайте загальних і вставних слів: текст має бути сухим. Наприклад, слова «всім відомо, що», «на мою думку» не підходять у цьому випадку.

5. Дуже важливо обговорити стратегію разом з командою, щоб зрозуміти, у який бік організація має рухатися. Тобто стратегічне планування – це також і командна робота. Процес взаємодії в середині організації створює почуття співпричетності.

6. Організація має постійно здійснювати процес самооцінювання, для того щоб розуміти свої слабкі й сильні сторони і, відповідно, усвідомлювати реальні загрози й можливості для організації. До того ж, оцінка програм та інфраструктури забезпечує життєздатність організації.

7. SWOT-аналіз – невід’ємний елемент стратегії, який дозволяє визначити сильні та слабкі сторони проекту і перспективи його розвитку. SWOT – абревіатура перших літер англійських слів: «strengths» – сильні сторони, «weakness» – слабкі сторони, «opportunities» – можливості й «threats» – небезпеки, загрози. Цей аналіз допомагає подивитися на вашу організацію зверху і побачити багато як позитивних, так і негативних речей, про які ви не здогадувалися.

workspace33

Реклама

Бюджет

8. Бюджет – це дуже важливо для проекту, саме тому до цього треба підійти відповідально. Запам’ятайте, що бюджет потрібно формувати після того, як ви прописали пропозиції до проекту. Не забудьте визначити термін бюджету і зробити перелік інших джерел фінансування.

9. Бюджет має містити реалістичну інформацію – вартість усіх товарів і послуг, навіть канцелярських. Будьте чесними, не варто завищувати витрати. Навіть іноземні донори знають приблизну вартість послуг та речей, потрібних для реалізації проекту.

10. Розраховуйте бюджет в іноземній валюті, тому що курс гривні досить нестабільний.

11. Відкрита звітність – це дуже важливий аспект. Варто розповідати, скільки коштів залучено і на що їх витрачено.

12. Дуже важлива культура самодостатності: організація має отримувати гроші щонайменше з трьох різних за форматом джерел.

Пошук грошей

13. Для вдалого фандрейзингу (збору коштів) варто не тільки розуміти своє унікальне місце на ринку, але й уміти правильно презентувати проект донорам. У цьому може допомогти концепція «червоної шапочки» – обов’язкові три пункти, які варто згадати, коли ви розказуєте свою історію. Отже, є «червона шапочка» – цільова група. На неї нападає великий і грізний «сірий вовк»: це загроза або проблема. Але є мисливці, які всіх врятують: це ваш проект. Резюмуємо: цільова група, проблема, яку має вирішити ваш проект, і як саме ви можете вирішити цю проблему.

workspace14. Представляючи ваш проект, не забувайте, що люди шукають сенсу життя, а не смерті. Людей цікавить вихід, а не безвихідні ситуації. Люди хочуть відчувати радість, а не сум. Фокусуйтеся на позитивних речах, змінах на краще й людях, а не на статистиці. Історія однієї конкретної дитини зачепить сильніше, ніж твердження, що ви допомогли 150-ти дітям. Статистика в цьому разі нецікава.

15. Найефективніший інструмент для роботи із залученням коштів – це зустрічі тет-а-тет. Такий варіант вимагає сміливості й виходу із зони комфорту, проте він найдієвіший у роботі з приватними особами й представниками бізнесу. Щоб не розгубитися під час розмови з потенційним донором, перед тим його варто детально проаналізувати й дізнатися «больові точки».

16. Не забувайте, що існують різні форми фандрейзингу. Крім благодійності (пожертв) від приватних осіб і грантів, можна співпрацювати з бізнесом, отримувати пожертви від великих компаній, брати участь у державних тендерах, вести комерційну діяльність, запровадити членські внески й використовувати інтернет. Креативте!

17. Не забувайте про інноваційність і актуальність вашого проекту: для донорів це дуже важливо. Інколи погано написані проекти отримують гроші за класні ідеї. Це не заклик писати погані проекти: це заклик шукати хороших ідей та нестандартних рішень. Чим цікавіше ви підійдете до реалізації ідеї, на яку хочете отримати гроші, тим більше шансів, що донори скажуть вам: «Так!»

18. Коли ваша організація стане впізнаваною, вам стане легше і ви зможете звертатися до всіх категорій донорів: від міжнародних структур до приватних осіб. Тому піклуйтеся про свій бренд.

19. Найголовніший принцип у залученні коштів: ви повинні вірити в те, що робите. Якщо у вас не «горять очі», то грошей ніхто не дасть. Саме ваша віра створює довіру до проекту. Вірте палко в місію своєї організації й демонструйте це всіма можливими способами: мовою тіла, жестами, «сяйливими очима». Водночас фактів та аргументів ніхто не скасовував.

Поєднайте це все – і успіх гарантований!

Помилка в тексті? Виділи її, натисни Shift + Enter або клікни тут.

comments powered by Disqus