ePravo-2

#академвідпустка

Коротко: Для цього потрібно довести поважність причин, через які ви претендуєте на академвідпустку.

Детальніше: Студент має право на академвідпуску у таких випадках:
1) за станом здоров’я – це можуть бути гострі захворювання, що потребують тривалого лікування, або загострення хронічних захворювань, або часті захворювання (понад один місяць за семестр);
2) у зв’язку з призовом на строкову військову службу або мобілізацією;
3) за сімейними обставинами (в тому числі відпустки по вагітності та пологах, відпустки по догляду за дитиною тощо);
4) у зв’язку з навчанням чи стажуванням в освітніх і наукових установах України та іноземних держав (частина 2 статті 46 Закону України Про вищу освіту).
А також в інших випадках, але це вже на розсуд адміністрації вишу.
Для реалізації цього права необхідно звернутись до деканату вишу з заявою про оформлення академвідпустки, до якої додати документи, що підтверджують поважність причин. Заява має бути адресована ректору та містити інформацію про бажаний період відсутності на навчанні студента та причини такої відсутності. У разі прийняття позитивного рішення щодо надання академвідпустки, ректор підписує відповідний наказ. Важливе значення при цьому відіграє відсутність у студента академічної заборгованості.
Максимальна тривалість академвідпустки встановлюється до одного року. Проте, відповідно до Положення про академічні відпустки та повторне навчання у вищих закладах освіти, затвердженого наказами МОН та МОЗ № 191/153 від 06.06.1996, її можливо продовжити ще на один рік.
Поновлення на навчання здійснюється так само – на підставі заяви. Зробити це необхідно по закінченню академвідпустки, бажано під час канікул. Але не пізніше двох тижнів від початку навчального семестру, бо студенти, які не подали документи в установлений термін, – відраховуються.

#вступ

Коротко: точну відповідь дасть лише підписаний вами договір.

Детальніше: Питання оплати вартості навчання та повернення коштів у випадку відрахування регулюються договором, який укладався з університетом під час вступу. Тільки умови договору дадуть відповідь на питання, можливо повернути кошти чи ні. Оскільки, якщо в договорі прописано, що плата за навчання у разі відрахування студента з певних причин не повертається – це не буде порушенням, адже такі умови було погоджено під час підписання договору.

Тому, радимо уважно прочитати договір і, в разі, якщо там передбачено право на повернення коштів за навчання – звертатися до університету з вимогою повернення коштів. У випадку відмови гроші можливо повернути у судовому порядку.

#гуртожиток

Коротко: Виходить, що студент без стипендії має заплатити за комунальні послуги в місяць 2,55 грн.

Детальніше: Складовою вартості проживання в гуртожитку є плата за житлово-комунальні послуги. Згідно з наказом, студенти мають право платити за ці послуги менше. У цьому полягає субсидія на житлово-комунальні послуги: за них частково платить держава. Якщо лічильники в гуртожитку не встановлені, то плата за комунальні послуги повинна становити не більше 15 відсотків доходу студента за місяць (це якщо є стипендія). Якщо стипендії нема, то, згідно з постановою Кабміну від 21 жовтня 1995 року «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг», 15 відсотків відраховують від неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Виходить, що студент без стипендії має заплатити за комунальні послуги в місяць 2,55 гривні. Для призначення субсидії потрібно звернутись із заявою в управління праці та соціального захисту населення, яке є в кожній міській раді чи місцевій адміністрації. Зі собою необхідно мати: -довідку про доходи (деканат видасть довідку про те, що ви отримуєте чи не отримуєте стипендії); -паспорт. Це ефективно для мешканців гуртожитку, які щомісяця оплачують проживання. Студентам, які змушені платити всю суму відразу, рекомендуємо звернутись із заявою до декана про необхідність оплачувати за гуртожиток частинами.

#контракт

Коротко: Для цього потрібно довести поважність причин, через які ви претендуєте на академвідпустку.

Детальніше: Студент має право на академвідпуску у таких випадках:
1) за станом здоров’я – це можуть бути гострі захворювання, що потребують тривалого лікування, або загострення хронічних захворювань, або часті захворювання (понад один місяць за семестр);
2) у зв’язку з призовом на строкову військову службу або мобілізацією;
3) за сімейними обставинами (в тому числі відпустки по вагітності та пологах, відпустки по догляду за дитиною тощо);
4) у зв’язку з навчанням чи стажуванням в освітніх і наукових установах України та іноземних держав (частина 2 статті 46 Закону України Про вищу освіту).
А також в інших випадках, але це вже на розсуд адміністрації вишу.
Для реалізації цього права необхідно звернутись до деканату вишу з заявою про оформлення академвідпустки, до якої додати документи, що підтверджують поважність причин. Заява має бути адресована ректору та містити інформацію про бажаний період відсутності на навчанні студента та причини такої відсутності. У разі прийняття позитивного рішення щодо надання академвідпустки, ректор підписує відповідний наказ. Важливе значення при цьому відіграє відсутність у студента академічної заборгованості.
Максимальна тривалість академвідпустки встановлюється до одного року. Проте, відповідно до Положення про академічні відпустки та повторне навчання у вищих закладах освіти, затвердженого наказами МОН та МОЗ № 191/153 від 06.06.1996, її можливо продовжити ще на один рік.
Поновлення на навчання здійснюється так само – на підставі заяви. Зробити це необхідно по закінченню академвідпустки, бажано під час канікул. Але не пізніше двох тижнів від початку навчального семестру, бо студенти, які не подали документи в установлений термін, – відраховуються.

Коротко: Переведення можливе, але на конкурсній основі і за умови наявності вакантних бюджетних місць.

Детальніше: Відповідно до Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти, затвердженого наказом МОН України № 245, починаючи з другого курсу кожен студент може перевестись з контрактної форми навчання на бюджетну як в межах одного вузу, так і в інший вуз, але за певних умов.
По-перше, переведення студентів на місця державного замовлення здійснюється на конкурсній основі за умови наявності вакантних бюджетних місць. При відсутності таких місць студенти за їх згодою можуть бути переведені лише на контракт. По-друге, студенти, які навчаються на бюджеті, користуються пріоритетним правом при переведенні на місця державного замовлення. По-третє, для участі в конкурсі на зайняття вакантих бюджетних місць студент має подати на ім’я керівника вищого закладу освіти, в якому він навчається, заяву про переведення.

Отже, переведення на іншу форму навчання на бюджетній основі можливе, але на конкурсній основі і за умови наявності вакантних бюджетних місць. Навчання на бюджеті дає право пріоритетного переведення на місця державного замовлення.

Коротко: Звернутися до територіального відділення податкової з необхідними документами.

Детальніше: Суть податкової знижки полягає в тому, що кожен, хто працює за трудовим договором, сплачує 15% податку на доходи зі своєї заробітної плати. Якщо доводиться із зарплати ще й оплачувати навчання, то держава надає податкову знижку – можливість повернути собі ці 15% податку.
Оформити податкову знижку можуть студенти чи їхні батьки, які офіційно працювали на момент оплати контракту. Байдуже, що в договорі про навчання зазначено, що «студент зобов’язується вносити плату». Хто подав декларацію про доходи, той і платив за навчання. Достатньо, щоб працював хтось один із батьків. Зароблених за податковий рік грошей має вистачити для оплати навчання – це головне.
Є ще одна умова: згідно з п. 166.3.3. Податкового кодексу, розмір плати за контракт за кожен місяць не повинен перевищувати розміру податкової соціальної пільги, помноженої на 1,4. Тобто: 1 378 грн х 1,4 = 1 929,2 ≈ 1 930 грн. За 10 місяців навчального року – 19 300 грн. Якщо сума більша, то різницю просто не братимуть до уваги під час розрахунку розміру знижки.
Податкову знижку можна отримати тільки за поточний рік, а не за минулі роки. Крім того, звертаємо увагу, що краще платити не всю суму відразу, а за кожен семестр окремо. Податкову знижку нараховують одноразово тільки за поточний рік, тому якщо ви навчаєтеся, наприклад, у 2015-2016 навчальному році, вам повернуть гроші тільки за 2015. А це половина суми. Якщо ж розбити платіж на 2 етапи у 2015 і у 2016 роках – то гроші повернуть за обидва семестри.
Для отримання податкової знижки необхідно звернутись до територіального відділення податкової (тепер це Державна фіскальна служба України) за місцем реєстрації студента або особи, яка платила за навчання, з таким пакетом документів:
• копією паспорта студента і особи, яка платила за навчання;
• копією ідентифікаційного коду (обох осіб);
• копією квитанції з банку про оплату навчання;
• оригіналом довідки про доходи (її видають в бухгалтерії за місцем роботи);
• заявою про суму виплачених доходів та утриманих податків;
• декларацією про доходи (зразок – на сайті Державної фіскальної служби України);
• номером банківської картки чи рахунка, на який повертатимуться кошти;
• копією договору про навчання;
• копією свідоцтва про народження студента (навіть якщо студент повнолітній);
• копією студентського (або довідкою про навчання з вишу).
Ці документи потрібно подати до 30 квітня року, наступного за звітним. Наприклад, якщо ви платили за навчання у 2015, то маєте право повернути гроші за навчання до 30 квітня 2016.
Податкову знижку оформлюйте на того із сім’ї, хто офіційно отримує найбільшу заробітну платню. Логіка проста: ця особа платить більше податків, а тому більше повернуть (звичайно, в межах 15% від максимуму – 19 300 грн).

#соціальні виплати

Коротко: Так

Детальніще: Згідно постанови КМУ № 882 «Питання стипендіального забезпечення» соціальна стипендія призначається незалежно від бюджетної або контрактної форми навчання:
– студентам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишились без батьків;
– студентам з числа осіб, яким згідно із Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» гарантуються пільги під час призначення стипендії;
– студентам з малозабезпечених сімей;
– студентам, які є дітьми-інвалідами та інвалідами I-III групи;
– студентам, які мають сім’ї з дітьми і в яких обоє з подружжя або одна мати (батько) навчається у вищому навчальному закладі за денною формою навчання;
– студентам, які навчаються за гірничими спеціальностями, батьки яких загинули або стали інвалідами внаслідок отримання травм на виробництві, професійного захворювання під час роботи на вугледобувних підприємствах.
Проте, в деяких випадках студентам, які вже отримують стипендію навчаючись за державним замовленням, соціальна стипендія окремо не виплачується.


Все ще маєте запитання? Слухаємо!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.